Tobb
Vi har ett kärr på på sådär kanske 20x30meter på ett ungefär. Men jag har sedan jag var liten velat ha några fiskarr i det.
Men jag vet inte alls vad man ska ha för fikssort? Gärna några som äter lite rent i kärret smile.gif Och som inte behöver allt för mycket underhåll.

Fisksort?
Övervintring?
mm

Tacksam för svar wub.gif

EDIT: ooops såg att rubriken var lite fel... Det skulle vara fiskar och inget annat, jag ville vara ha dem för att kärret skulle bli lite mer gräsfritt unsure.gif
Gossen Ruda
Just övervintringen är nog det största problemet. Antingen så kan det bli bottenfruset eller syrebrist. Vad är största djupet? Fisksorter som KAN gå är väl annars spigg, dammruda eller elritsa, med lite frågetecken för den sista.
KURT
Det borde väl finnas karpar som klarar svensk vinter också?
Gossen Ruda
Jomenvisst, vi rudor tillhör karparna. Jag tror, men är inte helt säker, att dammrudan tål att bli infrusen.
Tobb
Infrusna? Eller bara att bet blir nästan bottenfruset så de fortfarande har lite vatten? unsure.gif

Kan man skaffa någon liten bubbelmaskin för att hålla isfritt på den djupaste delen? unsure.gif
Det kanske är en meter på djupaste delen, beroende på hur mycket vatten det är. Men det blir nog ganska bottenfruset i allafall...
Gossen Ruda
Du kan läsa mer om rudan här.
Mia, zon 3
Min farfar har hållt rudor i många år i en gjuten damm, med maxdjup 1 m. Där är endast en liten bottenhåla på kanske 30 cm i diameter ofrusen varje vinter, och rudorna brukade klara det fint. Men så ett år frös alltihop, och då dog de. Jag tror att de överlever ganska lätt, men att få dem att föröka sig är nog inte lika lätt, så efter några år kanske man får fylla på beståndet. Å andra sidan är nog ett naturligt kärr en bättre plats för dem, så de kanske kan föröka sig där. Om jag vore du skulle jag testa!
Jag tror inte på att ha pump eller liknande... Rudor är inte intresserade av öppen vattenyta under vintern, de dvalar i bottenslammet (vad jag vet). Risken är att de tar skada av att vattnet rör sig under den årstid när det borde stå still, om du förstår hur jag menar....
Men jag är absolut inget proffs på detta.....
(PS- har du tänkt på hur det är under sommaren? Så det inte torkar upp för mycket, menar jag.)
Tobb
Läste lite på sidan om rudor, så jag kom på att de kanske äter ev mygglarver då? unsure.gif wub.gif

Hur mcyket växter äter de? Eller kan man bland två sorter så det blir lite mindre växtlighet, det är väll mest det jag är ute efter. Men roligt med lite fost också. Men var får man tag på dem, bor i södermanland

Under sommaren brukar det i all fal finnas vatten kvar, även om det på grundare ställen inte är allt för djupt. Men finns mer på mitten. Men blir kanske trångt om det är allt fär många?

Men finns det något liten chans att de kan föröka sig i ett kärr, eller krävs det en sjö eller liknande?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon