Full version: ajajajaj
Ciczi
Hej

Lite ajaj i min arm eftersom jag varit och vaccinerat mig idag inför semesterresan. . Det spänner och ömmar i armen... unsure.gif Är dessutom rädd för sprutor så jag är riktigt stolt över mig själv att jag gick dit och inte drog på det längre.... sleep.gif

Men doktorn sa att jag inte kunde få båda sprutorna idag eftersom den ena gör bäst nytta när den är nytagen så jag måste gå dit om en månad igen.

Ciczi
Kathy
Ja, det känns med sprutor.
Jag var också och fick en spruta idag, djupt injicerad intramuskulärt. Hua.

Vart ska du resa någonstanns?
Ciczi
Till Marocko på semester över nyåret. biggrin.gif Ska bli nice att komma hemifrån en vecka!

Ciczi
netaave
Jag tar B-vitaminspruta var 3e månad, men är som tur är inte ett dugg skraj, och den känns inte ens.
Min dotter tar däremot sprutor varje kväll och är spruträdd som 17.
Kathy
CITAT (ciczi @ 23-11-2006, 19:51)
Till Marocko på semester över nyåret. biggrin.gif Ska bli nice att komma hemifrån en vecka!

Ciczi

Härligt med nyår utomlands! wub.gif
Tror du jag får plats i din resväska om jag lovar att krypa ihop ordentligt?
Alexander-VG-zon3
trevligt med semester

själv är jag helt lugn med sprutor tog en i varje arrm när jag skullesjälv iväg .

nåt därimot som jag inte klara av är dom små som man tar blodprov med hatar när maan inte ser det å sne spänner man sig å sen gör dte skit ont typ .
Ciczi
CITAT (Scrollan @ 23-11-2006, 21:02)
Härligt med nyår utomlands!  :wub:

Klart!!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Flaxss; du menar stick i fingret va? Avskyr det med.... wacko.gif Det är faktiskt det värsta.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (ciczi @ 23-11-2006, 20:18)
Flaxss; du menar stick i fingret va? Avskyr det med.... wacko.gif Det är faktiskt det värsta.

Ciczi

ja sånna är räliga

en gång när jag var liten så skrek jag till mig att slipppa . å slapp med
Ciczi
CITAT (flaxss @ 23-11-2006, 21:19)
CITAT (ciczi @ 23-11-2006, 20:18)

Ciczi

ja sånna är räliga

en gång när jag var liten så skrek jag till mig att slipppa . å slapp med

Är fruktansvärt känslig i armarna för sprutstick och en gång skulle jag göra allergitest på underarmarnas insidor, undersidor... Ett så kallat pricktest...ja ni fattar....

25 j-vla stick i varje arm, trodde att jag skulle smälla av.... grät så att rummet blev översvämmat och morsan visste inte vad hon skulle göra förutom att trösta... Sköterskan var rätt snäll men det skulle ju inte bli mindre jobbigt om jag skulle komma tillbaka och ta det i flera omgångar... wacko.gif blink.gif Så det var bara att bita ihop och stå ut...

Efter helvetesstunden på sjukan tyckte mor synd om mig så vi gick och shoppade lite och jag fick välja en ny baddräkt (simtävlade på den tiden) och en ny tröja om jag inte minns fel.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
första gången jag gjode ett sånr alerghitest så gjorde dte ont men andra gången kändes det inte lika farligt . men skulle heldra vilja slippa bägge gångerna men dte är nödvändigt ju
Kathy
CITAT (ciczi @ 23-11-2006, 21:18)
CITAT (Scrollan @ 23-11-2006, 21:02)
Härligt med nyår utomlands!  wub.gif

Klart!!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Ciczi

laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif wub.gif
askar
Imorgon fm ska barnbarnet (3 år) till doktorn å göra pricktest.
Vet inte hur många stick hon kommer att få, men hon såg fram emot
det när hon var här ikväll. Hon visste precis hur testet går till
och hur man ser om man är allergisk mot något. smile.gif
Hon trodde att hon inte får äta citrusfrukter efter testet.

Vi får välan se vad hon säger efter testet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (askar @ 23-11-2006, 20:32)

en del av doms akerna man inte kna äta som liten kan man äte i tonåren å som vuxen . allt jag inte tålde kan jag äta nu så det står härrliga till .

så det kan ju vara nåt att se framm i mot
askar
CITAT (flaxss @ 23-11-2006, 21:34)
CITAT (askar @ 23-11-2006, 20:32)

en del av doms akerna man inte kna äta som liten kan man äte i tonåren å som vuxen . allt jag inte tålde kan jag äta nu så det står härrliga till .

så det kan ju vara nåt att se framm i mot

Ja det har jag sett med våra barn... en var mjölkproteinallergiker
till hon var drýgt 9 år men nu tål hon mjölk...
fast hon dricker det inte.

Fiskallergiker har också tre av fyra barn varit.
Två kan numera äta fisk utan besvär, medan den tredje fortfarande
måste avstå från all fisk och skaldjur.

Så kan jag fortsätta en lång radda, men jag stannar här smile.gif
Hannele
CITAT (ciczi @ 23-11-2006, 19:17)
Lite ajaj i min arm eftersom jag varit och vaccinerat mig idag inför semesterresan. . Det spänner och ömmar i armen... unsure.gif

Att en frisk, inte hungrande västerlänning ska råka ut för nånting på semesterresan är minimal.
Det är bara ett bra sätt för läkemedelsindustrin att tjäna pengar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 23-11-2006, 23:04)
Lite ajaj i min arm eftersom jag varit och vaccinerat mig idag inför semesterresan. . Det spänner och ömmar i armen... unsure.gif

Att en frisk, inte hungrande västerlänning ska råka ut för nånting på semesterresan är minimal.

när jag var i afrika blev jag sjuk . och jag är glad över att jag tog sprutor för dom andra sjukdommarna som man kna bli smittat för
Ciczi
CITAT (Hannele @ 24-11-2006, 00:04)

Kanske det men jag har alldeles för bra erfarenheter av att vara ruskigt sjuk utomlands... vill inte uppleva det igen tack.

På grund av min astma och allergi är jag mer infektionskänslig än många andra och när jag berättade för min lungdoktor om min resa rekommenderade han starkt detta eftersom han känner min bakgrund och vad som hänt tidigare.
Vad som hände den gången för 10 år sedan tänker jag inte dra upp här men en kort variant är att jag blev så ofantligt dålig av en bakterie som förmodligen kom via maten så att hela mitt system gick ner och jag höll på att stryka med helt och hållet.

Ciczi
*Stintan*
CITAT (Hannele @ 24-11-2006, 00:04)

Och vad har du för belägg för ditt påstående Hannele?
Vi är nog ganska många som råkat ut för nån sjukdom utomlands trots rekommenderade vaccinationer. Svårt att gardera sig mot allt men om det nu finns rekommendationer om vissa vaccinationer till olika länder så vore det väl korkat att inte följa dom. Det härjar trots allt fortfarande ganska otäcka sjukdomar på vår jord.
Kathy
CITAT (ciczi @ 24-11-2006, 07:27)
Vad som hände den gången för 10 år sedan tänker jag inte dra upp här men en kort variant är att jag blev så ofantligt dålig av en bakterie som förmodligen kom via maten så att hela mitt system gick ner och jag höll på att stryka med helt och hållet.

Usch, det låter hemskt. sad.gif
Ja, varför äventyra en semesterresa med att inte vaccinera sig?
Och, som i ditt fall, äventyra din hälsa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scrollan @ 24-11-2006, 08:53)
CITAT (ciczi @ 24-11-2006, 07:27)

Usch, det låter hemskt. sad.gif
Ja, varför äventyra en semesterresa med att inte vaccinera sig?
Och, som i ditt fall, äventyra din hälsa.

usch låter inte tevligt . jag blev med ordentligt sjuk efter att ätit nåt å dom 3sista dagarna på resan drack jag bara saltvatten å åt väldigt lite . spydde å mådde almänt dåligt . jag fcik min bakteri från floodvatten tror jag som jags en då blev magsjuk på .

tur du klarade sånt är inte roligt
Kathy
CITAT (flaxss @ 24-11-2006, 10:27)
usch låter inte tevligt . jag blev med ordentligt sjuk efter att ätit nåt å  dom 3sista dagarna på resan drack jag bara saltvatten å åt väldigt lite . spydde å mådde almänt   dåligt .  jag fcik min bakteri från floodvatten tror jag som jags en då blev magsjuk på .

Drack du saltvatten?
Jag har förstått att det är farligt för människan att dricka saltvatten.

Länk.
karjo
Ja, saltvatten ska man inte dricka. Men däremot ska man dricka väskeersättning om man kräks eller har diareer. Och det innehåller ju en del salter men oxå tex fruktsocker om jag inte missminner mig. smile.gif
Ciczi
Så sant så Scrollan! Jag vill komma hem igen och framför allt vill jag komma hem hel.

Appropå att dricka saltvatten,

när jag jobbade som simlärare så hade jag en liten kille som endag när han varit borta en längre tid kom och sa till mig varför han varit borta. Han hade varit och badat med pappa och då hade han blivit törstig och sedan tyckte han att han kunde väl dricka vattnet i bassängen (klorerat vatten). Han hade legat på sjukan i en vecka och varit fruktansvärt dålig...

Ciczi
Hannele
CITAT (Stintan43 @ 24-11-2006, 07:47)
Vi är nog ganska många som råkat ut för nån sjukdom utomlands trots rekommenderade vaccinationer.

Om inte vaccin hjälper, varför ta det då?
Kathy
CITAT (karjo @ 24-11-2006, 10:40)
Ja, saltvatten ska man inte dricka. Men däremot ska man dricka väskeersättning om man kräks eller har diareer. Och det innehåller ju en del salter men oxå tex fruktsocker om jag inte missminner mig. smile.gif

Ja, vätskeersättning innehåller både socker och mineralsalt.
Kathy
CITAT (Hannele @ 24-11-2006, 10:48)
CITAT (Stintan43 @ 24-11-2006, 07:47)
Vi är nog ganska många som råkat ut för nån sjukdom utomlands trots rekommenderade vaccinationer.

Om inte vaccin hjälper, varför ta det då?

Man kan inte vaccinera sig mot allt. wink.gif

........................................
edit: Ser att du, Hannele, hade förtkortat citatet då du citerade Stintan43, och då ser det konstigt ut.
Hon skrev såhär:
CITAT
Vi är nog ganska många som råkat ut för nån sjukdom utomlands trots rekommenderade vaccinationer. Svårt att gardera sig mot allt.

Så hon har redan svarat på frågan du ställde, som även jag kommenterade.
Hannele
Vaccinationskador är vanligare än man anar, diskuteras inte bland läkare, för det handlar om pengar, stora pengar.
Man ska tänka efter, inte ta en vaccin bara rutinmässigt.
Många många barn skadas också.
askar
Seriös sida...30 miljoner barn dör i onödan. sad.gif
Hannele
CITAT (askar @ 24-11-2006, 11:25)

Ja, helt i onödan. Ur den seriösa sidan:
Undernäring är en underliggande orsak till 53 % av dödsfallen hos barn under 5 år

Rent vatten och hygien, är du undernärd och dålig hygien, kan ingen vaccin i världen hjälpa.
Men på vatten och mat finns väl inte pengar att tjäna. sad.gif
Barnsjukdomar dödar inte mätta barn, som får dricka rent vatten.

De stora orsakerna till att barn under 5 år dör är
globalt sett sjukdomar under nyföddhetsperioden
och diarré, pneumoni (lunginfl ammation), malaria,
mässling och undernäring. Tillsammans står de för
mer än 80 procent av dödsfallen. Bara 3 procent av
barnen under fem år dör i aids.
De flesta dödsfallen före 5 års

askar
*Suck*... eg ingen idé att bemöta dina påståenden... du ser det du vill se..
resten blundar du för. Men nedanstående fanns också att läsa på samma sida...

Forskargruppen har definierat vad som kan göras för att rädda livet på ungefär 6 miljoner barn varje år.
Det beräknas kosta 7,5 miljarder dollar per år för vaccinationer, behandling av barnsjukdomar och malaria
*Stintan*
Tack Scrollan biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scrollan @ 24-11-2006, 09:30)
CITAT (flaxss @ 24-11-2006, 10:27)
usch låter inte tevligt . jag blev med ordentligt sjuk efter att ätit nåt å  dom 3sista dagarna på resan drack jag bara saltvatten å åt väldigt lite . spydde å mådde almänt   dåligt .  jag fcik min bakteri från floodvatten tror jag som jags en då blev magsjuk på .

Drack du saltvatten?
Jag har förstått att det är farligt för människan att dricka saltvatten.

Länk.

drack inte havssalt utan tog ett glas med vatten å tog en salt i det inte fulla mägnder som i havet .
saltvatten var fel mer bräcktvatten .

vet inte varför jag drack det men kändes bra för kroppen å dte var dte ända som var gott wink.gif
*Stintan*
Hannele man får varken malaria eller mässling av att vara undernärd eller dricka orent vatten däremot drabbas även mätta barn som får dricka rent vatten av barnsjukdomar. Skulle förvåna mig mycket om inte dina barn haft någon barnsjukdom wacko.gif wink.gif
Hannele
CITAT (Stintan43 @ 24-11-2006, 12:28)
Hannele man får varken malaria eller mässling av att vara undernärd eller dricka orent vatten däremot drabbas  även mätta barn som får dricka rent vatten av barnsjukdomar. Skulle förvåna mig mycket om inte dina barn haft någon barnsjukdom  :wacko:  ;)

Friska starka mätta barn har mer ork att klara av barnsjukdomar.
Vattkoppor hade de, men annars vaccinerar man i Sverige,
vilket orsakar flera skador på barn än vad man pratar högt om.

*Stintan*
Äsch det går ju inte att bemöta dina inlägg Hannele för du verkar ju inte ens veta vad du själv skriver wink.gif
Anma
CITAT (Stintan43 @ 24-11-2006, 15:55)
Äsch det går ju inte att bemöta dina inlägg Hannele för du verkar ju inte ens veta vad du själv skriver wink.gif

Det går men det är ingen idé. smile.gif
Hannele
Det finns hundratals publicerade medicinska studier som dokumenterar vacciners misslyckande och allvarliga effekter, dussintals böcker skrivna av läkare, forskare, och oberoende undersökare som avslöjar allvarliga missgrepp i immuniseringens teori och praktik. Ironiskt nog är de flesta barnläkare och föräldrar helt okunniga om detta.

Skakad baby syndromet - Sambandet med vaccinering
Svenska föräldrar har blivit åtalade för mord på sitt barn, när det är fråga om vaccinskador.
mulle
För det första det här med vaccinationer.

Det är faktiskt så att vissa sprutor ännu är OBLIGATORISKA till vissa länder, man ska ha papper på att man har tagit dem för att överhuvudtaget komma in. Det gäller de värsta fanskapssjukdomarna.

Men också icke-obligatoriska sprutor är dumma att lämna bort. Det är till exempel inte speciellt klokt att resa till Kina (Asien överhuvudtaget) utan giltig stelkramp, polio och meninghitisvaccin i kroppen.
För mig är det lika självklart att vaccinera mig för det som fästingsprutan är här hemma. Sedan hela Ålands befolkning vaccinerades för två år sedan har vi inte haft ett enda fall av den mycket allvarliga hjärninflammation som fästningarna sprider. Biverkningar ja, men ingenting mot de 20-30 sjukdomsfall som fanns årligen före sprutan.

Jag har ett par i bekantskapskretsen som har fått gulsot i Europa, själv skulle jag inte äta lugnt om jag inte hade mitt hepatitisvaccin.

Jag tycker alltså att det är urbota korkat att inte skydda sig mot tuffa sjukdomar då man en gång kan göra det.

För det andra det här med saltvatten eller salt vatten.
Reser man till tropisk hetta svettas man så mycket att salthalten kan minska med allvarliga följder. Detta vet jag personligen eftersom jag en gång har fått värmeslag med tre dagar i dropp som följd. Det första läkarna pressade i mig var ett par teskedar valigt bordssalt för att öka njurarnas förmåga att binda vätska i kroppen.
Numera följer jag ett medicinarråd och köper saltpiller på apoteket som jag käkar varje gång jag reser till värmen. Och jag dricker multum med vatten varje dag.
Men detta saltvatten får naturligtvis inte jämföras med havsvatten.

För det tredje - Marocko, lyckans ost!
Om du inte har varit i Marrakesh - gör en utflykt dit, staden är så spännande!
Och ta med dig en megastor resväska med mycket tomrum för alla billiga mässings- och kopparkrukor du kan släpa hem till trädgården...

Trevlig resa!

Mulle
suddis
Väldigt många föräldrar ÄR pålästa och väljer ändå att vaccinera sina barn, även om motståndarna får det att låta som om vi är idioter hela bunten. Men då får de väl tycka det, de är ofta så inskränkta att det inte går att föra ett normalt samtal med det om dem. Jag brukar låta dem hållas och sen gå därifrån så fort som möjligt. Orka liksom..
Jag skulle inte välja bort vaccinationsporgrammet för barn. Gör alla det har vi snart tillbaks de allvarliga sjukdommarna i Sverige.
Sambandet mellan visst vaccin och autism är ju dessutom ny-utrett och där påvisas att inget samband finns. smile.gif

Jag ber om ursäkt att det var O.T.

Marocko!! Skoj! Läskigt med spruta, gör som jag bli blodgivare! Jag blev det med sprutskräck för jag tyckte att:

1, råkar jag ut för något vill jag att det ska finnas blod och då får jag väl börja ge då. Jag kan ju inte räkna med att andra ska ge blod till mig om jag inte ger till dem.
2, för att bota spruträdslan. Och det har faktiskt hjälpt!
Ciczi
Det ska bli spännande att dra till Marocko. Vi ska bo i Agadir vid Atlantkusten och har bestämt att vi ska följa med på utflykten till Marrakesh. Pejori har redan tipsat om detta.

Om det nu är en massa skojiga saker man kan släpa hem så får jag väl köpa en väska där nere för att ta hem prylarna i, men jag tror inte min ekonomi tillåter allt för stora frosserier i shopping sleep.gif

Ciczi
suddis
CITAT (ciczi @ 24-11-2006, 17:57)
Det ska bli spännande att dra till Marocko. Vi ska bo i Agadir vid Atlantkusten och har bestämt att vi ska följa med på utflykten till Marrakesh. Pejori har redan tipsat om detta.

Om det nu är en massa skojiga saker man kan släpa hem så får jag väl köpa en väska där nere för att ta hem prylarna i, men jag tror inte min ekonomi tillåter allt för stora frosserier i shopping sleep.gif

Ciczi

Ja men tänk vad gott det måste LUKTA! Och säkert illa också på sina ställen.. biggrin.gif Men försök håll dig till de god-luktande ställena! smile.gif
Ciczi
Suddis, jag kan tyvärr inte bli blodgivare pga att jag medicinerar mot min astma och allergi. Eller rättare sagt, sist jag kollade för ett par pår sedan kunde jag inte detta så jag har inte brytt mig om att kolla igen eftersom jag inte hört att det blivit ändrat.

Ciczi
Kathy
CITAT (ciczi @ 24-11-2006, 17:57)

Ciczi

Ja, nu handlade tråden om att Ciczi hade resevaccinerat sig och inte om vaccinering av barn. rolleyes.gif

Nåväl.

Ciczi, du får ta massor av bilder och lägga upp dem i ditt fotoalbum sen, så man får ta del av dem. wub.gif
Ha en riktigt härlig resa! wub.gif
suddis
CITAT (ciczi @ 24-11-2006, 18:24)
Suddis, jag kan tyvärr inte bli blodgivare pga att jag medicinerar mot min astma och allergi. Eller rättare sagt, sist jag kollade för ett par pår sedan kunde jag inte detta så jag har inte brytt mig om att kolla igen eftersom jag inte hört att det blivit ändrat.

Ciczi

Nej just det då kanske man inte får ge blod och då har jag ingen bra idé på hur du ska bli av med rädslan. smile.gif

Jag håller med scrollan, ta massor med foton och lägg upp!

/suddis
Ciczi
Japp, kameran ska med och den rymmer massor utav bilder, extra batteri åker ner i packningen också...

Får väl be ommer utrymme i albummen på odla...

biggrin.gif tongue.gif

Ciczi
Kathy
CITAT (ciczi @ 24-11-2006, 20:54)
Får väl be om mer utrymme i albummen på odla...

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon