nikced
Jag har en schersmin som är tre eller fyra år nu och den har aldrig blommat. Jag tog den som ett rotskott från en buske i mitt föräldrahem just för att jag vill känna den doften... Varför blommar den inte, eller rättare sagt, hur får jag den att blomma? Moderbusken är en vild/bondschersmin. Vad jag däremot har på busken är mängder med bladlöss. Kan den stå för torrt? Jag hade en ädelschersmin tidigare men den tog jag bort just för att det var så mycke löss på den. Något tips någon!
Cilla
Det kan ta flera år för ett flyttat rotskott att komma igång och blomma. Se efter om den växer. Om den gör det och har sol så kommer den säkert att blomma om några år.

Växte den endast lite förra året kan det vara tecken på att det är för torrt eller att den fick för liten planteringsgrop så att rötterna inte orkar växa till sig. Alla växter som flyttas satsar först på att utveckla och se om sina rötter, sedan sätter de igång med tillväxten. Endast ibland orkar de med bägge samtidigt.

Bladlöss som äter mycket blad på en liten buske är inte bra. Jag brukar spruta bort bladlöss med vattenslangen och klämma bort dem som återstår. Håller man handen bakom växten kan man spruta hårt och få bort de flesta bladlöss.
nikced
Tack för ett bra svar! Mycker tyder på att din teori är riktig. Den växer och har sol så jag får väl hoppas några år till. Förra året växte den rejält men de tidigare åren har den växt ganska lite. Den satsade väl på att utveckla rötter då. Nu är den ca 60 cm hög. Hur är det med såpvatten mot bladlöss? Är det på något sätt skadligt eller hämmande på en ung planta? Eller kan man använda det i kombination med vattensprutmetoden?
Cilla
Visst kan man såpspruta också en ung schersminplanta, men frågan är om det är mer effektivt än att vattenspruta. Med vatten vet man att man inte avskräcker nyckelpigor och andra fiender till bladlössen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon