Vad är det som gör att man INTE får olika såna ikoner? Hos mej ser alla likadana ut....vanliga "explorer-e". Jag vet att en del länkar jag sparat har haft olika ikoner förut. Nån inställning i brandväggen kanske. Nån som vet?
anna_rispan
25-11-2006, 15:56
det udra jag med. ibland syns inte odlas blommor. i dag hoppade de in igen. det var då jagkom på o fråga liksom.
fiin avatra du har Carma
AnitaO
25-11-2006, 17:32
CITAT (CarMa @ 25-11-2006, 15:50)
Vad är det som gör att man INTE får olika såna ikoner? Hos mej ser alla likadana ut....vanliga "explorer-e". Jag vet att en del länkar jag sparat har haft olika ikoner förut. Nån inställning i brandväggen kanske. Nån som vet?
Samma för mig. Har inte hittat nån inställning där man kan ändra.
Alba
26-11-2006, 15:03
Det har jag också funderat på.
Någon som kan bidra med kloka svar ?
Alba
27-11-2006, 14:28
Hallåå - finns det ingen expert här ? Eller expert behöver man ju inte vara bara man kan svaret.
Gossen Ruda
27-11-2006, 16:50
Jag ställde frågan i ett annat forum och fick detta svar med ny fråga och nytt svar:
>>Den lilla ikonen är en liten ikon-fil som heter "favicon.ico" Den ligger i rot-biblioteket på hemsidan och laddas därifrån ned till webb-läsarens cache. Lite olika beroende på vilken Browser man använder. I MSIE lagras den när man lägger till hemsidan i "Favoriter". I andra browsers som Firefox eller Opera lagras den direkt när man besöker hemsidan. >>Eftersom ikon-filerna lagras i cachen i MSIE ("Tillfälliga Internet Filer") so försvinner de när cachen töms. >>Vill man ha en stabil favorit-ikon på sin hemsida ska man alltså skapa en ikon-fil i storleken 16x16 pixels som ska heta "favicon.ico". Det ska vara en äkta ico-fil - inte en omdöpt bmp-fil. Den ska ligga i hemsidans rot-bibliotek.
>Tack för svaret. Men jag säger nog som Bagheera: "Så utomordentligt fånigt". Alltså att ikonen försvinner när man tömmer tempfilerna. Men det sista du föreslår betyder väl att alla såna ikoner försvinner med rensningen?
Nej, problemet med de försvinnade ikonerna kan man inte gärna lösa på "avsändarsidan". På den "mottagarsidan" så fungerar de stabilt och bra med Firefox, Opera eller den senaste versionen av MSIE
Jejja
27-11-2006, 17:47
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2006, 16:50)
Det ska vara en äkta ico-fil - inte en omdöpt bmp-fil. Den ska ligga i hemsidans rot-bibliotek.
Vad betyder "äkta ico-fil"? Hur gör man en sån? Kan man alltså inte heller använda en .gif som är i 16x16 pixlar? Om man döper om den till .ico?