Sissi
Jag har en massa lerkrukor och nu på sistonde så har det börjat blivit som vit mossa på krukorna.. Vissa krukor står på bevattningsmatta, andra på lerfat och vissa står på bara en bricka.. Men på princip alla lerkrukor så har jag detta konstiga.. På vissa krukor är det upptill runt krukan, andra är det mer prickar och vissa mer täckande..

Jag undrar nu om någon av er har en aning om vad detta kan vara? Är det mögel utanpå krukorna? Det är inge mögel i krukorna nämligen... Det vita är som bomull att ta i och man kan dra bort det i som flagor...

Har tagit ett halv dassigt kort så att man lättare förstår hur det ser ut... Får tyvärr inte till det så jag får med det här.. Men på mitt fotoalbum finns kortet!! Kika gärna där..

Kan någon hjälpa mig? Hur gör jag?

Jag är tacksam för alla svar!!
Piccante
Det låter som mögel. Kan tyvärr inte se i ditt album för det är inte tillgängligt för oss andra, du har ingen albumsymbol i ditt medelande.
Sissi
Tack för svaret! Ska ge mig an och kassera krukorna då och rädda blommorna! Tack snälla... Jag ska försöka se om jag kan få igång albumet så ni alla andra även kan ta del av det..
Tack!
Margith
Kan du dra bort det i flagor så låter det som mögel.
Mögel på utsidan av lerkrukor brukar uppkomma om luften är fuktig och krukorna står trångt.
Kan du sära på krukorna, så att luften kommer åt att cirkulera?
Har du möjlighet att ställa dit en vanlig bordsfläkt för att öka cirkulationen?
Kanske du kan dra ner lite på vattnandet? Eller höja temperaturen?
Krukorna kan du bara torka av med en blöt trasa. Tillsätt lite askorbinsyra i vattnet, så bromsar du upp möglet lite. Har du inte askorbinsyra går det lika bra med en bit av en C-vitamin brustablett.
Boxer
Är det inte saltavlagringar??
Margith
Jag var också inne på saltavlagringar ett tag (vilket jag tycker är ursnyggt på lerkrukor) men kan hon dra bort det i sjok från krukorna tror jag mer på mögel.

Nu skickade jag mitt förra svar samtidigt med Sissi, men att slänga krukorna är ingen lösning!
Möglar krukorna på utsidan är luftfuktigheten för hög och luftcirkulation för låg, i kombination med relativt låg temperatur.
Köper du nya krukor har du samma problem igen inom en snar framtid sad.gif

Nu vet jag ju inte vad det är för blommor du har, inte heller hur du förvarar dem och vilka möjligheter du har.

Men mitt råd blir iaf: tvätta av krukorna och gör något för att sänka luftfuktigheten och få cirkulation på luften.
Piccante
För säkerhets skull så ska man kanske tvätta bevattningsmattan och faten oxå. För det kan ligga kvar mögelsporer i mattan och då är det risk att det kommer tillbaka igen.
Sissi
Tack snälla ni för svaren!!
Nu är det så att blommorna står tätt då jag har litet utrymme att ha dom på... Jag har nu bytt till plastkrukor och planterat om blommorna... Det är mestadels sticklingar och pelargoner... Jag antar att jag ändå inte har löst problemet utan behöver cirkulation i rummet..

Jag har tagit ut vår avfuktare och ställt i rummet så att den kan ta lite av fukten som rör sig.. Sen jag har särat på blommorna så gott det går.. Krukorna har jag inte kastat, har inte hjärta till det.. Men tack för förslaget angående hur jag tar bort möglet... Jag ska nu försöka att flytta runt lite möbler så att jag kan flytta blommorna så dom får lite mer utrymme...

När man har en stor trädgård, men litet hus och en massa blommor blir det ett dilemma.. Men med stort hjärta och er hjälp löser det sig allt... biggrin.gif
ewa zon 3
CITAT (Sissi @ 02-12-2006, 22:02)
Jag ska nu försöka att flytta runt lite möbler så att jag kan flytta blommorna så dom får lite mer utrymme...

När man har en stor trädgård, men litet hus och en massa blommor blir det ett dilemma.. Men med stort hjärta och er hjälp löser det sig allt... biggrin.gif

Inte behöver du kasta lerkrukorna Diska av dom i hett såp- el diskmedelsvatten och ställ dom att lufttorka ordentligt.
Känner igen det där med att flytta runt så att blommorna ska få plats
I vårt uterum fick man orma sig fram bla alla växande frösådder på vårkanten biggrin.gif
Om du har ont om plats kan bygga på höjden vara ett alternativ.

/Ewa
svinpäls
Ta i lite mjällschampoo när du vattnar och torka av krukorna på utsidan med samma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon