Full version: Drnkt hibiskus
stella08
Hej!

Min dotter har vervattnat sin hibiskus. Nu str den hos mig och meningen r att jag ska bota den. Bladen trillar av, jorden r jtteblt och det kryper ngot ckligt i den. Bladen och stammen r annars inte angripna. Det r en kraftig flerrig buske. Vad ska jag gra?
Margaretha
Har du tittat hur rtterna mr? Ibland kan man torka upp vxter genom att stlla krukan p hushllspapper och byta en gng i kvarten. Ibland kan man byta ut jorden. Men framgngen beror ju p hur rtterna mr. Om de brjat ruttna. unsure.gif
*Stintan*
Skulle nog ta upp den och spola av rtterna om det r ngot som kryper i jorden. Ny jord och grna en provadopinne,vattna frsiktigt r mitt frslag.
Ciczi
Stll den p tork genom att linda tidningspapper runt den. Bind grna ett snre runt ocks s att pappret ligger mot jorden. Byt sedan papper och den dr provado pinnen lter inte dumt.

Ciczi
flaxss
CITAT (Stintan43 @ 23-11-2006, 23:22)
Skulle nog ta upp den och spola av rtterna om det r ngot som kryper i jorden. Ny jord och grna en provadopinne,vattna frsiktigt r mitt frslag.

jag hadde med spolat rtterna rent . ven hela bladmassan sen plantera om dne i ny jord *torv elelr sjord* . till vren plantera du senare om den i nringsrik jord men inte nu . sen efter det du spolta av vxten planterat om den sltt den torka upp sen vattna frsiktigt . nu nr dte r mrkt ska dne ha nnu mindre vatten n normaslt lite svalare
stella08
Tack!
Bessie
Det dr som kryper i jorden kan vara sorgmyggelarver om de r vita/genomskinliga med svart huvud. Fungerar Provado mot dem ocks?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon