Full version: Våra talgbollar.
suddis
Hej!

Vi hänger ut talgbollar till fåglarna på vintern. Tidigare år så har blåmesen total dominerat busken där de hänger. De har jagat bort såväl talgoxar som skator om de tyckt att det behövts. I år har vi mycket färre blåmesar, ett gäng talgoxar och MASSOR med pilfinkar. Våra stora fina skator finns kvar men de verkar ha svårt att komma åt bollarna, vet inte om de inte kan tränga igenom alla småfåglar eller om de har svårt att komma åt maten, vi har stoppat in bollarna i en speciell behållare som ser ut som en spiral. Om ni fattar.

Tyvärr kan jag inte plåta härligheten, de flyger bort om jag går ut och försöker fota dem och det är får långt från huset för att jag ska kunna stå inne och fota. Men det är mysigt att ha dem omkring oss tycker jag!
Jag skulle gärna ha ett fågelbord eller något utanför fönstret precis så man ser dem lite bättre, det kanske kommer.

/suddis
Lars-Olof Arvids
Det är härligt att titta på fåglarna vid matplatsen. Vill du mata skatorna också får du även hänga ut talgbollar utan spiral, för spiralen är till just för att hålla skatorna borta!

Olle
suddis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-11-2006, 17:14)
Det är härligt att titta på fåglarna vid matplatsen. Vill du mata skatorna också får du även hänga ut talgbollar utan spiral, för spiralen är till just för att hålla skatorna borta!

Olle

Jösses vad korkad jag är. smile.gif Så det är därför inga skator äter!

Jag tycker nog att skatorna också ska få mat, har ju sett att många skrämmer bort dem men de är väl lika vackra (om inte vackrare än många!!) som småfåglarna? Och våra skator är så tjocka och stora och fina. Så säkert får de mat så det räcker.
Jag hängde ut en jordnötspåse härom veckan. Alla skatorna samlades runt den, slet sönder den och åt upp allt utom lite grann som var kvar i botten det fick talgoxarna dela på. smile.gif En sån kanske jag köper när det är svinkallt sen så de får en riktig energikick!

Hur gör ni andra med skator, kråkor och kajor, brukar ni skrämma bort dem?
Ciczi
Har köpt den typen av fågelbord som skatorna inte kommer åt. MEn de är inte dumma så de försöker i bland välta ut maten från borden (har tre). Ibland har de försökt flyga iväg med talgbollspiralerna men då fick jag nog och band fast ett snöre i spiralen som jag band i grenen så även om de rycker i spiralen så får de inte den med sig. Sist jag kollade kunde de inte knyta upp knutar i alla fall. laugh.gif

Men får de fatt på maten så kan jag ju inte hindra dem, och jag har alltid några skator som sitter i talletoppen i morgonsolen och värmer sig.

Ciczi
Gossen Ruda
Det räcker med att mata småfåglarna, sen äter skatorna småfåglarna.
Whiskuchi
Jag brukar ge skatorna egen mat, jag blöter upp hund- eller kattmat (torrfoder) och häller sedan på matolja. Då slipper jag få de ju relativt dyra talgbollarna uppätna av skator (går ju i ett nafs!), och får ändå mätta och glada skator wink.gif
Snöflinga
Blir så glad att se att någon bryr sig om skatorna, brukar också mata dem med matrester o.dyl ...
askar
Våra småfåglar bryr sig inte om talg- och nötbollarna.
Ska nog ta ut dom ur spiralen så skatorna får sig ett skrovmål smile.gif
Vi matar skatorna med diverse matrester och bröd.
Häromåret förde maken ut surströmmingar som blev över.
Det dröjde inte lång stund förrän skatorna var å hämtade smile.gif
Snöflinga
ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Det är förstås inte fel att mata skatorna om man gillar dem, men man hjälper dem knappast att överleva på så sätt. Dessa verkliga allätare hittar alltid något att äta ändå. Betydligt värre är det med småfåglarna, som lever på mycket knappa resurser under vintern. Alltså gör man en mycket större insats om man låter de små ha företräde vid matplatsen.

Olle
askar
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-11-2006, 10:07)
Det är förstås inte fel att mata skatorna om man gillar dem, men man hjälper dem knappast att överleva på så sätt. Dessa verkliga allätare hittar alltid något att äta ändå. Betydligt värre är det med småfåglarna, som lever på mycket knappa resurser under vintern. Alltså gör man en mycket större insats om man låter de små ha företräde vid matplatsen.

Olle

Skatorna kommer aldrig till småfåglarnas matbord
inte ens till rönnen där talgbollarna hänger.

Vi brukar hänga deras i träden på andra sidan vägen
och övrig mat får de på marken.
Whiskuchi
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-11-2006, 10:07)

Olle

Delvis därför jag ger skatorna egen mat wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon