Floppy
Har precis köpt ett mini akvarium...och behöver tips om olika internetsidor med mycket bilder och lättförstålig text...lika så böcker...
Har inte bestämt mig helt på vilka fiskar jag ska ha än... wink.gif

Ska tillbaka till biblioteket idag och kika lite mer på böcker där...hittade en bra bok igår när jag var in en snabbis...men den var ju på norska...*suck*... tongue.gif ...är lite risig på det norska språket...iaf så som det var skrivet i denna boken... tongue.gif ...så har ni tips så är allt välkommet...
Stussi
Djurportalen

Där kanske du hittar något! smile.gif Klicka på länken "akvarier". Såg att dom
hade ett bildarkiv bland annat.

Jag hade ett akvarium för några år sedan. Funderar på att köpa ett igen,
ett stort med möbel och allt. Jag hade bla. en Kampfisk (hane). Dom är
häftiga med sina stora fenor och fina färger, fast dom är tyvärr oftast
ganska elaka på andra fiskar.
Lars-Olof Arvids
Den bästa akvariesidan är nog http://www.zoopet.com/ som bl a har ett aktivt forum. Djurportalen (Akvarieguiden) är också bra, men det är inte lika mycket aktivitet på forumet där. Exempel på bra böcker att börja med är "I akvariets värld" av Ulrich Schliewen och "Akvarieguide" av Kjell Fohrman. Låna gärna alla akvarieböcker du hittar på biblioteket, det är bra att vara lite påläst när man ska ha ett akvarium! Främst nybörjarböcker förstås, sådana praktverk som t ex "Akvariets lexikon" är överkurs i början. Ett par ord på vägen: Köp mycket växter (helst snabbväxande sorter) och inte för mycket fiskar, och mata inte fiskarna för mycket! Det är detta som många nybörjare gör fel med. Särskilt viktigt är det om akvariet är litet, för då är det svårare att få balans i det än om det är större. Lycka till med akvariet!

Olle
Klura
Oj, när jag läste denna tråd blev jag riktigt sugen på akvarium igen.
Har inte haft något nu på flera år, men för ca 20 år sedan odlade vi Plectusmalar och olika ciklider från Malawi, Viktoria och Tanganyika, men även sydamerikanska.
I en 2:a hade vi nio akvarier från 50-350 liter blink.gif
Min erfarenhet är att ju större akvariet är desto mer lättskött är det.
Men har du ett bra filter med rening och luft, en mal och sköter vattenbyten så håller det sig fräscht.
Vi bytte ca 25% av vattnet varje vecka.

En del bra info hittar du på
Akvarielagrets hemsida Här kan du sen leta dig vidare till andra intressanta sidor.
För er som är intresserade av akvarier så rekomenderar jag verkligen ett besök hos Christer och grabbarna i deras butik i Bromma.
Lars-Olof Arvids
Ja, Christer & co på Akvarielagret är bra! Annars skulle jag vilja varna för att lita alltför mycket på zoohandlarna, som ofta är skrämmande okunniga - att de låter tvärsäkra är ingen garanti för att de vet vad de pratar om. Det absolut bästa sättet att klara sig är då att vara påläst själv, för det som står i böckerna stämmer för det allra mesta. Jag kan också rekommendera att gå med i en akvarieförening, där folk är genuint intresserade av akvariefiskar utan att ha några ekonomiska intressen av det hela. Att diskutera fiskar och akvaristik med erfarna akvarister där är ett bra sätt att undvika tabbar i början, och dessutom roligt!

http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/index.htm

Olle
Floppy
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-11-2006, 09:01)
Det absolut bästa sättet att klara sig är då att vara påläst själv, för det som står i böckerna stämmer för det allra mesta.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ...jag måste bara skratta...råkade precis ut för detta av en zoohandlare igår...vi har ju bara en zooaffär här...och det märks för de tror att de kan beté sig hur som helst...för ca 1 år sedan så gick deras konkurent i konkurs och då höjde de sina priser med 10-30%...beroende på produkt...det är för dj***vligt rent ut sagt... mad.gif

Jo jag tänkte på detta med att vara påläst...jag sa till denna zoohandlare att jag hade varit på bilioteket och lånat runt 10-15 böcker som jag nu sitter och plöjer igenom för glatta livet...då kläcker han ur sig...precis som du sa...att -Lita inte på allt som står i böckerna...
...jaha tänkte jag och vart lite fundersam...men hur kan det komma sig att de som skriver dessa böcker som jag nu har läst...ca 10-15 st... att de skriver samma sak? ...de borde ju har någon rätt iaf.... wink.gif ...njae jag tar nog handlarn med en nypa salt och frågar folk i min omgivning och folk på nätet om jag behöver nån hjälp framöver...
Lars-Olof Arvids
Trodde du att han skulle säga "lita inte på mig, läs böcker i stället"? rolleyes.giflaugh.gif Men tror han verkligen på fullt allvar att tio författare som skriver samma sak har fel? ohmy.gif Då blir det faktiskt i genomskinligaste laget om det t ex gäller att vattenberedningsmedel inte är nödvändiga - och han vill sälja sina vattenberedningsmedel. Behöver du hjälp får du gärna fråga mig, eller på zoopets forum. Även om svaren på ett öppet forum blir av lite skiftande kvalitet, har de som svarar åtmistone inte några ekonomiska baktankar. Så vitt jag vet finns det ingen akvarieförening i Hudiksvall, men däremot en aktiv i Söderhamn - en tur dit rekommenderas!

Olle
Floppy
laugh.gif ...ja du ...dom där zoohandlarna har nog lite för mycket vatten i huvudet.. wink.gif ...eller var det i öronen tongue.gif laugh.gif
CITAT
...genomskinligaste laget om det t ex gäller att vattenberedningsmedel inte är nödvändiga - och han vill sälja sina vattenberedningsmedel
det var just det som jag tänkte på då när han höll på att surra om sina olika medel som man måste ha i för annars dör fiskarna och växterna...och om de överlever vattnet så blir de ju väldigt sjuka iaf...men jag slog dövörat till när han höll på och surra...

Jag tror nog att jag frågar dig eller ställer frågan inne på nått forum...har även en bekant som är väldigt...å då menar jag väldigt intresserad av fiskar...han gör sin egen fiskmat mm...
Tack för tipset...Söderhamn blir det nog nångång framöver...efter jul och nyår...

Ska in i morgon och hämta mitt akvarium...det läckte så jag måste lämna in det för lagning och det var det sista som de hade så de kunde inte byta ut det...
Sen blir det till å köpa växter och fiskar...grus har jag redan...blått grus blev det...super läckert...men nu längtar jag tills i morgon...hoppas att jag får det i morgon bara...de lovade mig det redan i fredag...och då lova de mig det i dag...men icke...så får jag det inte i morgon så ska jag ha kompensation...*längtar* wub.gif
pejori
enda gången jag använder acua-safe är när jag gör helrent, vilket inte är så ofta...(600.l)
som sagt är det lättare att få balans med ett stort akvarie. smile.gif smile.gif
det jag kan bli mest arg på, är att fiskarna får nya namn. sad.gif
råkade ut för det, i ett impulsköp härom dagen, hittade en sort som hette vit papegojciklid (elfenbensciklid) som är en albino av zebraciklid som jag avskyr nu sitter jag med skiten, men det får bli matfisk av alla yngel blink.gif
Gossen Ruda
Man måste hålla i minnet att akvarieaffärerna lever på att sälja. Därför kränger dom så mycket tillbehör det bara går och hittar på säljande namn på olika fiskar. Beträffande alla medel som man rekommenderas att hälla i så behövs inga alls, det vatten du själv kan dricka duger åt fiskarna. Inte tvärtom, vatten som fiskar kan klara sig i kan vara farligt att dricka.
Floppy
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2006, 18:20)
Man måste hålla i minnet att akvarieaffärerna lever på att sälja. Därför kränger dom så mycket tillbehör det bara går och hittar på säljande namn på olika fiskar. Beträffande alla medel som man rekommenderas att hälla i så behövs inga alls, det vatten du själv kan dricka duger åt fiskarna. Inte tvärtom, vatten som fiskar kan klara sig i kan vara farligt att dricka.

Jo det är ju sant...men det finns gränser...håller de på å säljer för mycket 'skit' så får de ju dåligt rykte....dvs att jag så småning om upptäcker att det inte alls behövs 'trettitvå' olika medel i vattnet...jag sprider ju i min tur vidare att de 'lurar' på en massa 'skit'...
...jag råkade ut för det när jag köpte min vattensköldpadda för drygt 10 år sedan...att jag måste ha en värmeslinga till dem för att de ska trivas...bullshit säger jag...min sköldpadda har varit utan i 9 år och trivs utmärkt utan den...och då kostade den 299 Kr...undrar vad den kostar idag wink.gif ...sen berättade jag för dem att min sköldpadda tycker att det är kul att simma mot 'strömmen' i akvariet...och då påstår de att han är stressad ohmy.gif laugh.gif ...skrattretande...han har ju kul... sa jag å då tittade de på varandra och skakade lite lätt på huvudet och sen tittade tillbaka på mig...det är ju bara att skaka på huvudet åt deras kunskap...
pejori
mmm...hedanefter kollar jag in en tilltänkt fisk innan jag köper den. mad.gif mad.gif
black molly heter det, även som vil...det kunde zebracikliden ochså gjort, fast då hade inte jag köpt den, så det är väl som med blommor, nytt namn, nya köpare wub.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
Det är riktigt att man oftast inte behöver några vattenberedningsmedel alls. Färskt kranvatten är inte så bra för fiskarna, men har det fått stå några dagar (gärna uppemot en vecka) är det inga problem. Beträffande de vanliga nybörjarfiskarna behöver man i regel inte bry sig så mycket om vattenkemi, men i vissa fall kan det vara läge att se upp. Black molly är t ex inte den lättskötta nybörjarfisk den ofta beskrivs som, utan vill ha hårt och gärna bräckt vatten för att trivas. Får den inte det drabbas den lätt av svampsjukdomar. Något att tänka på när man väljer sällskap åt den - mjukvattensfiskar som tetror och gurami är mindre bra. Man bör alltid läsa om en fisk innan man köper den. En del kan t ex vara väldigt aggressiva medan andra måste vara många av samma sort för att trivas. Riktiga skräckexempel är de paroonhajar och redtail-malar som tyvärr inte är helt ovanliga i zooaffärerna. Där är de oftast ca 10 cm långa, men som fullvuxna blir de omkring två meter! Handlarens argument att "de blir inte så stora i akvarium" tycker jag inte är speciellt djurvänligt, åtminstone vill inte jag ha några krymplingar som inte kan växa normalt i mina akvarier. Namn på fiskar är inte lätt. Ofta kommer nya arter och odlingsformer som inte har några erkända svenska namn. Men att sälja fiskar utan namn går ju inte, alltså får man hitta på något! biggrin.gif Det säkraste är att använda latinska namn, åtminstone akvarister emellan. De är internationella och säger exakt vilken art det är - men även dessa namn ändras ibland, och odlingsformer har aldrig några egna latinska namn. Kort sagt är det krångligt! wink.gif

Söderhamns akvarieklubb http://www.akvarieklubben.com
Göteborgs akvarieförening http://hem1.passagen.se/gaf1/

Olle
Pjater
Mysigt med akvarium, själv funderat på ett med självlysande fiskar biggrin.gif
Floppy
CITAT (Pjater @ 29-11-2006, 14:57)

blink.gif ...självlysande fiskar...finns det sånna??? blink.gif
Lars-Olof Arvids
Självlysande fiskar finns faktiskt - manipulerade zebrafiskar och lyktögonkillis som har fått en gen från en självlysande havsanemon. Som väl är så är dessa fiskar förbjudna både i Sverige och de flesta andra länder. En annan avart är att t ex glasabborrar sprutas in med mer eller mindre självlysande färg eller "tatueras" i ett syrabad. Behöver det sägas att sådant djurplågeri inte har något med seriös akvaristik att göra? Fiskarna lever inte så länge, men i alla fall så att de hinner säljas. Debatten om sådant har ibland gått hög bland akvariefolk, inte minst i Norge där akvaristerna ofta är lite mer "på hugget" än hos oss. Själv tycker jag att naturen är alldeles tillräckligt fin och inte behöver "förbättras" alls. Framodlade färgvarianter av fiskar är väl okej, men när man förändrar formen på kropp och fenor så att de får svårare att simma börjar det bli tveksamt.

Olle
pejori
CITAT (Pjater @ 29-11-2006, 14:57)

dom enda självlysande som är välkommna här är neoner och kardinaltetror sad.gif sad.gif
manipulerade firrar är tabu här wub.gif
Pjater
Hehe, oki det visste jag inte bara sett nånstans. Får mysa till det med lite neon istället kanske.... biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, neon- och kardinaltetror är alldeles tillräckligt "självlysande". Deras lysande blågröna band är naturliga och har en funktion att fylla. I de mörka regnskogsbäckar där de finns lever de i stim på tusentals och måste då kunna känna igen individer av samma art. Dessutom blir rovfiskar antagligen förvirrade av alla lysande ränder i stimmet på samma sätt som lejon blir det av alla ränder i en zebraflock. Av detta kan man dra slutsatsen att neon- och kardinaltetror (liksom de flesta andra tetror) måste gå i stim även i akvarier för att trivas. Inte tusentals förstås, men 8-10 får ses som ett minimum. Enstaka exemplar blir ofta skygga och bleka, och det finns till och med stimfiskar (t ex tigerbarber) som börjar bita andra fiskar i fenorna som stressymtom när de är för få.

Olle
malin72
jag tycker att kardinal tetrorna är finare än neon wub.gif wub.gif

Olle!!!!!!!!!!!!
på zoopet så har jag mina fiskar den ena vad var det den hette nu igen jag kallar dom för den snälla kampfisken,jag tycker att dom är så fina och rör sig så vackert...dom är ju lysande runt om kroppen och fenorna

en av mina favvosar wub.gif

P.dayi:spetsstjärt Makropod så var det dom hette smile.gif
Lars-Olof Arvids
Malin, menar du att du har bilder på dina fiskar på zoopet? Var någonstans i så fall?

Roligt att du gillar spetsstjärtsmakropoder! De är inte så vanliga, men väldigt fina. Jag gillar också annorlunda labyrintfiskar. Det finns ganska många olika, men problemet är att de ofta är mycket svåra att få tag i. Nu har det dock bildats en specialförening för labyrintfiskintresserade akvarister: http://www.s-anabantoid.com

Olle
malin72
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-11-2006, 14:02)
Malin, menar du att du har bilder på dina fiskar på zoopet? Var någonstans i så fall?

Roligt att du gillar spetsstjärtsmakropoder! De är inte så vanliga, men väldigt fina. Jag gillar också  annorlunda labyrintfiskar. Det finns ganska många olika, men problemet är att de ofta är mycket svåra att få tag i. Nu har det dock bildats en specialförening för labyrintfiskintresserade akvarister: http://www.s-anabantoid.com

Olle

jo jag är ganska ny där heter som här smile.gif
men jag la in länkar på bilder under frågan
vilken fisk är detta.......
såg nu att jag inte kunde se min fråga längre vet inte hur jag gör för att komma längre bak i tiden unsure.gif unsure.gif som här tex så ser man sida 1 till........ wink.gif

sen la jag in bilder i en liten tråd som jag gjorde där jag skrev under foto och film.....tror den hette lite bilder på mitt akvarium eller nåt unsure.gif
http://www.odla.nu/album/data/malin72/5435_p58950.jpg
konstigt men jag kunde inte lägga in bilden hm jaja så ser min ena ut finns bilder på mitt akvarium i albumet
wub.gif
Lars-Olof Arvids
Jag kan inte heller hitta dina bilder på zoopet, men det var en fin spetsstjärtmakropod du länkar till här! wub.gif

Olle
malin72
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-11-2006, 15:53)
Jag kan inte heller hitta dina bilder på zoopet, men det var en fin spetsstjärtmakropod du länkar till här! wub.gif

Olle

tack wub.gif
Blomstertanten
Se upp om du ska köpa malar ! Zooaffärer kan sälja malar under namnet ancistrus och sen upptäcker man att det blir en riktig bjässe av nån helt annan sorts mal.

Den här gynnaren såldes som en ancistrus.(inte jag som köpte den) Hos mej var den 18 cm lång när han fick flytta till en granne när jag lade ner akvariet.
Nu är han över 30 cm lång !!!! Kan bli uppåt 50 cm. En riktig skönhet , men en bjässe som kräver mycket utrymme. Ingen mal alltså för ett 100 liters akvarium som mitt
Så se upp !!!!
Gossen Ruda
Guramis är fina men inte problemfria pga den ständiga leklusten. Jag har haft många olika arter, den sista var den knorrande guramin. LITE olämpligt att ha den i akvariet i sovrummet. Inte för att dom var högljudda men nog hördes det och dom var nattaktiva dessutom. laugh.gif

Lyckades även föröka dom men dom ständiga lekarna och jakten på honorna och slagsmålen mellan hanarna gjorde att dom till slut tog död på varandra. Men fina var dom att se på och intressanta.
Lars-Olof Arvids
Ja, gurami kan vara ganska tuffa. Man bör ha gott om täta växter (t ex flytormbunkar) så att honor och svagare hanar kan dra sig undan och gömma sig. Och det är inte bara malar som ibland säljs under fel namn. Ju mer påläst man är om det man vill ha, desto mindre är risken att man får fel fisk på så sätt.

Olle
Floppy
Lars-Olov:
sad.gif ...frågar dig eftersom du tycks kunna en hel del om fiskar och akvarium...
Satte i fiskarna igår mitt på dan och nu i morse såg det ut så här... Vad kan ha hänt?...det är ju alldeles grumligt...det är ett litet akvarium...eftersom jag är nybörjare tongue.gif

Hoppas att du kan hjälpa mig sad.gif

Gossen Ruda
Det finns fler som kan hjälpa. rolleyes.gif Jag misstänker att det är en kalkgrumling. Vatten innehåller oftast kalk eller egentligen kalcium som är löst i jonform. När fiskarna utandas koldixid reagerar ämnena och kalciumkarbonat bildas, som är en fast förening. Den sjunker till bottnen och försvinner efter ett tag.

En annan orsak kan vara överfodring som också kan ge en vit grumling, men jag tycker inte tiden räcker till för det. Fast om man överdoserar maten kan det gå snabbt. Fiskar behöver mycket lite mat egentligen, överfodring är mycket vanligare än svältfodring. Fiskar kan gå utan mat i nån vecka utan problem, faktiskt flera veckor.
Floppy
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2006, 20:54)
Det finns fler som kan hjälpa.  :rolleyes:

F'låt... unsure.gif ...tänkte inte på det... wub.gif

Jätte tack för svaret... det kan nog stämma det här med matningen...matade fiskarna igår och idag...
...ska låta bli och mata dem nu under helgen och se om det blir nå bättre...
fick ett tips om att byta 1/3 av vattnet varje dag under en hel vecka...så kan det hjälpa också...

Hoppas, hoppas... *håller tummarna hårt*... smile.gif
Lars-Olof Arvids
Bra med en "fisk" som kan hjälpa när jag inte har tillgång till dator på helgerna! smile.gif
Kalkgrumling tror jag också att det kan vara, och då försvinner det alltså efter ett tag. Hur länge har du haft akvariet inrett och vattenfyllt? Det bästa är om det får stå några dagar innan man släpper i fiskarna. Om du inte har sköljt rent gruset tillräckligt bra kan det också orsaka grumling när vattnet fylls på. Jag tycker inte att du ska byta vatten nu i början utan helt enkelt låta det stå och se vad som händer. Är det bara nytt kranvatten hela tiden får du ingen biologisk balans. Och som sagt, mata inte fiskarna mycket. Växterna bör du ta ur krukorna och plantera i gruset. De ser ut att vara Anubias. Visserligen en tålig växt, men den växer långsamt, bildar dåligt med syre och tar inte upp så mycket näringsöverskott. Jag skulle rekommendera att du skaffade lite snabbväxande växter som t ex flytormbunke, limnophila eller vattenpest som bättre bidrar till syresättning och att hålla vattnet rent. Vill du att jag skickar några sådana till dig?

Olle
Floppy
Jag bytte vatten en gång bara och sen lät jag bli att mata fiskarna på två dagar och redan så vart vattnet mycket klarare... smile.gif ...
Provade att mata dem igår och idag är det fortfarande lika klart...så antagligen så berodde det kanse lite på matningen...

Jag har gjort som försäljaren sa...att bara sätta ner växterna med kruka och allt...rakt upp och ner...det kan nog komma lite 'grummel' från gruset också...sköljde rent det ett par gånger men det kan ju vara nån gång för lite... tongue.gif ...

Jo du hade rätt....Anubias heter växten...och visst du får jättegärna skicka lite växter....självklart betalar jag dig för dem... smile.gif ...säg bara till...

Vad skönt det är när man är medlem i ett så underbart super 'braigt' forum som Odla...man kan ju ställa andra frågor än om just trädgårdsodling mm... tycker att detta forum är det enda som behövs...alltid finns det nån som kan nått om nått...annars har de en familjemedlem eller släkting som kan nått... tongue.gif wub.gif wub.gif wub.gif
malin72
hm ja det är lite kruxigt med växter....den du har är väldigt tålig och dom flesta fiskar vill inte äta av dom(inte ens min kräfta gör det) däremot så äts allt annat upp för mig sad.gif jag har ett 450l och ett 100l och där går det snabbt.... jag frågar efter flytväxter och vanliga som ska vara snabbväxande pga det men det hinns inte med.....
hungriga guramis och kräftan gör så att allt förvinner sad.gif och jag som vill få mera bebisar mad.gif
svinpäls
CITAT (malin72 @ 04-12-2006, 22:24)
hm ja det är lite kruxigt med växter....den du har är väldigt tålig och dom flesta fiskar vill inte äta av dom(inte ens min kräfta gör det) däremot så äts allt annat upp för mig sad.gif jag har ett 450l och ett 100l och där går det snabbt.... jag frågar efter flytväxter och vanliga som ska vara snabbväxande pga det men det hinns inte med.....
hungriga guramis och kräftan gör så att allt förvinner sad.gif och jag som vill få mera bebisar mad.gif

Ge dom gröna ärter som du krossar lite lätt. smile.gif smile.gif

Även något spenatblad, salladsblad,så lämnar dom växtrena ifred laugh.gif laugh.gif
Dom vill ha grönsaker bara. Finns grönskasfoder zoo-butiker. laugh.gif laugh.gif
Lars-Olof Arvids

Ska jag tolka detta som att här finns fler som vill köpa flytväxter och snabbväxare? rolleyes.gif
Jag har gott om dem! smile.gif

Olle
pejori
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-12-2006, 12:20)
hm ja det är lite kruxigt med växter....den du har är väldigt tålig och dom flesta fiskar vill inte äta av dom(inte ens min kräfta gör det) däremot så äts allt annat upp för mig sad.gif  jag har ett 450l och ett 100l och där går det snabbt.... jag frågar efter flytväxter och vanliga som ska vara snabbväxande pga det men det hinns inte med.....
hungriga guramis och kräftan gör så att allt förvinner sad.gif och jag som vill få mera bebisar  :angry:

Ska jag tolka detta som att här finns fler som vill köpa flytväxter och snabbväxare? rolleyes.gif

Olle

ja tack!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Floppy
Vicken bra tråd detta blev... wub.gif wub.gif wub.gif
malin72
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-12-2006, 12:20)
hm ja det är lite kruxigt med växter....den du har är väldigt tålig och dom flesta fiskar vill inte äta av dom(inte ens min kräfta gör det) däremot så äts allt annat upp för mig sad.gif  jag har ett 450l och ett 100l och där går det snabbt.... jag frågar efter flytväxter och vanliga som ska vara snabbväxande pga det men det hinns inte med.....
hungriga guramis och kräftan gör så att allt förvinner sad.gif och jag som vill få mera bebisar  :angry:

Olle

wub.gif wub.gif jo så kan det nog vara smile.gif
stennie
Tack för de fina växterna smile.gif
malin72
jo en liten undran till er andra med akvarium.....jag vill ha flyt växter för mina fiskar men jag tycker att dom sugs fast i pumpen hela tiden....har ni några tips. får några år sedan hade jag pump stående på golvet funderar på en ny sån men måste vänta pga att dom kostar en hel del wink.gif

så nu sitter jag här med flytväxterna fast i pumpen varje dag sad.gif unsure.gif
pejori
sätt pumpen lite djupare, så flyter växterna förbi insuget

tackar också för växterna... smile.gif
det blev fint och lummigt med dom wub.gif
Lars-Olof Arvids
Varsågod! smile.gif
Jag har fortfarande gott om växter om ni vill ha mer, eller om någon annan vill ha! smile.gif
Malin, som Pejori skriver kan du sätta pumpen lite djupare, eller så kan du prova med att minska på pumpstyrkan.

Olle
jaken
Jag skulle vilja tipsa om en ny sida som slagit upp sina portar här i dagarna.

http://www.akvarielexikonet.se

Till och med en egen julkalender.
Snigelhatare
Det bästa sättet att lära sig är nog att läsa böcker om akvaristik. Men det har hänt en del inom akvaristiken. Man kanske ska undvika de äldsta böckerna. Där står mycket intressant men vissa saker har ju omvärderats med tiden. Jag tycker man ska läsa flera böcker, ibland så säger de emot varandra men då kan man ju fråga en akvarist. Det finns ju olika uppfattningar om vad som är rätt bland akvaristerna också förstås biggrin.gif . Mitt råd är att gärna läsa flera böcker men undvika de äldsta. En utav de böckerna kan jag rekommendera varmt: Akvaristik, fiskar, växter, vattenteknik. Författare: Stefan Dreyer. I den gör de avancerade kunskaper lättbegripliga. En toppenbra bok. Fast även i den finns en grej som jag inte är beredd att hålla med om.

Om du är intresserad av växtakvarium, (och det kan man ju tänka sig eftersom du är på detta forumet) så finns det en sida http://www.tropica.com/default.asp?languageguid=da.

ängsvädd
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-12-2006, 08:34) *
Varsågod! smile.gif
Jag har fortfarande gott om växter om ni vill ha mer, eller om någon annan vill ha! smile.gif

Vad har du för sorter Olle? Vattensköldpaddsägare kan vara intresserade av att köpa.
ängsvädd
Alba zoo i Stockholm har mycket fisk. Tomas som har butiken är mycket fiskkunnig. Den ligger på Folkungagatan 146.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon