ewa zon 3
Hm, vet inte hur fröerna kom med i fröbeställningen, har inget som helst minne att jag tryckt på någon Veratrumknapp blink.gif
Men nu är fröerna här och de verkar väldans svåra ut och in i olika perioder. 12- 24 månader för att gro.

Har inget emot att det tar lång tid men vill inte pyssla om en sålåda under så lång tid utan att det blir något. Har ni fått frön att gro? Tips&Tricks?

/Ewa
Eva 33c
Om man har nybörjartur går det bra! Jag beskrev i en annan tråd hur jag som absolut gröngöling på perennsådder lyckades med Lunddockan. Ett annat nybörjar försök var Veratrum nigrum. Tyvärr minns jag inte hur jag gjorde, och i år tänkte jag göra ett nytt försök. Men min "nybörjarturstid" är nog dessvärre över, så jag hoppas någon med bra minne/anteckningar kan svara på din (=min) fråga.
Men visst är blommorna fina i närbild smile.gif
Kajsa i Arvika
Jag provade två varianter; satte några fröer inne som vanligt och det grodde!! blink.gif

sedan satte jag ett gäng i kruka och ställde ut i snön och de grodde också snällt till våren... blink.gif

Vet inte om det var nybörjartur eller vad? Testade även Eupatorium och de skulle ju in och ut i värmen... kruxet var bara att de hann gro i krukan innan jag fick ut dem ens... Alltid kul att testa med olika metoder... önskar att jag också vore bättre på dokumentation...
ewa zon 3
Uppmuntrande att höra att ni lyckats med att få den att gro utan för mycket krångel. Får väl prova lite olika alternativ och hoppas på det bästa.
Jättefina blommor Eva!

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jag tyckte inte svårigheten var att få fröna att gro, det var att få plantorna att överleva så att dom blev stora nog för utplantering. Första sommaren blev det ett litet strå som vissnade ner rätt fort, skötte krukan hela sommaren. År 2, något längre strå, vissnade ner efter halva sommaren. År 3 större strå, levde hela sommaren. År 4.. död! Det tar en himla låååång tid från sådd till planta, vill nu inte verka negativ biggrin.gif för helt klart ska man fröså rolleyes.gif Det kan ju vara så att jag hade otur och dålig tillväxt just på mina strån rolleyes.gif Hoppas jag inte tog bort all din lust till sådd, det var inte meningen i så fall....

(Jag kan minnas fel wink.gif stråna kan ev. ha endast ha levt 3 år huh.gif )
kerstin z5-6
Håller med -håll stråna vid liv <:)
ewa zon 3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-11-2006, 00:23)
Första sommaren blev det ett litet strå som vissnade ner rätt fort, skötte krukan hela sommaren. År 2, något längre strå, vissnade ner efter halva sommaren. År 3 större strå, levde hela sommaren. År 4.. död!   Det tar en himla låååång tid från sådd till planta, vill nu inte verka negativ  

Närå, det verkar inte det minsta negativt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Undrar om jag har tålamod att sköta strån som bara vissnar och har sig, vi får väl se

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon