Full version: Årets frölista,
mulle
Jämfört med er andra är jag seeeeeen... rolleyes.gif
Men det finns så mycket underbart att välja mellan...
Jag började med att skriva ner precis allt jag vill ha, sen har jag gått med röda pennan under ett par veckors tid och minskat ner (med sorg i hjärtat, förstås, men jag måste ju hushålla med utrymmet).
Här är nu i alla fall min lista på beställda fröer:

- Androsace carnea
- Glaucidium palmatum
- Hanabusaya asiatica
- Incarvillea zhongdianensis
- Meconopsis quintuplinervia
- Mertensia pterocarpa
- Penstemon rupicola hybrid
- Penstemon whippleanus
- Perezia recurvata
- Ramonda serbica
- Sisyrinhium angustifolium
- Swertia alpestris
- Swertia kingii

Om någon har specialerfarenheter av något på listan tar jag gärna emot råd!

Dessutom har jag en hel del Geranium på gång men innan jag beställer vill jag kolla i den bok om nävor som jag har beställt från England.

Vilken spännande vår det blir!

Mulle
kerstin z5-6
jaha -jag tycker du är tidig jag smile.gif och det skulle jag tyckt även ett "normalt år ..
fast Gardens N vet jag vad jag skyulle beställa om det vore så ...(SMILAX herbacea)
jelitto brukar jag vänta till 2007 katalogen kommer

Ramonda , gror varmt -sås i januari -behöver ljust ljust ljust .. är 2 millimeter i bladstorlek i evigheter -till du fyller 100 typ ..

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
På något konstigt sätt hinner de ändå bli 3 cm innan augusti -då de kan planteras ut
Lunddocka -Glaucidium palmatum - så ställ ut , gror på våren ,första året kommer endast hjärtbladen
Skola om när de är 3 cm -i plantjord sen kallbänk -de tål trots detta uteliv första vintern
Tre år till blombar planta

Mertensia pterocarpa-varmgroende problemlös

- Penstemon whippleanus kyl minst 8 v

Meconopsis quintuplinervia-som övriga Mec -dvs gror svalt och vill ha kalla fötter nattetid åtminstonde för bra rotutveckling -ingen sol på de späda bladen , skugg gro om du låter sådden stå utomhus

SMILAX herbacea skuggväxt klättrar 90-270 cm z5-6
mulle
KERSTIN!!!!!! Jag börjar tro att du är en riktig retsticka!
Smilax var ju något helt nytt igen, jag googlade upp den och föll ju pladask förstås. Blommorna är förtjusande.
Suck...
Mulle
Helen i Piteå Zon 5
SMILAX herbacea den var ju läcker biggrin.gif men nu ska vi ju 'tat' det lugnt i år. tongue.gif jag har redan mer frö än vad jag borde ha vid den här tidpunkten av året..... -07:ans frökataloger är inte i min brevlåda ännu laugh.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Håll med om att den var snygg va .. och bären de blå är oätliga .. så jag behöver inte förlora min image .."jag odlar inget ätbart" ni vet ..

Får nog bli en sådan påse .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jag hör maken sucka ...
Gåsis
Grön-vit wub.gif Vilken firma kan tro?

/Åsa
kerstin z5-6
haha -grön vit ? Ok , Gardens North smile.gif

retas ?jag ? ohmy.gif näää aldrig ...
Gåsis
Japp grön-vit och japp jätteretsam laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Pojkblomma

och flickblomma

ewa zon 3
CITAT (mulle @ 29-11-2006, 09:56)
- Androsace carnea
- Glaucidium palmatum
- Hanabusaya asiatica
- Incarvillea zhongdianensis
- Meconopsis quintuplinervia
- Mertensia pterocarpa
- Penstemon whippleanus
- Perezia recurvata
- Ramonda serbica
- Sisyrinhium angustifolium
- Swertia alpestris
- Swertia kingii

Är det här verkligen hela listan? Du måste varit väldigt flitig med rödpennan tongue.gif
Jag gör också listor men där läggs det alltid till fler än det stryks rolleyes.gif
Spännande saker du beställt.

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Perezia recurvata har jag prövat fröså 3år, men icke sa nicke har jag fått några frön att gro :-(
Men jag har fått plantan istället
biggrin.gif Magnar var och hälsade på mig i sommar och då hade han bla. med sig en Perecia till mig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Åhhh, vad glad jag blev.... fröna som blev i höstas har jag grävt ner vid moderplantan så få så om dom kommer att gro.
Hoppas dina frön gror, det är en jättefin växt biggrin.gif /Helen
mulle
Snart har vi inte smilies här längre utan smilaxies... tongue.gif !

Ewa, det är det jag nu har beställt förutom det jag redan har och så nävorna, förstås. Mycket nävor ska det bli eftersom de behövs runt nya "rosariet".
Jag vet nog att det kommer några påsar till innan allt är klart - som den där ursnygga Smilaxen, t.ex. Lite gräs grunnar jag också på. Och fortsätter Kerstin i samma stil så...

Men jag vet också att jag sliter mitt hår den dagen det är omskolning och krukorna ska ut i hemmet... Fast å andra sidan har jag inga tomater i år och det är alltid något.

Helen, jo, jag har sneglat på Perezian ett par år och nu tyckte jag att det var dags. Få se hur det går.

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon