Full version: Cancer
abbbe
Hej!
Hur vet man om en växt är drabbad av cancer????
Floppy
CITAT (abbbe @ 26-11-2006, 15:24)
Hej!
Hur vet man om en växt är drabbad av cancer????

ohmy.gif Kan än växt få cancer??? ohmy.gif ...hade jag ingen aning om unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej växter får inte cancer de kan dock få bakteriesjukdomar, virussjukdomar, mykoplasmasjukdomar mm.

Det man möjligtvis kan missta för cancer är kanske de svulster som växter kan få av vissa bakterier och svampar. Jag tänker på sådant som knippebakterios hos pelargoner och klumprottsjuka hos kålväxter.

En del av svamp eller bakteriesjukdomarna kallas även för kräfta (vilket en del fortfarande kallar cancer för) ex. fruktträdskräfta, men detta är ingenting som jag skulle kalla för cancer hos växter.
abbbe
joo men.. hade läst nånstans att växter kunde få cancer.. de kanske var här på odla.nu.. att alla organsimer med DNA kan få cancer wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju bli förändringar i arvsmassan av ex. strålning men riktigt som våran cancer blir det inte då utan det brukar bli mutationer ex. en grön växt kan få brokiga blad och liknande men det brukar ofta inte ta död på växten som cancer på människor kan göra.
kristerh
kan man inte jämföra det med växternas kräfta, det är väl deras cancer wink.gif
Natrix
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-11-2006, 15:39)
Det kan ju bli förändringar i arvsmassan av ex. strålning men riktigt som våran cancer blir det inte då utan det brukar bli mutationer ex. en grön växt kan få brokiga blad och liknande men det brukar ofta inte ta död på växten som cancer på människor kan göra.

Varför kan inte växter utvecka cancer? Skulle man inte kunna tänka sig att även växter kan få en oreglerad och snabb cell-tillväxt med lite förändrade funktioner? Jag kan inget om detta utan spekulerar bara men det var en intressant tanke.
Åsa, mälardalen zon 2
Oreglerad celltillväxt: Om det är kriteriet för cancer borde väl häxkvast på björk passa in där (men den tar heller inte död på björken, mer en kuriosa).

Växter och människor är så olika så att jämföra sjukdomar mellan människor och växter funkar inte så bra. Vad skulle människans variant av mjöldagg vara isåfall wink.gif
Eva i Skåne
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-11-2006, 18:10)
Oreglerad celltillväxt: Om det är kriteriet för cancer borde väl häxkvast på björk passa in där (men den tar heller inte död på björken, mer en kuriosa).

Växter och människor är så olika så att jämföra sjukdomar mellan människor och växter funkar inte så bra. Vad skulle människans variant av mjöldagg vara isåfall wink.gif

mjäll rolleyes.gif
cia73
Cancer är det latinska ordet för kräfta. Kommer kanske därifrån om nån talar om kräfta på träd så har det blivit till cancer... wink.gif
Kräfta kan förekomma på träd men det är inte samma som människans cancersjukdom.
Piccante

Växter och människor är så olika så att jämföra sjukdomar mellan människor och växter funkar  inte så bra. Vad skulle människans variant av mjöldagg vara isåfall wink.gif

Jag har hört botaniker jämföra gallbildningar med cancer för det blir en form av oreglerad celltillväxt, det är ju de insektslarver utnyttjar att växten hjälper till att kapsla in dem och skydda dem.

Mänsklig variant av mjöldagg blir väl candidasvamp eller någon annan svampsjukdom.
Gossen Ruda
En annan form av cancer är foruminlägg som ser normala ut men som egentligen är spam. Brukar diagnosticeras på vissa som skriver i tråden.
Natrix

Nja, jag uttryckte mig lite slarvigt. Snarare oreglerad celldelning. Och visst fungerar det fint som definition. All cancer är inte dödlig även om en mycket stor andel är det om den lämnas obehandlad.

När jag först såg denna trådan så tänkte jag 'gud, så dumt', men ju mera jag tänkte på det destu mera intressant tycker jag frågeställningen är. Dock kan jag hålla med om att det blir lite problematiskt med nomenklaturen.
Anders zon 1
Växter kan drabbas av okontrollerad celltillväxt som man skulle kunna kalla tumörer om man vill (till exempel häxkvastar och gallbildningar). Till skillnad från elakartade tumörer hos människor (brukar vara det man menar med cancer) så kan växters tumörer dock inte spridas till andra delar av växten (växter har ju inget blodomlopp som kan sprida tumörcellerna.....). Tumörer är med andra ord inte särskilt farliga för växter. För att sammanfatta: om man definierar cancer som "tumörer som sprider sig" så kan växter inte få cancer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon