Jag har frågat tidigare, men problemet kvarstår. Förhoppningsvis så kan det finnas nya tips och råd!
Mitt Esperens herre träd är hårt angripet av päronskorv. Jag har beskurit ordentligt så att det har en luftig krona. Resultatet lika nedslående. Jag har ympat in andra sorter - 5 stycken - på alla grenar, men resultatet lika dystert, eller värre för det verkar som om päronskorven spritt sig över till de nya ymparna. Finns det någon annan behandling som gör att jag kan rädda trädet? Jag vill ogärna ta bort det eftersom jag har en mycket lyckad inympning av Doyenne de Comice, som bär rikligt med frukt. Den grenen är ännu ej smittad.
Tacksam för alla goda råd.
Björn
Åsa, mälardalen zon 2
26-11-2006, 16:02
Helt kan du aldrig bli av med skorven skorvsvamparna finns ofta i luften ifall det finns fler än du i området som odlar päron du kan dock minska ner besvären genom att kratta bort de nedfallna läven och gräva ner dem, alt. sönderhacka dem med gräsklipparen så de förmultnar innan våren kommer, päronskorven övervintrar ju till stor del på de nedfallna löven. (Päronskorven kan även övervintra på grenarna).
Skorv brukar dock inte vara så allvarligt att man måste ta bort trädet, det brukar mest vara bladen som får mörka fläckar (vilket mest är en estetisk skada) samt ytliga fläckar i skalet på frukterna som går utmärkt att äta trots fläckarna.
Ophelia
26-11-2006, 17:28
Låter jättetråkigt. Kanske kan du minska angreppen gen att tidigt i vår även se hur grenarna ser ut samt följa grenutveckligen (svällda grenar kan indikera på grenskorv samt svarta svarta fläckar på unga skott). Därefter följa bladens utveckling och angrepp. Bort med allt som kan indikera på skorv. Du kan ju försöka att bespruta med något som kväver och efter vad jag förstår så finns det faktiskt relativt miljövänliga preparat (oljepreparat) men ge akt på att de även kan kväva insekter (som kan vara bra att ha). Detta tar givetvis lång tid men kanske trägen vinner. I sista hand får du väl testa nåt annat medel eller ta bort trädet och ersätta med sort som är mindre emottaglig och E-certifierat.
Päronskorv är en av anledningarna at köpa E-certifierade träd och att till och med kolla dem noga. Det är vanligt att icke certifierade päronträd har skorv redan från början, och det förekommer någon gång med E-plantor.
Päronskorv brukar ofta sprida sig till grenarna, och träden verkar inte bli avhjälpta alls av att man glesar ur dem (detta hjälper på äpple). Skorven syns då som bubblor och sprickor i barken, ofta på fjolårsskotten. När skorven är i sitt esse i päronträden brukar de äldre bubblorna utveckla sig som kräftsår, och inte sällan inbjuda till kräfta heller.
Men det finns faktiskt ingen anledning att deppa alltför mycket om trädet är vuxet. Jag har numera följt så många stora päronträd med fullt utvecklad päronskorv som jag för 10 år sedan trodde skulle förlora förmågan att sätta frukt och att överhuvutaget överleva, och som år efter år iallafall kommer igen. Visserligen med nedsatt tillväxt och färre frukter, men ett vuxet päronträd ger ju mer än något hushåll kan äta ändå.
Värre är det naturligtvis när frukten blir svart och skrovlig. Jag skulle följt Åsas råd om att antingen kratta eller mylla ned löven och i övrigt betraktat frukten som matfrukt, dvs sådana man skalar och lägger in, gör päronmos, päronmarmelad eller päronpaj mm av.
Om detta inte hjälper dig kanske du kan ta den friska ympen av Doyenne de Comice som indikator på att det är denna sort du ska ympa in mer av.
Jan af Lisö
27-11-2006, 12:51
Du åker till något annat EU land och köper svampmedel. Vet inte hur mycket det hjälper, men det kan ju aldrig skada...
På min Persika försvann krussjuka efter 2 säsongers behandling, inte ett enda blad var angripet i år !!!
Min dvärgpersika hade inte heller krussjuka i år, trots att jag bara nupit bort bladen tidigare. Det beror nog på att sommaren var missgynnsam för den svampen på många ställen i år.
Att tolka svamparnas leverne är komplext. Denna sommar har varit bra för vissa svampars utveckling och dålig för andra. Päronrosten har haft en dålig sommar medan jag observerat att päronskorven kunnat sprida sig. Att tro att en behandling av en svamp ska fungera på en helt annan art är ungefär som att tro att en astrolog tolkar stjärnkonstellationerna precis som en annan.
Det är också en av anledningarna till att jag inte använder växtgifter. Det är för mycket hokus pokus. Och för mycket lurendrejeri - som om naturen vore enkel och man kunde spruta på något som är dödligt för en art utan att påverka också många andra arter.
Tack för alla deltagande svar. Tyvärr så är det nog så att jag redan har prövat de flesta råden. Jag har krattat bort löv, glesat ut och plockat bort nyutsprungna blad med tecken på skorv, men allt med samma dystra resultat. Trädet är ca 15 år och har i övrigt haft en mycket kraftig tillväxt. Esperens herre frukterna går inte ens att med bästa vilja i världen kalla för matfrukt.
Jag får nog sätta mitt hopp till att Doyenne de Comice ympen kan hålla ut. Till våren skall jag trots allt pröva att spruta trädet med ett oljepreparat och pröva om jag kan ympa in några mer resistenta sorter. Jag ger med andra ord inte upp ännu i alla fall!
Jag har inte studerat päronskorv minutiöst, men har sett långt fler starkväxande päronträd med skorv på grenarna än långsamväxande.
Tyvärr kanske det är så att den inte går att påverka drastiskt när den väl börjat angripa grenarna, men jag tror att problemet belyser vikten av att inte gödsla gräsmattorna vid träden med annat än gödsel som är bra för träd, t ex kogödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.