Full version: Svart jul modernt
Sidor: 1, 2
Alba
Enligt Aftonbladet är det nu mode att fira svart jul.

För mig är det helt otänkbart att pynta i svart. Till jul vill jag ha så mycket rött som det bara går.
Kathy
CITAT (Alba @ 25-11-2006, 19:37)
Enligt Aftonbladet är det nu mode att fira svart jul.

För mig är det helt otänkbart att pynta i svart. Till jul vill jag ha så mycket rött som det bara går.

Jadu, Lagerhaus har fullstora plastgranar som är helsvarta och till det rosalila julgranskulor samt silverglitter. Drömhuset har ljusstakar, snöstjärnor och annan julgransdekor - i svart. Tygvaruhuset har julgardiner med tomtar a' la Gandalf på svart botten.
aqualis
Kan Aftonbladets skribent ha blivit lite utbränd av trendjakt?
Kathy
Nog för att jag kan tycka det är kul med ovanlig färg på saker och ting.

Men inte svart på julen!
Julen för mig är röd, grön, blå och silver .
Hannele
CITAT (Scrollan @ 25-11-2006, 20:53)
Men inte svart på julen!
Julen för mig är röd,  grön, blå  och silver .

Blått är juligt.

Svart är läckert.
Kathy
CITAT (Hannele @ 25-11-2006, 21:10)
Svart är läckert.

Ja, det tycker du - inte jag. wink.gif
*Stintan*
Jag tycker svart kan vara snyggt beroende på vad det är för grejer. Såg en urläcker svart adventsljusstake häromdan som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha i fönstret. Men granen ska va grön, gardinerna kan få vara svarta om det är nåt fint mönster på dom. Brukar ha en svart glasskål till dom röda juläpplena. Så visst tycker jag det kan va fint i lagom doser rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Stintan43 @ 25-11-2006, 21:26)
Brukar ha en svart glasskål till dom röda juläpplena. Så visst tycker jag det kan va fint i lagom doser  :rolleyes:

Jag har också en svart fruktskål - passar bra att ha clementiner i den.
Men för mig är den inte speciellt julig - men fin ändå. wub.gif
Reserv
Har sett skitsnygga julgranskulor på Rusta, svarta med silver och tvärtom, funderar starkt på att köpa dom, jag som inte gillar den röda julen. rolleyes.gif Håller med dig Hannele, den svarta va´läcker rolleyes.gif wub.gif
pejori
mmm...och jag bara ääälskar våra blåa granar längst avenyn här laugh.gif
Magdis
Hade det varit för 10 år sen hade jag definitivt velat ha en svart julgran med rosalila och silverfärgade kulor. Nu vill jag nog ha mer traditionellt rött. Vissa svarta detaljer skulle jag nog kunna tänka mig nu också men inte ha allt i svart.
Whiskuchi
Visst, varför inte? Jag skulle inte vilja ha någon svart gran dock, men svart pynt i övrigt skulle passa fint här :-)
yenny
Nej tack! svart vill jag inte ha till ju, då vill jag ha rött och grönt och massor med ljus.
Anma
Jag har hur mycket som helst med traditionell julpynt i guld, rött, grönt och halm.
Har börjat tröttna lite på mina saker så för några år sedan började jag köpa på mig saker i silver och drömde om saker i svart, och nu finns de! smile.gif
Köpte en nästan likadan julstjärna som på bilden igår. Mique har den där med hålmönster och en med silvermönster på. Köpte den med silver.
Hur snygg som helst! wub.gif Men Granen ska vara om inte äkta så åtminstone grön... smile.gif
Men rosa och lila känns helt fel som komplementfärg. Hellre då traditionellt rött. Men fråga mig om några år, har kanske ändrat mig då!
Kathy
CITAT (Anne R @ 25-11-2006, 22:03)
Men rosa och lila känns helt fel som komplementfärg. Hellre då traditionellt rött. Men fråga mig om några år, har kanske ändrat mig då!

Rosa och lila, nästan genomskinliga glaskulor köpte jag i slutet av 80-talet. De såg ut som såpbubblor där de hängde i julgranen. wub.gif
netaave
Min jul går i rött och guld med lite inslag av grönt.
Snöflinga
Lite roligt med svart gran, även om min kommer att vara grön rolleyes.gif Fast några svarta glaskulor har jag med silverdekor, riktigt snygga tycker jag ... annars går det mesta i julerött och grönt wub.gif Men hellre svart än blått som jag absolut inte förknippar med julen.
netaave
CITAT (Snöflinga @ 25-11-2006, 22:12)
Lite roligt med svart gran, även om min kommer att vara grön rolleyes.gif Fast några svarta glaskulor har jag med silverdekor, riktigt snygga tycker jag ... annars går det mesta i julerött och grönt wub.gif Men hellre svart än blått som jag absolut inte förknippar med julen.

Fast blått och silver kan vara lite juligt tycker jag.
Döttrarna har sådana julgardiner.
Gillan
Njääe, svart kan jag nog inte tänka mig. köket går i rött/grönt och lite guld. Vardagsrummer går i blått och silver/Vitt. Resten av huset är inte pyntat alls. Resten går till utomhus. Och där vill vi inte ha mer än "neutrala lampor". Gärna många, men inte i många färger. Men, med detta, som med allt annat. Det är en smaksak. En del vill inget ha alls wub.gif wub.gif
Anma
CITAT (netaave @ 25-11-2006, 22:13)
Men hellre svart än blått som jag absolut inte förknippar med julen.

Det finns jättefina blå/silvriga julgardiner, men för mig blir det mera nyårsfest än jul. Svart är nog också mer det om jag tänker efter... Jag kanske börjar tröttna på själva julen? Pyntar för nyårsfest istället, har ju helt slutat med saker med tomtar för några år sedan... Kan man tröttna på jul?!? Ja, vad vet jag... Det finns ju dom som inte tycker om jul överhuvudtaget... Hmmm... måste funta lite på det där...

tröttsvammel... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
anna_rispan
Svart ljusstake som på bilden är väl okej. Men inte med orangea ljus. Då känns det mer som Halloween ju.
pejori
CITAT (netaave @ 25-11-2006, 22:13)
Lite roligt med svart gran, även om min kommer att vara grön  :rolleyes:   Fast några svarta glaskulor har jag med silverdekor, riktigt snygga tycker jag ... annars går det mesta i julerött och grönt  :wub:  Men hellre svart än blått som jag absolut inte förknippar med julen.

det är min grej också...blått och silver smile.gif smile.gif
LadyG
Min jul fortsätter att vara tomteröd, vad trend-mupparna än säger wub.gif
askar
Nej usch.. inte svart till jul.
Hos oss är julen röd och biggrin.gif
ninnisky
Nee, vill inte heller ha svart till jul, varken på kläder eller i dekorationer.
Det är och förblir tomterött med lite silver och guld! smile.gif
vickeva
Å, svarta advenststjärnor föll jag pladask för... har köpt två. Svarta kulor med glitter och silver/guld, ja tack!
Alexander-VG-zon3
jag är någ mer med silver å vit å glas . har man ingen snö ute får man ha den inne
pejori
CITAT (vickeva @ 26-11-2006, 19:02)
Å, svarta advenststjärnor föll jag pladask för... har köpt två. Svarta kulor med glitter och silver/guld, ja tack!

jättesnygga smile.gif smile.gif
Pirum
Svart och rött är en fin kombination, men, det börjar bli lite uttjatat med svart nu tycker jag. Är ju svart, svart, svart överallt. Speciellt inom "kultursvängen", i brist på bättre ordvalsförmåga, verkar det vara så vanligt med svart att det ju nästan är fånigt. Svarta kläder i TV ser förresten sällan bra ut. Dags att den mångåriga svart-hegemonin bryts tycker jag. Svart är färgernas motsvarighet till teckensnittens Comic Sans MS, med skillnaden att Comic Sans är så ute i designkretsar att det med fördel kan användas om så blott för att jävlas.

Hur som haver, på julen är det rött som gäller, rött för att fira midvinterblotet, jultomten, äpplen, jesus födelse, eller vad man nu väljer att fira.
Gita
Svart och silver är ju helsnyggt, fast julgardiner sätter jag inte upp, har haft hellånga vita raka linnegardiner i samtliga fönster i minstt tio år. Just när det gäller gardiner (och lampor) tycker jag marknaden översvämmas av smaklösheter.
Gita
Gossen Ruda
För mig är julen ljus, röd, silvrig och glad.

Svart är dystert. Även SJ har fallit för trendnissarna, i det här fallet Lars Hall & co, och skall måla loken svarta. Även ett par vagnar är redan svarta.

Var det inte Owe Törnkvist som sjöng om korvgubben:

...han målade korvarna svarta för han hade sorg
han hade låda på magen, sånt gillas inte av lagen.

Vem blir först med ljusslinga med svarta lampor? laugh.gif
Saturnus
Hos meg blir det nog mycke svart i år.
Svart,silver och rödt.
Kathy

Eller en färgglad gran, kanske? wink.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 21:22)

Eller en färgglad gran, kanske? wink.gif

Den kan Amerikanerna behålla... inget för mej iaf. wink.gif
malin72
men jag måste säga att när man kollade på länken så hittade jag den svarta julgranskulan den var ju jätte snygg wub.gif wub.gif med rött och silver åhhhhh vad fint......

och en massa änglar jo det var nåt för mig..

blande det värsta jag vet är ljusslingor i blandade blinkande färger
sleep.gif
Kajsa i Arvika
Blinkande lampor.... Ryyyyys.... fattas bara att granen börjar snurra och spela bjällerklang också... blink.gif
Kathy
CITAT (askar @ 26-11-2006, 21:24)

Njaaa.....nu var den inte typisk för just amerikanerna. wink.gif Det är en Pride-gran.
malin72
CITAT (Morinablomman @ 26-11-2006, 21:33)
Blinkande lampor.... Ryyyyys.... fattas bara att granen börjar snurra och spela bjällerklang också... blink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif såg en för några år sedan burrrr

sen hade grannen starkt blått runt fönstren moch dörren mm folk undrade om vi bodde i rymden tongue.gif tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 20:37)

Njaaa.....nu var den inte typisk för just amerikanerna. wink.gif Det är en Pride-gran.

haha en pridegran en sån ska jag ha
askar
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 21:37)

OK visste inte att de hade egen blink.gif wink.gif
Kathy
CITAT (askar @ 26-11-2006, 21:43)
OK visste inte att de hade egen blink.gif wink.gif

Nej, inte jag heller. biggrin.gif
Letade egentligen efter en bild på en svart plastgran, men dök på den där färgglada granen istället.
Kathy
CITAT (flaxss @ 26-11-2006, 21:41)

laugh.gif Det fanns juldekorationer i regnbågens färger, så jag också.
askar
CITAT (flaxss @ 26-11-2006, 21:41)
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 20:37)

Varför?
och varför inte en helt vanlig?
Betty
Hemma hos oss går julen i traditionella julfärger; röd, grön och guld. Fast jag har en svart sak sen några år tillbaka, en svart elljusstake i smide. Den är ett minne från min mamma som gick bort 1/2 -01.
Hannele
Alla färger finns, fast kanske inte på konsum...
askar
CITAT (Betty @ 26-11-2006, 21:49)
Hemma hos oss går julen i traditionella julfärger; röd, grön och guld. Fast jag har en svart sak sen några år tillbaka, en svart elljusstake i smide. Den är ett minne från min mamma som gick bort 1/2 -01.

Smidesljusstakar är fina smile.gif
Jag har en mässings dito som minne från pappa och mamma
som gick bort i sept -93 och -94. wub.gif
Hannele
Gammalt smide är nog inte det man syftar på med ny svart jultrend. biggrin.gif
Snöflinga
Skulle inte tro det ... annars har jag en svart smidesljusstake som är gjord av hästskor av vära gamla grållar wub.gif
*Stintan*
Men här är en av årets trender i "smide"
Snygg dessutom tycker jag
rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Stintan43 @ 26-11-2006, 23:57)
Men här är en av årets trender i "smide"
Snygg dessutom tycker jag
rolleyes.gif

Läcker! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon