Eva St
Gjorde idag något som jag egentligen inte borde gjort - köpte cyklamen -två röda och två vita och jag som aldrig aldrig lyckats klara en cyklamen kan man ju nu undra varför köpte jag fyra stycken då----- joooo för de var så läckra att jag inte kunde låta bli. Men snälla ni ge mig nu alla tips ni har vad gäller cyklamen för tidigare gånger har de stått fint några dagar sedan har knopparna slokat och vikt sig och det hela har slutat i soppåsen men nu j-klar ska jag klara dem med er hjälp
Eva St
Mia, zon 3
Ge inte upp - det finns hopp....! Kolla här!

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b0dda3760a1db5c
Alexander-VG-zon3
sätt den ute och vattan under ifrån som vanligt och du har en cyklamen som stårr sig fin flera veckor . bler det frost ta in dne för vinterförrvaring eller dra över ett eller 3 örngott . sen så kan man försöka övervintar knölarna tar veck bladen och lite av jorden sen ha dom tort å svalt å hoppas dom komemr igen.
tilägg inget regn på den
ewa zon 3
Jag har haft samma tur med cyklamen som du förut sad.gif
Men jag föll också för frestelsen och köpte 3 st vita lite mindre doftande i början av nov. Och hör och häpna de lever fortfarande. Jag följde en del av råden i tråden som "Mia zon 3" tipsade om. Mina står svalt ljust och jag vattnar bara på fatet när jorden känns lite torr och krukan inte är tung av fukt. Svalt hos mig är ca 15 + i ett uterum. Jo en sak till jag drar bort hela stjälken, ända ner till knölen, på blommor som blommat över så att det inte finns en stump kvar som kan ruttna/mögla

Lycka till och rapportera hur det går smile.gif

/Ewa
Eva St
biggrin.gif biggrin.gif
Ja de lever i alla fall efter första dygnet - alltid något.
Har också läst att man ska kunna ta ur den ur krukan skaka bort jorden och sätta den i en vas med vatten så att rötterna når ner till vattnet men inte knölen finns det någon som provat detta - låter spännande tycker jag
Eva St
Boxer
Jag vattnar så ofta det finns med regnvatten, snö eller is på fatet/ytterkrukan.
Låt den inte torka ut helt.
Ställ ut på våren t.ex. under en buske och glöm bort, men "råka" gärna skvätt på vatten när du vattnar allt annat.
På sensommaren är den i full gång med nya blad och många knoppar.

Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon