Full version: Skåningar ohoj!
gammelnalle
Körde E-4an förbi Åstorp söderut mot Helsingborg.

På höger sida kan man se en jättestor HÖG! Som inte ser naturlig ut.

Vad är det?? Höganäs?? smile.gif smile.gif ja inte SÅ jättelångt dit iallafall...

" Nicke nyfiken"
Gossen Ruda
Går det bra med en utflyttad halvskåning? Högen är en slagghög från Nyvångs kolgruva, nedlagd 1966.
gammelnalle
Åke!!

Självklart duger ditt svar!! ½skåning eller ej!!

Jag misstänkte nog att det var någon form av "restprodukt" men måste erkänna att jag inte visste att det har funnits kolgruvor så sent i sverige(om nu skåne är del av sverige?? ) biggrin.gif

Tack för snabbt svar!!

b

EDIT: googlade lite.. och hittade bla. detta:
Nyvångs Gruvmuseum
Gruvmuseet som är inrymt i den tidigare maskinhallen Carl Cervn, visar minnen från landets största kolgruva, vars produktion upphörde 1966. Bl.a. visas film om gruvbrytning under 30-talet.
Öppet under maj-augusti: lördag, söndag 14-17
Kontakt: Ingvar Green tel. 042-530 90, 0431-244 68
stennie
Detta forum är helt fantastiskt... wub.gif det finns nog inte något som någon inte kan svara på ! biggrin.gif
Farbror Blå
Skäääuuunee äur vackuurt biggrin.gif
stennie
Klaurt dé é wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Farbror Blå @ 27-11-2006, 16:01)

Men det där du försökte skriva skulle inte låta vackert om det skulle uttalas så, farbror Blå. blink.gif

Skåne ÄR vackert och skånskan är helt okej, i mina öron iaf biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2006, 16:13)

Men det där du försökte skriva skulle inte låta vackert om det skulle uttalas så, farbror Blå. blink.gif

Men Eva!!

Det är ju så det låter!!!! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 27-11-2006, 16:24)
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2006, 16:13)

Men Eva!!

Det är ju så det låter!!!! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

Skämms på dig Nallen!!! Och Farbrorn också!!!

sad.gif sad.gif sad.gif mad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Farbror Blå @ 27-11-2006, 15:01)

överdriv laugh.gif biggrin.gif
Pjater
LOL Min mamma pratar så, hehe
Alexander-VG-zon3
jag säger skånä
Gossen Ruda
Skau jau vaura aärlig så hiddade jaug svauret naer jaug sjaulv geooglade. rolleyes.gif

Jag har själv undrat vad har varit för hög när jag tidigare transporterade mig själv på vägen till Malmö fast då hade jag givetvis den på vänster sida. Jag hade dock ett hum om att det var en gruvlämning så det var ganska lätt pga nätet.
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2006, 19:26)
Skau jau vaura aärlig så hiddade jaug svauret naer jaug sjaulv geooglade. rolleyes.gif

Jag har själv undrat vad har varit för hög när jag tidigare transporterade mig själv på vägen till Malmö fast då hade jag givetvis den på vänster sida. Jag hade dock ett hum om att det var en gruvlämning så det var ganska lätt pga nätet.

Då måste jag erkänna at du måste vara en hejare på googla...
det tog ju knappast minuter innan du hade ett svar...

VAD sökte du på?? Åstorp? Gruva?

Jag är mäkta impad!!

b
Eva i Skåne

Och va ska det föreställa Åke?

Du är inte nån skåning iaf biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2006, 18:59)
Skau jau vaura aärlig så hiddade jaug svauret naer jaug sjaulv geooglade.  :rolleyes:

Och va ska det föreställa Åke?

Du är inte nån skåning iaf biggrin.gif

hahaa laugh.gif
Gossen Ruda
CITAT (gammelnalle @ 27-11-2006, 19:33)
Skau jau vaura aärlig så hiddade jaug svauret naer jaug sjaulv geooglade.  :rolleyes:

Då måste jag erkänna at du måste vara en hejare på googla...
det tog ju knappast minuter innan du hade ett svar...

VAD sökte du på?? Åstorp? Gruva?

Jag är mäkta impad!!

b

Jag rodnar. rolleyes.gif Jo, det var just dom orden som jag sökte på. Jag visste ju att det var en gruvrest.

Beträffande skånskan så överdriver jag givetvis. Jag kan någorlunda prata skånska eftersom jag fått den genom modersmjölken, inklusive skorrrande rrrrr, men när jag pratar normalt tror en del att jag är smålänning. sad.gif Mamma var bördig från Vellinge på Söderslätt.

Följande vits kan jag någorlunda dra på infödingsspråket.

Det var på den tiden när det enda fortskaffningsmedlet var häst eller häst och vagn. En hästskjuts tar sig långsamt fram på en usel vattensjuk skånsk landsväg. Passageraren som tröttnat på skumpandet lutar sig ut genom fönstret och hojtar till kusken:

- Haur långt haur vi kvaur?

Och får till svar:

- Trae fjärdingavei lia dant som ditta, och en hel mil litta värre.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2006, 16:37)
sad.gif  :(  :(  :angry:

Snälla snällaste Eva... sad.gif Jag ber om ursäkt för att jag flera gånger gjort mej lustig över den skånska dialekten, kallat den för läte och annat mindre trevligt. Förstår ju nu att du kanske tagit illa upp, ska tänka på att inte göra så igen... sad.gif sad.gif
Eva i Skåne
laugh.gif laugh.gif Ingen fara Berith och alla andra. Jag tar inte illa upp för att ni driver med det skånska språket.
Jag vet att många tycker skånska är både fult och svårt att förstå.
Jag tycker det är helt okej, men alla varianter av skånska tycker inte ens jag är vackra sleep.gif liksom jag inte uppskattar alla dialekter från andra delar av landet
men jag tycker det är kul och hoppas att våra dialekter bevaras smile.gif
Alexander-VG-zon3
hadde någ låtit dumnt om en skåning skulle härma en 08 .
noch einmal Preussen
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2006, 15:53)
Går det bra med en utflyttad halvskåning? Högen är en slagghög från Nyvångs kolgruva, nedlagd 1966.

jo, gruv och mossarbetarna i nordvästra skåne var på sin tid väldigt radikala. tyvärr la näringen ner ungefär en kvart efter arbetarna organiserat sig sad.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 28-11-2006, 19:19)
laugh.gif  :lol:  Ingen fara Berith och alla andra. Jag tar inte illa upp för att ni driver med det skånska språket.
Jag vet att många tycker skånska är både fult och svårt att förstå.
Jag tycker det är helt okej, men alla varianter av skånska tycker inte ens jag är vackra  -_-  liksom jag inte uppskattar alla dialekter från andra delar av landet
men jag tycker det är kul och hoppas att våra dialekter bevaras  :)

Puuuh! Tack för det Eva. laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon