Skallak
Hej
På fritidshustomten på Gotland (zon 1) har jag byggt en kalkstensmur (0,5 m hög) som avgränsning mellan högre och lägre nivå på tomten. På ovansidan mellan murens övre kant och gräsmatta har jag påbörjat anläggandet av en rabatt för att förhindra gräset att fult (svårt att klippa där) växa in över stenarna. Tänkte mig nog några låga blommor som gärna får kontrastera mot muren i vacker färg. Men muren är femton meter lång och således rabatten likaså. Har ingen fantasi. Kan man få hjälp med idéer.
Snälla.
unsure.gif
mulle
Det finns låga marktäckande nävor som tål sol och blåst om som skulle vara fina i färg mot muren. Silvriga lammöron, Stachys, också, ajuga reptans, revsugan.
Den låga sandmalörten tillsammans med något mörkt purpur eller lila...
Aubrieta på muren.
Marktäckande rosor...
Det finns massor!
Börja med att välja lätta växter spm trivs i den kalkhaltiga marken.

Här har du en bra lathund där du kan kolla vad som trivs i läget vid muren.

Och så skulle jag rekommendera dig en sväng till biblioteket och en jul med en massa inspirerande trädgårdsböcker!

En femton meter lång rabatt mot en mur låter alldeles underbart! wub.gif

Mulle
Mia, zon 3
Trots att du skriver att du vill ha lägre växter skulle jag vilja föreslå lavendel och madonnaliljor. Det låter som om läget och jorden skulle vara alldeles ypperligt för sådan kalkälskare.... Men det kanske inte alls var vad du tänkt dig...
Blomstertanten
Kalkstenmur och Gotland , då tänker jag direkt på Gyllenlack ( Erysimum cheiri ) Bilder på gyllenlack
Skallak
Tack Mulle

Jo du har genomskådat mig. Jag har inga kunskaper så biblan blir nog bra. Kan något i dina förslag också tillgodose att man har blomning större delen av sommarhalvåret. Brukar inte en del nävor ha den egenskapen??Skulle dessutom vara trevligt med blommor som lockar till sig fjärilar.
Tack för lathunden
Alexander-VG-zon3
varför inte prova olika kryddor
salvia,rosmarin,nepta,mynta,kyndel m.m.
http://www.odla.nu/krydd/ här kan du läsa mer om kryddor
Piccante
CITAT (Skallak @ 29-11-2006, 17:26)
Tack Mulle

Jo du har genomskådat mig. Jag har inga kunskaper så biblan blir nog bra. Kan något i dina förslag också tillgodose att man har blomning större delen av sommarhalvåret. Brukar inte en del nävor ha den egenskapen??Skulle dessutom vara trevligt med blommor som lockar till sig fjärilar.
Tack för lathunden

Blodnäva växer vilt på Gotland i riklig mängd på kalkmark, varför inte flytta in några sådana i trädgården? Sedumarter är snygga med och varför inte kryddväxter som Flaxss skriver, de är bra fjärilsblommor.
Skallak
Tack alla

Nävor, sedumarter, kryddväxter.. Nu har jag fått en del att fundera på. Det skall prunka till sommaren hoppas jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Skallak @ 29-11-2006, 17:52)
Tack alla

Nävor, sedumarter, kryddväxter.. Nu har jag fått en del att fundera på. Det skall prunka till sommaren hoppas jag.

vattnar du å slänger på lite kogödsel under sommaren så kommer dte bli underbart fint wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon