Full version: Trädfråga
streettess
Så här ser det ut, märkte det idag.

Träden är av denna typ:
http://img.photobucket.com/albums/v290/str...ss/IMG_1075.jpg

Så här ser det ut där den tappat bladen
http://img.photobucket.com/albums/v290/str...ss/IMG_1079.jpg

och så här ser bladen som den tappar ut
http://img.photobucket.com/albums/v290/str...ss/IMG_1080.jpg

Jag tycker bladen ser helt friska ut, men det är ju helt vitt där de ska sitta, det börjar även bli helt vitt på trädet som är högst, vad ska ja göra för att inte tappa alla bladen, och kommer växten att bli normal igen.
Alexander-VG-zon3
för lite ljuse eller för mycket vatten .
???

för att det är vitt där bladet varit är för att ljuset kommer inte åt å då bler det inte grönt
streettess
Okej, ja vattnar inte mycket de får vatten ca 2dl tre gånger i veckan, men ska ställa den ljusare, ljust nu står den i ett hörn nedaför fönstret.
Tack så mycket

Om jag flyttar den nu, hur lång tid tar det innan man ser förändring ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (streettess @ 24-11-2006, 19:38)
Okej, ja vattnar inte mycket de får vatten ca 2dl tre gånger i veckan, men ska ställa den ljusare, ljust nu står den i ett hörn nedaför fönstret.
Tack så mycket

Om jag flyttar den nu, hur lång tid tar det innan man ser förändring ?

hinner jorden torrka upp ordentligt , för 2dl 3gånger i veckan kan bli mycket om inte jordne är upptorkad imellan för är jorden fuktig plus komemr där 2dl till så är då kanske rrötetrna skade så är där ingen som dricker då bler vatnet kvar .
så kolla jorden hur den är och kolla rötterna hur dom ser ut .
plus sätt dne ljusare nu november är mörk .

förändrigen ser du när ljuset komemr tillbaka om dte är det som är problemet . en anna förändraing är ju att dne slutar tappa med
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis står den för varmt (den står ju precis vid ett element) samt det naturliga ljuset vid den här årstiden räcker inte nu för att en dracena ska må utmärkt, det måste finnas balans mellan temperatur och ljus för att växten ska må bra.
Bessie
Jag tror att det är bevattningen som är problemet. Växter mår bäst av en rejäl rotblöta så att vattnet rinner ut ur hålet i botten i stället för småskvättar. De flesta dracenor vill sedan inte ha vatten förrän de hunnit torka upp litet. Känn gärna efter med fingret i jorden två knogar ner, är jorden fortfarande fuktig är det för tidigt att vattna.
streettess
Nepp det är upptorkat när jag ger vatten, dock vet jag inte om det är tillräckligt mycket
ska jag hälla på lite mer och se när det rinner ut nu står det jämte akvariet istället mitt e mot fönstret
tyvärr har jag ingen mer belysning då jag är ganska pank och nyinflyttad
Hahah laugh.gif
så lampor blir det nog inga detta året i alla fall.
men den har mer belsyning nu är den hade innan men det har inte blivit bättre
grejjen är att det är just den stammen
de andra två stammarna mår bra
och nu har hela stammen börja mjukna
inte bara de små grenarna som går ut.
jag klippte av den ena grenen och det sog inte fräscht ut det ser ut som en vit/gulaktig söra neråt och hela stammen är mjuk

Funderra på att försöka sära den sjuka stammen från de friska
streettess
Nu tog jag upp stammen och ska kasera den

Hittade ett litet kryp i form av någon bagge av något slag, men den verkade död, tappade bort den innan jag hann fotografera.

I alla fall här är en bild på stammen en bit under jord (ca 10cm)

Ser ut som om någon har tuggat på den
eller om den har ruttnat eller något sådant.

Här är en annan bild på grenarna som har skrumpnat ihop

och här är en bild på dets om finns innuti grenenn som jag klippte av

Denna bild blev dock inte så bra

de andra stammarna verkade må bra under jord, ville inte gräva för mycket i det och göra sånder de tunna rötterna.

Ville bara se om någon vet vad det kan vara
Lemonne
Jag tror definitivt den har fått för mycket vatten. En dracena klarar en hel del torka men är otroligt lätt att övervattna. Ljuset brukar sällan vara problemet, ju mindre ljus den har ju mörkare gröna blir bladen. Får den för lite vatten blir de nedersta bladen röda och torkar. Ju mer vatten den får, ju ljusare blir bladen. Är stammen som suttit under jord mjuk? I s f har den ruttnat. Dvs stått för blött.
streettess
det tänkte jag inte på om den var, men det är u mycket troliigt
oki då vet jag det
hehe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon