Full version: datormissbruk?
gammelnalle
Vi har haft några elever som har missbrukat datorerna på skolan.
Det ÄR FÖRBJUDET att använda datorerna till annat än skolarbete, men dessa elever har även spelat datorspel, och rollspel på lektionstid.

Nu visar det sig att de tydligen gör det dygnet runt (more or less) föräldrarna har HELLER ingen som helst kontroll över barnens missbruk.

Nu kom det fram en annan detalj i detta med: "Man" måste nämligen uppnå vissa poäng varje dygn för att komma vidare....

Någon som vet om detta är sant eller bara ett elakt rykte.

Vad kan man göra?? Jag behöver väl inte upplysa om att dessa elevers skolarbete har kommit i andra hand och att de nu ligger mycket risigt till och kommer att få svart med att klara sina 550p som de skall göra i 3:an. + 100p eget arbete.

b
kerstin z5-6
ja det stämmer ...eller rättare sagt spelar du inte regelbundet halkar du ner och förlorar en massa .. så naturligtvis sitter de där ...
<I trean har de förhoppningsvis mognat , börjat träffa flickor och kommit ur datorhålan smile.gif
gammelnalle
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-11-2006, 18:51)
ja det stämmer ...eller rättare sagt spelar du inte regelbundet halkar du ner och förlorar en massa .. så naturligtvis sitter de där ...
<I trean har de förhoppningsvis mognat , börjat träffa flickor och kommit ur datorhålan smile.gif

dessa elever går i 3an!!

(tack och lov har MINA tvåor inte fått tillgång till datorer på lektionstid ÄNNU... men snart så skall även de få "ut på servern" ((vissa av våra kurser är upplagda så att de måste jobba mot skolans server)) jag BÄVAR!!!! )

man skall dock veta att de ALLRA flesta elever klarar detta, men INTE ALLA!!!

b
Sollan
Det går faktiskt att stänga av vissa sidor för att undvika missbruk. Om man går ut på någon sida registreras detta hos administratören av datasystemen.
Så är det ju på många jobb idag.
Fenja
Jo då det stämmer Gammelnalle, när sonen bodde hemma stod datorn på dygnet runt för att hans gubbe skulle träna (?!!?!!!) och nå högre scills... Sedan när han kom hem efter skolan å var han tvungen att "göra uppdrag" till mitt i natten....
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon