Full version: Azalea
netaave
Hur vattnar jag en azalea?
Fick två st i fredags en vit och en rosa. En del säger att man ska vattne uppifrån och en del att den ska stå i vatten varannan natt.
Jag har gjort båda förut men överlever dom inte speciellt länge ändå.
Båda dom här är planterade i plastkrukor och står nu i rymliga ytterkrukor.
Åsa, mälardalen zon 2
När krukan börjar kännas lätt sänk ner hela krukan i en hink med regnvatten, när det slutat bubbla tar du upp krukan och låter den rinna av innan du ställer tillbaka den i ytterkrukan/på fatet. Azalea vill gärna ha en sval och ljus placering (varm och torr inomhusmiljö är inte det optimala).
netaave
Har varken ett svalt rum eller tillgång till regnvatten så här års.
sudden
det gör inte så mkt om det inte är regnvatten.. låt vattnet från kranen stå över natten så blir det mjukt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (sudden @ 27-11-2006, 09:24)
det gör inte så mkt om det inte är regnvatten.. låt vattnet från kranen stå över natten så blir det mjukt smile.gif

Vatten som står över natten blir inte mjukt, kalk kan inte avgå i gasform det sjunker och sedan när man rör kannan slammas det upp igen.

Man kan koka vattnet så kalken fälls ut, låta det svalna och sedan sila det hela genom okalkad torv så att kalken fastnar i torven, samt har man en sån där behållare som samlar upp vatten i torktumlaren så kan man även använda det vattnet.
sudden
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-11-2006, 08:28)
CITAT (sudden @ 27-11-2006, 09:24)

Vatten som står över natten blir inte mjukt, kalk kan inte avgå i gasform det sjunker och sedan när man rör kannan slammas det upp igen.

Man kan koka vattnet så kalken fälls ut, låta det svalna och sedan sila det hela genom okalkad torv så att kalken fastnar i torven, samt har man en sån där behållare som samlar upp vatten i torktumlaren så kan man även använda det vattnet.

jojo kalken sjunker till botten absolut! men om min gardenia lever och blommar med vatten som stått över natten så borde ju azalean klara det oxå som inte alls är lika känslig..
netaave
Gardenia har jag också den vattnar jag med vatten jag har lite äggskal i.
Christer i Falköping
Det bästa du kan göra är att plantera om dem i en större kruka i okalkad torv. Då behöver du inte vattna den så ofta. Det finns nämligen inte mycket kvar i krukan som kan hålla kvar vatten en längre stund, det är nästan bara rötter. Det rådet ger jag till alla mina kunder.
Christer.
kristerh
CITAT (Christer i Falköping @ 03-12-2006, 09:51)
Det bästa du kan göra är att plantera om dem i en större kruka i okalkad torv. Då behöver du inte vattna den så ofta. Det finns nämligen inte mycket kvar i krukan som kan hålla kvar vatten en längre stund, det är nästan bara rötter. Det rådet ger jag till alla mina kunder.
Christer.

bra tips, det ska jag göra
Emma_
CITAT (netaave @ 30-11-2006, 18:22)
Gardenia har jag också den vattnar jag med vatten jag har lite äggskal i.

Din gardenia har nog inte läst på skötsellappen att den är överkänslig mot kalk. tongue.gif Äggskal har man ju i vattnet till växter som tycker om kalk.

Nåväl, det är inte alltid det som "ska" vara rätt är rätt. smile.gif
Carex
tänk på att azalea är mycket känslig mot uttorkning, alltså ingenting för mig egentligen!;) Jag som bor i göteborg där vi har väldigt mjukt vatten kan komma undan med att vattna både gardenia och azalea med vanligt kranvatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon