|
Full version: Bleknad skrift
kristerh
27-11-2006, 16:47
har köpt ett gammalt skåp från 1700 talet, och på krönet satt en lapp ca 10x5 cm som jag ser att det har stått något på, kanske någon historia om skåpet  har luskat ut att skåpet förmodligen kommer från en herrgård som heter starfors, men eftersom skriften bleknat kan jag inte se vad det står på lappen, har försökt hålla den mot en lampa men det hjälpte inte eftersom lappen var för tjock, är det någon som vet något fiffigt sätt att få fram texten  eller är den borta för alltid?
Nu pratar jag mot bättre vetande.
Om du har möjlighet att scanna in texten kanske det går att få fram i något program där man kan göra mörkare text osv.
Vore kul att veta - hoppas någon "expert" svarar.
be en antikvariator eller en konservator om hjälp...dom kan sånt  ta med lappen dit om det går...
kristerh
27-11-2006, 18:56
CITAT (Alba @ 27-11-2006, 16:55) Om du har möjlighet att scanna in texten kanske det går att få fram i något program där man kan göra mörkare text osv. testade att scanna in bilden, försökte så gott jag kunde ändra storlek, ljus mm , men det gav inget
kristerh
27-11-2006, 18:59
CITAT (pejori @ 27-11-2006, 18:47) be en antikvariator eller en konservator om hjälp...dom kan sånt  ta med lappen dit om det går...  antikvariator  är det en som jobbar på antikvariat konservator, var får man tag på sådana
kontakta typ länsmuséet, de kan säkert hjälpa dig med kontakter!
CITAT (kristerh @ 27-11-2006, 18:56) CITAT (Alba @ 27-11-2006, 16:55) Om du har möjlighet att scanna in texten kanske det går att få fram i något program där man kan göra mörkare text osv. testade att scanna in bilden, försökte så gott jag kunde ändra storlek, ljus mm , men det gav inget  Ändrade du kontrasterna också?
kristerh
28-11-2006, 13:35
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-11-2006, 20:31) Ändrade du kontrasterna också? jag tror det  får försöka igen, tack för alla tips, jag ger mig inte jag SKA ta reda på vad det står...
Fizzgigg
28-11-2006, 15:20
En sak som jag iofs aldrig har testat själv är att skanna in bilden så stor som möjligt, dela upp den i lager med respektive grundfärger och ändra lagren individuellt för att försöka få nyanskillnaderna att samverka när man placerar lagren ovanpå varandra igen. Jag har hört att det ska funka fint om inläsningen är tillräckligt stor (och att detaljerna verkligen finns där på lappen som skannas in).
RibesRubusVitis
28-11-2006, 17:31
Bleknat bläck kan i vissa fall bli synligt med ultraviolett ljus (UV): http://palimpsest.stanford.edu/byform/mail...8/msg00147.html
kristerh
29-11-2006, 16:29
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-11-2006, 17:31) Bleknat bläck kan i vissa fall bli synligt med ultraviolett ljus (UV): Tack, det måste jag pröva.
Om du får fram någon som helst text kan du ju lägga in den på Odla. Här brukar man kunna lösa det mesta.
Ja, det skulle inte förvåna mig, det verkar som om det finns lösningar på allt härinne! Senaste exemplet är väl kondomautomaterna.... Fantastisk! Vad man kan åstadkomma med gemensamma kunskaper!
kristerh
30-11-2006, 11:24
Har den inscannade bilden i hemma datorn, får väl lägga in den här så kan ni testa, den som lyckas vinner något... trisslotter kanske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|