Mia, zon 3
Hallå!

Jag har förälskat mig i bilder jag sett på murgröna som klättrar upp på trädstammar.... Hittills har jag satt murgröneskott under en av alla häggar jag har på tomten. Läget är ganska nära husets norrvägg, så det är verkligen ett skugghörn. Det kan säkert bli ganska bra.

MEN - nu har jag även ett gammalt äppelträd på samma plats, och jag undrar då om det är tillrådligt att leda upp murgröna även på den stammen? Kan murgrönans fäströtter skada trädets bark på något sätt? (Om häggen blir skadad bryr jag mig inte om, det finns som sagt lite väl många häggar ändå... Men äppelträdet är jag rädd om!)

Så här såg äppelträdet ut för några år sedan, nu är det betydligt yvigare, med grenar som hänger nästan till marken när de bär frukt... (Häggen skymtar bakom kronan på äppelträdet)

Barken är ganska "flagig", som syns här:

Tack på förhand!
/Mia
thomaswahlqvist
Här på Öland växer det massor av murgröna på träden, de ser ut att må bra. Men de finns ju de som vet bättre.
mulle
Jag ställde faktiskt samma fråga till en engelsk trädgårdsmästare, där växer ju murgrönan nästan som ett ogräs. Enligt honom tog inga träd skada.
Men om nu inte vintrarna blir rysligt milda i framtiden så kan du tyvärr nog oftast räkna med att murgrönan inte kommer så speciellt högt upp i trädet innan den fryser.
Jag har den härdigaste murgrönan under några träd på en mycket skyddad plats. På fem år har den tagit sig upp ca en meter men kalla snöfattiga vintrar har den verkligen lidit och stampat på stället.
Mulle
Cilla
Sugkopparna på murgröna skadar inte trädets stam eller grenar, men om lövmassan skuggas så kan en stor murgröna långsamt döda också stora träd som ek. Om murgröna växer snabbt och kraftigt hos dig tycker jag inte den är att rekommendera i ett äppelträd du tycker om, du kommer att behöva klippa bort skuggande murgröna från trädets yttre krona i all evrinnerlighet.
cato
Kom att tänka på din förfrågan om murgröna i fruktträd i dag då jag var ute med hunden.
Vi passerade ett äppelträd helt täckt med murgröna. det var ingen vacker syn, men smaken är ju delad.
Däremot tycker jag att det är snyggt med murgröna på höga träd så länge enbart stammen klätts in.
Jag ser att Cilla gett ett bra svar, men vill komplettera med att jag sett granar dö på grund av murgröna. Det såg hemskt ut.

Hälsningar
Cato
Mia, zon 3
OK - tack för svar!

Jag testar på häggen och ser om det finns anledning till oro. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon