Eva Swahn
Varför finns det inte bilder på fåglarnas ägg i fågelböcker? För det första är ju många av dessa ägg väldigt vackra och det är ju också intressanta "spår" av fåglar som man kan hitta i naturen.

Jag har nu tillsammmans med en mycket nyfiken ung dam, som snart slutar sitt första år i skolan, hittat ett fågelskal. Nu skulle vi leta upp i mitt bibliotek vilken fågel som lägger ägg som är olivgröna och prickiga. Men ingenstans bland mina tre olika lexikonverk eller bland mina otaliga fågelböcker hittat bilder på just fågelägg. Dåligt tycker vi.
Hasse_h
Den som är intresserad av fåglar och kanske speciellt olika fågelägg tycker jag ska stanna till i Jönköping på semesterresan. Fågelmuseet
KURT
Man kan inte få med fågelägg i de traditionella fågelduiderna, de är redan mycket slimmade som de är. Sedan är Svenska ett lite språk så det kommer inte så många fågelböcker som tex:

"Bird nests, eggs and nestlings of Britiain and Europe (Harrison)"
Colin Harrison

Men boken "Kunskapen om fåglar" av Tage Wahlberg innehåller en hel del information om fågelbon, men inte så mycket om just äggen.
*Felix matte*
Tror att ni hittat trastägg.
Vi hade förra sommaren Björktrastbon här i närheten
och de äggen var gröna och prickiga.
Eva Swahn
Trastägg? Hm? Jag tror att ägget var för stort för den gumpen. Jag var idag och kollade vilka fåglar som rörde sig i närheten av fyndplatsen. Kan nog vara en råka som är mor till fyndet.

Rimligt?

PS till Kurt
Tack förresten Kurt för tipset om boken! Kan det finnas nånstans på Nätet att leta efter fågelägg? (Men då måste man kanske veta vad flygfäna heter på engelska?)

PS till Hasse h
Tack Hasse för tipset om Fågelmuseet. Lustigt jag har bott i närheten av Jönköping, är fågelintresserad - men kände inte till detta. Men kommer till Bottnaryd i sommar och DÅ.
Posse
CITAT (Eva Swahn @ 02-06-2003, 21:53)
Kan det finnas nånstans på Nätet att leta efter fågelägg? (Men då måste man kanske veta vad flygfäna heter på engelska?)

Multi-lingual Birdsearch Engine
Eva Swahn
TACK!!
Posse för en kanon-länk! Wow
Anders zon III
CITAT (Eva Swahn @ 02-06-2003, 09:50)
Varför finns det inte bilder på fåglarnas ägg i fågelböcker?

Jag har en teori... Kan den stämma?
Har sett i riktigt gamla svenska fågelböcker att äggen är avbildade. Men många ägg är ju fantastiskt vackra - det inbjöd till samlande! Och att, om inte annat, vilja se äggen i bona stör ju häckningen.
Tänk bara vad samlare betalar för rovfågelägg på kontinenten...
Eva Swahn
Ja, Anders det var också min tanke. Förfärligt egentligen. Men den grymma tanken ville jag inte förmedla till det oskyldiga flickebarnet som var så ivrig att vilja veta vilken fågel som kunde ha lagt ett sånt vackert ägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon