|
I våras tog jag ur min piercing i naveln när gravid-magen började på att bli för stor. Jag har haft piercingen i tio år och har aldrig haft några problem med den, inte ens när den var alldeles nygjord. Men nu, här om dagen, så upptäkte jag att hålet har blivit infekterat, flera månader efter att jag har plockat ur ringen! Någon som har något tips på hur jag ska behandla infektionen? Har tvättat och försökt hålla rent med tvål och vatten hittills men det hjälper föga.
Jag tycker du ska ta en tripp till vårdcentralen eftersom du inte får bukt med den. Infektioner är inget att leka med.
anna_rispan
27-11-2006, 13:48
mamma rekommenderade alltid mig att tvätta hålet i örsnibben med alsolsprit. inte tvål o vatten.
CITAT (stina @ 27-11-2006, 13:48) Jag tycker du ska ta en tripp till vårdcentralen eftersom du inte får bukt med den. Infektioner är inget att leka med. Usch ja, det var det jag bävade för. Gillar inte sjukhusbesök!
Alsolsprit borde vara bra. Sätt gärna dit en tuss indränkt i alsolsprit och sen en kompress över så att den får verka en längre stund.
Håller med - testa det först. Läste lite slarvigt om hur du gjort!  Så fasa inte ännu för något sjukhusbesök!
CITAT (anna_rispan @ 27-11-2006, 13:48) mamma rekommenderade alltid mig att tvätta hålet i örsnibben med alsolsprit. inte tvål o vatten. Då ska jag prova det innan jag ringer sjukhuset. Hoppas det hjälper så jag slipper ringa!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-11-2006, 13:49) Alsolsprit borde vara bra. Sätt gärna dit en tuss indränkt i alsolsprit och sen en kompress över så att den får verka en längre stund. Okej. Då ska jag till apoteket i eftermiddag och storhandla!
anna_rispan
27-11-2006, 13:54
Missa inte o trycka ut hålet så det inte sitter gucka kvar bara. :-) det läker nog ut snabbt tror jag
CITAT (anna_rispan @ 27-11-2006, 13:54) Missa inte o trycka ut hålet så det inte sitter gucka kvar bara. :-) det läker nog ut snabbt tror jag Det är kanske därför det är infekterat nu, har inte "gjort någonting åt hålet" sedan jag plockade ur ringen nämligen.
kerstin z5-6
27-11-2006, 13:59
och upprepa behandlingen under tre dagar -går den åt rätt håll då kommer det att läka ut av sig själv
Blomstertanten
27-11-2006, 14:01
Bra att lufta hålet oxå , så gå inte med en alsonindränkt tuss för länge. Och se upp för kläder som sitter åt o skaver precis där.
Whiskuchi
27-11-2006, 15:46
Nygjorda piercings ska absolut inte rengöras med alsolsprit, det torkar ut för mycket. Gamla vet jag inte, men var försiktig ändå, det kan göra större skada än nytta. Hos piercern får man numera rådet att tvätta med försiktighet och undvika starka medel.
Flamingon - växtgalning
27-11-2006, 16:20
Om du inte vill åka till sjukhuset direkt så kan du ju alltid ringa och höra med sjukrådgivningen. De lär kanske veta hur du kan behandla det själv osv.
CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 15:46) Nygjorda piercings ska absolut inte rengöras med alsolsprit, det torkar ut för mycket. Gamla vet jag inte, men var försiktig ändå, det kan göra större skada än nytta. Hos piercern får man numera rådet att tvätta med försiktighet och undvika starka medel. Oj då, nu vet jag inte hur jag ska göra! Har varit på apoteket och handlat nu och av expediten fick jag en flaska klorhexidin. Provar med det i tre dagar som kerstin z5-6 skrev annars ringer jag sjukhuset.
Whiskuchi
27-11-2006, 17:18
CITAT (Stussi @ 27-11-2006, 17:16) CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 15:46) Nygjorda piercings ska absolut inte rengöras med alsolsprit, det torkar ut för mycket. Gamla vet jag inte, men var försiktig ändå, det kan göra större skada än nytta. Hos piercern får man numera rådet att tvätta med försiktighet och undvika starka medel. Oj då, nu vet jag inte hur jag ska göra! Har varit på apoteket och handlat nu och av expediten fick jag en flaska klorhexidin. Provar med det i tre dagar som kerstin z5-6 skrev annars ringer jag sjukhuset. Eller fråga en piercer http://www.peopletattoo.nu/kontakta.htmlJag ställde en annan fråga om navelpiercing och graviditet i helgen, och fick svar dagen efter
CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 17:18) CITAT (Stussi @ 27-11-2006, 17:16) CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 15:46) Nygjorda piercings ska absolut inte rengöras med alsolsprit, det torkar ut för mycket. Gamla vet jag inte, men var försiktig ändå, det kan göra större skada än nytta. Hos piercern får man numera rådet att tvätta med försiktighet och undvika starka medel. Oj då, nu vet jag inte hur jag ska göra! Har varit på apoteket och handlat nu och av expediten fick jag en flaska klorhexidin. Provar med det i tre dagar som kerstin z5-6 skrev annars ringer jag sjukhuset. Eller fråga en piercer http://www.peopletattoo.nu/kontakta.htmlJag ställde en annan fråga om navelpiercing och graviditet i helgen, och fick svar dagen efter  Tack för tipset! Det ska jag göra!
Whiskuchi
29-11-2006, 20:20
CITAT (Stussi @ 27-11-2006, 17:36) CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 17:18) CITAT (Stussi @ 27-11-2006, 17:16) CITAT (Whiskuchi @ 27-11-2006, 15:46) Nygjorda piercings ska absolut inte rengöras med alsolsprit, det torkar ut för mycket. Gamla vet jag inte, men var försiktig ändå, det kan göra större skada än nytta. Hos piercern får man numera rådet att tvätta med försiktighet och undvika starka medel. Oj då, nu vet jag inte hur jag ska göra! Har varit på apoteket och handlat nu och av expediten fick jag en flaska klorhexidin. Provar med det i tre dagar som kerstin z5-6 skrev annars ringer jag sjukhuset. Eller fråga en piercer http://www.peopletattoo.nu/kontakta.htmlJag ställde en annan fråga om navelpiercing och graviditet i helgen, och fick svar dagen efter  Tack för tipset! Det ska jag göra!  Skriv gärna vad de svarade, jag kommer säkert också råka ut för något sånt när jag tar ut mitt smycke
kerstin z5-6
29-11-2006, 22:22
Ursäkta ? men eftersom både jag och Magdis är legitimerade så tror jag nog att du kan lita på vad vi säger -Är du gravid ska du inte ! ha en infektion pågående nånstans,.. Huruvida piercingen mår bra eller inte, struntar jag faktiskt blankt i -likaså om området omkring blir uttorkat .. det går nog att göra ett nytt hål senare ,, eller hur ? Du har fått in hudbakterier i såret -strepto eller staffylokocccer som iofs är ofarliga PÅ huden , men inte under . Jag är bara intresserad av att infektionen ska läka ut -och bakterier mår dåligt i torra uttorkade miljöer -Klorhexidin är ok -alsol likaså och är det inte mindre rött svullet , och förfarande varmt i området efter tre dagar ska du omedelbums till vårdcentralen luftning är bra , torr kompress är bra Sen får herr eller fru <Piercingexpert (med förhoppningsvis två veckor utbildning i hur man tar hål i skinnet på folk , på ett om man har tur anticeptiskt sätt,) tycka vad de vill om det ....
K
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-11-2006, 22:22) Klorhexidin är ok -alsol likaså och är det inte mindre rött svullet , och förfarande varmt i området efter tre dagar ska du omedelbums till vårdcentralen luftning är bra , torr kompress är bra
K Amen!  Håller fullständigt med.
kerstin z5-6
29-11-2006, 22:36
Dubbel -syster -amen då
I morgon får jag nog ringa vårdcentralen om det inte blir bättre. Det är fortfarande lite rött och svullet, dock är det inte varmt i området. Börjar på att bli lite jobbigt att amma lillkillen, så fort han kommer åt så gör det ont. Och i natt när hunden "genade" över mig för att komma över till husses sida av sängen så gick hon precis på naven!
Idag får du ringa vårdcentralen säger en till syster. Amen /Åsa
CITAT (Whiskuchi @ 29-11-2006, 20:20) Skriv gärna vad de svarade, jag kommer säkert också råka ut för något sånt när jag tar ut mitt smycke  Har inte mailat, ringer vårdcentralen direkt istället! När du tar ut ditt smycke är det nog bara att se till att hålla rent med alsol eller liknande hela tiden ända tills hålet har läkt. Det slarvade jag med, tyvärr.
Ja, jag ringer redan idag, blev nervös när Kerstin skrev om strepto- eller staffylokocccer.
Telefontiden är från kl 9.
Edit: Så där då har jag ringt. Ska in på akuten lite senare idag.
Edit igen: Precis hemkommen från sjukhuset. Det var visst en talgkörtelinflammation som oturligt nog hade blivit precis där jag har haft piercingen så det var bara att skära upp och göra rent, också blir det antibiotika i en vecka.
Vilken tur att jag ringde ändå!
kerstin z5-6
30-11-2006, 13:07
Bra gjort!  och jag missade visst att du nyss FÅTT barn -och alltså inte är gravid just nu -men samma råd gäller hur som haver Nu kommer det där att läka ut fint
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-11-2006, 13:07) Bra gjort!  och jag missade visst att du nyss FÅTT barn -och alltså inte är gravid just nu -men samma råd gäller hur som haver Nu kommer det där att läka ut fint  Ja, jag hoppas att det läker utan komplikationer nu!  Ska tillägga att jag självklart inte tvivlade på dina och Magdis råd! (Vet att ni är legitimerade).  Gjorde som ni sa med klorhexidin och lufta + kompress och sen ringa om det inte blev bättre. Klart att jag inte bryr mig om hur det hade blivit med piercingen (fast nu hade jag ju inte haft den på flera månader och det kommer inte att bli en ny heller), bara det läker!  Tack för era råd!
malin72
30-11-2006, 13:36
vad bra att du gick iväg  nu ska du se att det blir bra...tänk att man kan få hjälp med sår här med  måste vara värdens bästa forum
CITAT (malin72 @ 30-11-2006, 13:36) vad bra att du gick iväg  nu ska du se att det blir bra...tänk att man kan få hjälp med sår här med  måste vara värdens bästa forum  Ja, det måste det vara! Precis så sa min man också när jag berättade om att jag frågat om infektionen här på Odla!
Farbror Blå
30-11-2006, 14:31
Hoppas i alla fall att allt blir bra!
CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 14:31) Hoppas i alla fall att allt blir bra! Tack, tack!  Just nu gör det ont så fort jag rör mig men det går väl över snart antar jag!
Farbror Blå
30-11-2006, 14:37
Jadå, det hoppas vi=)
CITAT (Stussi @ 30-11-2006, 14:35) CITAT (Farbror Blå @ 30-11-2006, 14:31) Hoppas i alla fall att allt blir bra! Tack, tack!  Just nu gör det ont så fort jag rör mig men det går väl över snart antar jag!  Aj...jag vet hur ont det gör med inflammerade talgkörtlar.  Men när de kan tömma sig på varet brukar de läka ut rätt fort. Hoppas det blir bra SNABBT!
Whiskuchi
30-11-2006, 15:14
CITAT (Stussi @ 30-11-2006, 08:24) När du tar ut ditt smycke är det nog bara att se till att hålla rent med alsol eller liknande hela tiden ända tills hålet har läkt. Det slarvade jag med, tyvärr. Tror inte det kommer läka, det är "läkt hudtunnel" hela vägen
Whiskuchi
30-11-2006, 15:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-11-2006, 22:22) Ursäkta ? men eftersom både jag och Magdis är legitimerade så tror jag nog att du kan lita på vad vi säger -Är du gravid ska du inte ! ha en infektion pågående nånstans,.. Huruvida piercingen mår bra eller inte, struntar jag faktiskt blankt i -likaså om området omkring blir uttorkat .. det går nog att göra ett nytt hål senare ,, eller hur ? Du har fått in hudbakterier i såret -strepto eller staffylokocccer som iofs är ofarliga PÅ huden , men inte under . Jag är bara intresserad av att infektionen ska läka ut -och bakterier mår dåligt i torra uttorkade miljöer -Klorhexidin är ok -alsol likaså och är det inte mindre rött svullet , och förfarande varmt i området efter tre dagar ska du omedelbums till vårdcentralen luftning är bra , torr kompress är bra Sen får herr eller fru <Piercingexpert (med förhoppningsvis två veckor utbildning i hur man tar hål i skinnet på folk , på ett om man har tur anticeptiskt sätt,) tycka vad de vill om det ....
K Ursäkta själv? Jag skrev att nygjorda piercings inte ska tvättas med alsolsprit. Och ja, när det gäller piercings litar jag långt mer på en duktig piercer än på andra, hur sjukvårdskunniga ni än må vara. Seriösa piercers har dessutom mer än två veckors utbildning (och använder engångsmaterial samt autoklaverar smyckena), döm inte alla efter de brushuvuden som förmodligen ligger bakom 99% av de piercings ni inom vården ser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|