Full version: Jasminum Sambac
buzz
Jag har letat efter någon form av Jasminum Sambac läänge nu.
Efterlyst den på alla "växtbytesforum" och mailat några utländska firmor som har den i sitt sortiment men...nada.
Någon som kan tipsa hur jag kan få tag på en sådan. Finns den att beställa någonstans i Sverige? unsure.gif
stella08
Jag har köpt en jättefin liten planta på Tradera för ett par månader sedan, Made of Orleans. Fanns även Bells of India. Så håll utkik till våren.
Kolla även de här sajterna:
http://toptropicals.com/html/toptropicals/...inum_sambac.htm
http://www.logees.com/
Folk beställer faktiskt plantorna från USA och säger att de kommer väl. Har inte dock provat själv. Sambac går inte att beställa i Sverige.
Lycka till!
Mia, zon 3
Vilken intressant växt! Har ni mycket erfarenhet av den?
kerstin z5-6
Fast Frankrike är ju något närmare till -och dessutom inom eu -mindre problem o tullar , renhetscert osv .. tropicaflore-de har även roliga frö
Leverans inom 3 dagar
Däremot är de usla på hemsidor -förlåt frankofiler smile.gif
Gå till
Plantes de A à Z
Plantes fleuries
Jasmin sambac flore pleno dvs dubbel form kostar
€25.00 2 liters kruka 40 / 100cm vid leverans beroende på säsong -finns även mindre/ och med enkla blommor

rek
tropicaflore
jandeba
Hej

I Umeå finns en firma som heter Botanova - de säljer mest Hoya men har även dragit upp Arabisk jasmin och brukar sälja fina sticklingar. De som har firman heter Katarina Stenman och Anders Wenntröm, de jobbar på Universitetets Botaniska trädgård och var med i Gröna Rum 2003 - då togs "Araben" upp.
På deras hemsida finns inte försäljning av "arab" sticklingar men du kan säkert kontakta dem för info - jag vet att de brukar sälja bla på Umeå´s Trädgårdsmässa.
För många år sedan hade jag en oerhört fin Jasminum Sambac som blommade året om och blev stor och frodig - den var väldigt lättskött. I samband med en flytt så kroknade den och gav upp till min stora sorg - den jag har nu är från Botanova.
Tyvärr är den svår att ta sticklingar från och jag kämpar med en liten stackare som faktiskt klarat vintern men med nöd och näppe. Håller nu tummarna för att våren livar upp den..

hälsningar
Monica fd Umeå-bo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon