Full version: HJÄLP!
Eva i Skåne
I år satte jag in alla dahlieknölar, lökar, pelargoner, fuchsior mm mm i lilla huset vid stugan. Det används inte ändå under vintern.
Det har stått där inne runt en månad nu. Det är ett isolerat hus och idag skulle vi montera upp en frostvakt där och
SER ATT MASSOR AV KNÖLAR OCH klippytor på t ex fuchsiorna är täckta av vitt mögel mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif

Huset var inte fuktigt när jag satte in dom, knölarna hade legat och fått torkat någorlunda (som jag brukar göra om åren), vi har inte haft så kallt att det varit minusgrader i huset, men nån värme har där inte varit på hittills.

Andra år har jag haft allt inne i huset i ca 10grader, men i år trodde jag att jag skulle få friare inne. blink.gif

Ge mig nu SNABBT massor av goda råd!
Hur ska jag försöka rädda mina växter???
Vad gör jag med mögeltäcka dahlieknölar? Finns det nåt hopp?
Fuchsiorna är avbladade sedan jag satte in dem och har nu små mögelbollar där jag klippt in dem blink.gif . Atamonlösning - är det för sent?
Var ska jag ställa allt nu??? Låta det stå kvar i lilla huset som nu fått igång elementet för att få bort fuktan? Ut - med fiberdukstäckning ett tag???
In i huset vill jag ju inte ta det. Då smittar jag kanske pelargonerna som står i fönstren där och så får vi kanske mögellukt i huset där vi ska kunna bo?

Just nu känner jag mest för att slänga alltsammans rakt ut i backen sad.gif men jag vill ju inte bli av med alla mina fina sparade växter sad.gif sad.gif sad.gif
Alexander-VG-zon3
fuchsiorn klara sig väl ute bara det inte bler lägre än ca -5c . men bara inte möget sprider sig så hela grenar bler möglade så är dte bara att klippa av toppen till våren så är möglet veck . sprider det sig försök ta nåt medel .

om jorden var fuktig eller blöt så kommer oftast mögel på växterna då¨jag själv borttas med det på min ängel som knappt har nån stammkvar .

sen knölarna vet jag inte . rensa vecka allt dte döda sen lägg varje enskild knöl försig . sen hoppas på det bästa

är kanske nån som kommer med bättre förslag
Lady Hamilton
Mitt råd är.........Ta bort allt synligt mögel på växterna Om du har möjlighet så torka "mögel ytorna" med en trasa som är doppad i Atamonlösning. Packetera knölarna i något "torrt" typ spån torv eller liknande. Sedan är det bara att hoppas på det bästa. Alltså att frostvakten "torkar upp" luften.
Och jag är även övertygad om att möglet inte kan "smitta" dina pelargoner om du skulle vilja placera växterna på samma ställe smile.gif Lycka till
Eva i Skåne
Tack för era svar.

Jag har gjort som ni föreslagit, torkat det jag kunnat med atamonlösning. Fuchsiorna och annat nedklippt som står i krukor tror jag inte det är så farligt med.
Dahlieknölarna är nog värre sad.gif En del lådor är det inte så farligt med. Jag har klippt bort det som ser för hemskt ut, kastat allt av tre sorter sad.gif sad.gif sad.gif . Torkat och borstat med atamonlösning där jag kunnat.
Nu får elementet stå på svag värme ett par dagar så får jag se när jag kommer hit igen i veckan.

Nu ska jag åka hem och gråta ett par dagar sad.gif sad.gif sad.gif

FAN!!! mad.gif
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 26-11-2006, 13:48)
Nu ska jag åka hem och gråta ett par dagar sad.gif sad.gif sad.gif

Stackars dej!
Det hjälper inte att gråta, men det lättar!
Lite styrkekramar behöver du absolut! wub.gif
Kajsa
Stackars dig, vad trist huh.gif Du som var så glad i dina dahlior, men har det inte varit extremt regnigt den här sista månaden, här har det regnat mest varje dag, har det ändå inte blivit fuktigt i huset ? Har aldrig varit med om det i garaget, men jag gick ut och kikade för orolig blev jag. Tack och lov.
En styrke kram kan du behöva från mig med.
Eva i Skåne
Jo, det har varit ovanligt fuktigt och det kändes fuktigt i huset där jag har dom. En del hade börjat ruttna och det fick jag förstås kasta.
Nu har värmen varit på och fått torka ut fukten lite, så imorgon när jag kommer upp dit igen hoppas jag på att slippa se mer mögel.
Men om förruttnelsen fortsatt så hörs mina ilskna skrik nog upp till dig Kajsa unsure.gif
Kajsa
Vi får väl dela med oss i så fall biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon