Hej!
Jag undrar om det går att spara paprikaplantan från i år till nästa år eller är det slit o släng som gäller? Jag kom igång rätt sent med den så nu står den i källaren med små halvröda paprikor på. Ska jag bara hiva den när jag plockat av frukten?
Kanske finns denna fråga sedan tidigare men sökfunktionen funkade inte och jag hittade inget på de sidor jag bläddrade igenom.
Tack!
/suddis
Piccante
25-11-2006, 13:12
Har iofs inte odlat paprika själv på något år men chiliplantor går bra att övervintra. Pröva, man brukar få tidigare skörd nästa år när man kan sätta ut stora plantor.
Alexander-VG-zon3
25-11-2006, 15:48
olika idvider är bra på att ,klara av övervintring .
själv har jag sparat 2plantor . och dom är i en källare i +10c och lite vatten plus tar jag veck frukterna på dom . och dom har klarat sig än . tar även ut dom som en dag som i da så dom får lite ljuse . bara dom har dte frost fritt så kvitar dte om det är ute eller i en käallre på +10c . mina ena är jätte fint en väldigt starkplanta den andra har några blad kvar har tappat en hel del men kanske efetr en beskärninfg så komemr ne igen
men i rumstemmp vet jag inte kankse extra ljuse å mer vatten
ingrid fuxwall
26-11-2006, 20:26
I år blev det inga chiliplanter - fick mina av en som sått båda sorterna och glömt vad som var vilket.
Nu har jag två plantor som ger fina paprikor och fler på gång.
ingrid
Ps, men spinn har de så det måste till en och annan dusch
Jag står själv och undrar detsamma. Jag har en paprikaplanta inne och en i förrådet med 8-10 grader. man får väl hoppas att det funkar, för det vore kul om man kunde få paprikor lite tidigare nästa sommar. Jag försöker övervintra mina stora chilibuskar också på samma sätt och de ser ut att klara det bättre än paprikorna.
Om de ser risiga ut på våren (men inte döda) kan man prova att klippa ner dem kraftigt och plantera om dem. Då kan de ta fart.
Paprika och andra Capsicum annum-sorter är inte de bästa för övervintring tyvärr, men det är inte helt hopplöst.
Det handlar inte så mycket om att ha en fin planta tidigt på våren, bara en som lever. Bara stammen och ett par klykor behöver sparas.
Att klippa kraftigt som Noora säger betyder att man klipper ner dem så att dom ser ut som på bilden nedan, då börjar plantan om med helt nya skott och blir kanonfin. Många sorter mår också bra av att bindas upp mot en enkel spaljé andra året.
Jonas70
27-11-2006, 15:56
CITAT (Gurkan @ 27-11-2006, 12:43)
Det handlar inte så mycket om att ha en fin planta tidigt på våren, bara en som lever. Bara stammen och ett par klykor behöver sparas.
Att klippa kraftigt som Noora säger betyder att man klipper ner dem så att dom ser ut som på bilden nedan, då börjar plantan om med helt nya skott och blir kanonfin. Många sorter mår också bra av att bindas upp mot en enkel spaljé andra året.

Kommer de nya skotten längs hela stammen, eller är det bara uppe i toppen/klykan?
Är uppbindingen mot spaljé andra året för att plantar blir gänglig och lätt trillar, eller?
Susanna
27-11-2006, 16:15
Om jag minns rätt så kommer skotten först vid klyckan, men senare även längs stammen. Oftast blir plantorna mycket större under andra säsongen och bär mer frukt vilket gör att de ofta behöver bindas upp.
Några av mina paprikaplantor har missuppfattat läget och börjat skjuta nya skott nu.
Alexander-VG-zon3
27-11-2006, 18:01
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-11-2006, 16:42)
Några av mina paprikaplantor har missuppfattat läget och börjat skjuta nya skott nu.

det har min ena med gjort den som mår bäst . dne är jätte fin å tät i bladverket . medasn den andra har 2blad kvar men jag hoppas beskärnigen ska rädda den ena den andre som mår prima är inga problem med.
Jonas70
28-11-2006, 08:50
Jag tänkte odla nästa år i växthuset. Det blir nog ett par olika sorter, och de som är bäst ska jag nog försöka övervintra. Ni har ju gett mig lite blodad tand för att pröva på det.
Magdis, det är ingen fara, du får kanske ge dem en omgång med saxen igen tidigt i vår bara.
Jonas70 : Olika sorter växer lite olika, en del med en kraftig stam och en del mer buskigt men jag håller nog med Susanna, skotten kommer huvudsakligen uppe i klykornas toppar och vid själva förgreningarna.
Spaljen fyller flera funktioner. En 2:a-års planta blir gärna väldigt vidlyftig, tänk dig formen som ett paraply ungefär, och tar då väldigt mycket plats om man inte binder upp den. Det är mer praktiskt att ha en planta som är två meter hög snarare än två meter bred. Typ.

Dessutom är det så att tillväxten blir bättre om grenarna pekar uppåt snarare än nedåt, hängande grenar tenderar till att bli "återvändsgränder" för plantans cirkulation av vatten, näring och slaggprodukter.
CITAT (Gurkan @ 28-11-2006, 12:37)
Magdis, det är ingen fara, du får kanske ge dem en omgång med saxen igen tidigt i vår bara.
OK vilken tur!

Annars sätter jag nog några nya plantor i vår också.
Här är det fortfarande så varmt att mina paprikor och chilisar stor vackert i sina hinkar i växthuset + 10 grader nu på kvällen!!!
Det här vädret är inte sant, men jag klagar inte!
jag hade en paprika planta innomhus i sin hink förra vintern, den blommade i januari och jag fick första paprikan i maj tror jag!
man kan ha en spreyflaska framme ,så att den kan fuktas ofta ( varje dag typ) i den torra inneluften. den fick lite extraljus från lampan till fråsådder.
Nu har jag nya paprikor precis på G där ute, så här pratar man inte om att klippa ner någonting utan snarare skörda , kanske till julbordet!
Dessa sista plantorna blommade någon gång september/oktober tror jag och några blommar just nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.