lissa
Äntligen har jag med hjälp av TVn lyckats få ett wisteria sinensis ( för mig Glicinia) frö att gro i en plastpåse...nu vet jag inte om det är en rotbit eller en stambit som växer först

Fröet hade jag lagt på sidan eftersom jag inte visste vilket var upp och ner..Hoppas någon vet svaret smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Inte för att jag är helt säker men... kommer inte roten först? wink.gif
Det kan kanske inte spela någon roll om fröet fortsätter att ligga som det gör, jag tror att det skadar mer att försöka lägga till det rolleyes.gif /Helen
lissa
Lite har jag ju rört på den för att få bild. Det nog inte så farligt att röra den, den ligger ju löst i en påse, jag tänkte mer på ekollonet, där 'r det ju stmmen som först letar sig uppåt unsure.gif
Lady Hamilton
Jag håller med Helen smile.gif Roten brukar komma först. Men i vilket fall så letar sig roten nedåt och bladen uppåt när fröet är planterat smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (lissa @ 27-11-2006, 03:06)
Lite har jag ju rört på den för att få bild. Det nog inte så farligt att röra den, den ligger ju löst i en påse, jag tänkte mer på ekollonet, där 'r det ju stmmen som först letar sig uppåt unsure.gif

Mitt minne är väldigt kort biggrin.gif jag hade ju läst att fröet låg i en påse wub.gif Ja, då får du vara försiktig då du tömmer ut fröet ner i jorden då rolleyes.gif Lycka till! / Helen
lissa
Ni verkar eniga så roten får komma neråt...tack för hjälpen biggrin.gif biggrin.gif
kristerh
CITAT (lissa @ 27-11-2006, 03:06)
jag tänkte mer på ekollonet, där 'r det ju stmmen som först letar sig uppåt unsure.gif

ekollonet bildar en rot som sticker ner i jorden direkt, den syns oftast inte så bra, därefter kommer själva skottet som bildar stammen och som växer rakt upp.
lissa
ohmy.gif , det visste jag inte,,,nu har jag fått (ta i trä) en ca 5cm stam på mitt lilla ekollon och har inte sett hur det ser ut nertill. Varför jag skrev att den "roten " växte uppåt var för att jag hade krafsat runt ekollonet för att se om det levde öht..och då såg jag att det hade börjat gro på samma sätt som det här fröet.., så jag bara tog för givet att det var den "roten" som hade fortsatt uppåt och har blivit till en liten ekstam..
Glicinian ligger fortfarande kvar i sin påse...men den ska altså definitivt ner ??
Det här är ju som en thriller smile.gif
lissa
Nu har den blivit så här stor, men den har ju fötts på fel årstid stackarn
Lady Hamilton
laugh.gif Då gäller endast kuvös o syrgas behandling + tillsyn minst v.a.timme fram till det är vår.....................
Äsch! Jag skojar, det kommer nog att gå bra. Och ff så bor du ju "bättre till"
klimatmässigt gämfört med oss andra. Jag håller tummarna för att det skall gå bra för din planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon