Full version: Dränkt hibiskus
stella08
Hej!

Min dotter har övervattnat sin hibiskus. Nu står den hos mig och meningen är att jag ska bota den. Bladen trillar av, jorden är jätteblöt och det kryper något äckligt i den. Bladen och stammen är annars inte angripna. Det är en kraftig flerårig buske. Vad ska jag göra?
Margaretha
Har du tittat hur rötterna mår? Ibland kan man torka upp växter genom att ställa krukan på hushållspapper och byta en gång i kvarten. Ibland kan man byta ut jorden. Men framgången beror ju på hur rötterna mår. Om de börjat ruttna. unsure.gif
*Stintan*
Skulle nog ta upp den och spola av rötterna om det är något som kryper i jorden. Ny jord och gärna en provadopinne,vattna försiktigt är mitt förslag.
Ciczi
Ställ den på tork genom att linda tidningspapper runt den. Bind gärna ett snöre runt också så att pappret ligger mot jorden. Byt sedan papper och den där provado pinnen låter inte dumt.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stintan43 @ 23-11-2006, 23:22)
Skulle nog ta upp den och spola av rötterna om det är något som kryper i jorden. Ny jord och gärna en provadopinne,vattna försiktigt är mitt förslag.

jag hadde med spolat rötterna rent . även hela bladmassan sen plantera om dne i ny jord *torv elelr såjord* . till våren plantera du senare om den i näringsrik jord men inte nu . sen efter det du spolta av växten å planterat om den sålått den torka upp sen vattna försiktigt . nu när dte är mörkt ska dne ha ännu mindre vatten än normaslt å lite svalare
stella08
Tack!
Bessie
Det där som kryper i jorden kan vara sorgmyggelarver om de är vita/genomskinliga med svart huvud. Fungerar Provado mot dem också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon