cecilie
i två år har vårt hundraåriga bokträd som föll under gudrunstormen legat på backen. Finns det någon som vet hur länge ett träd kan ligga om virket skall kunna användas.[SIZE=1][COLOR=blue]
KURT
Det beror på vad det skall användas till! Skall man såga det till virke så bör man såga upp det inom några månader. Skall man använda det till ved så bör det hellst inte ligga längre än 1 år. Men jag har ingen specifik erfarenhet av just bok. Men på de flesta andra lövträd är barken så tät att ett fallet träd inte torkar alls, utan fukten hålls kvar i veden och den ruttnar.

Är det grova träd så kanske man skulle kunna dela dem och göra grova utomhusmöbler, bänkar av halverade stockar.
e_sedell
Om jag vore i dina kläder skulle jag låta det ligga och utnytja det som det är istället. Nu är det inget att göra virke av, ved går ju alltid men kvalitén sjunker.

Odla murgröna som får växa över?

Du kommer bidra till en artrikare miljö på köpet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon