sinikka
26-11-2006, 09:52
Hej på er
Jag är ny på er sida. Jag har fått en blomma av en vän, varken hon eller jag vet vad det är för blomma. Blomman luktar lite konstigt lite illa. Den får vita små blommor. Hur sköter man denna blomma bäst. Är det ngn som vet? Jag har lagt ut en bild på blomman i mitt album, hoppas ni ser den, efterom jag är ny här på sidan hoppas att jag gjort rätt.....men bilden så att säga.
mvh.....sinikka
Hej och välkommen hit!!
Du måste skriva i din profilinformation att du har ett album för att vi ska kunna se det.
Mvh
Fenja
sinikka
26-11-2006, 12:35
Hej Fenja
1000 tack för hjälpen, jag måste säga att nog för att jag har arit på många sidor och reggat in mig men den här sidan är inte lätt.
Hoppas du ser blomman, och kan hjälpa mig.
Jag tar mig friheten att visa din bild här:

Tyvärr vet jag inte vad det kan vara för växt...
Om du vill lägga in bilden i texten här så öppna den stora bilden i albumet och högerklicka och välj egenskaper. Kopiera hela url-adressen. Klicka sedan på bildknappen här ovan och kopiera in hela länken (se upp så att det inte blir dubbla http:// bara). Klicka stäng taggen och förhandsgranska innan du skickar.
Mvh Fenja
tullmejs
26-11-2006, 18:51
Den var rätt ball i alla fall.
sinikka
27-11-2006, 08:18
Tack igen Fenja
Det tar tid att lära sig ngt nytt. Kul när ngn hjälper till.
Har en annan fråga......
Min Gullranka köpte jag för ett par dagar sedan, när jag nu ska vattna den för första ggr ser jag att det kommit bruna fula fläckar 1 cm diameter på bladen. Vad kan det vara för ngt, försökte läsa lite på sidan men hittade inget. Är risken nu att jag förlorar hela Gullrankan pga bruna fläckar. Trist, det kan väl ändå inte vara mitt fel har bara haft blomman i 4 dagar?
Jag skulle tro att det beror på en omställningschock, den är uppdriven i ett växthus med maximalt ljus och luftfuktighet och kommer till ett varmt hem och hamnar i ett fönster. Du kan ge den en lite större kruka, gärna extra belysning och spraya den med vatten då och då tills den har acklimatiserat sig.
Mvh
Fenja
jag tycker att det ser lite ut som ett paradisträd fast bladen är inte riktigt samma som på en crassula ovata ändå.....
sinikka
28-11-2006, 10:43
Hej sudden
Nej ngn paradisträ är det inte, har en sådan själv, dom här bladen är mjuka och lite ludna. Stammen blir så småningom hård som trä (såg det hos vänninnan).
ha det.........sinikka
fruberglund
28-11-2006, 13:09
Hej Sinikka och välkommen hit!
Jag har två likadana, de växer som ogräs. Tyvärr vet jag inte heller vad det är för något och skulle också vilja veta. Mina har dock aldrig blommat.
Paradisträd vet jag också att det inte är, det här är ingen succulent. Ska till Plangtagen idag, ska se om jag kan hitta någon likadan där för att kunna utröna vad det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.