sunkan_85
är det någon som har koll på hur man skall gå till väga jag har plockat bär från ett träd/buske vid stugan som ligger i skogen så jag tänkte försöka sprida den lite men får dom inte att gro jag har provat att för gro i ett vatten glas och direkt i jord jag har pillat bort frukt köttet på bären så endast kärnorna är kvar antar att det är så det går till när fåglar äter bären

har ni några tips

Mvh Niklas
KURT
Propagation

The seed requires a period of cold stratification. The seed has a hard seedcoat and can be very slow to germinate, requiring a cold period followed by a warm period and then another cold spell, each of 2 - 3 months duration[78, 81]. Soaking the seed for 3 - 6 seconds in boiling water may speed up the germination process[11]. The seed is best sown as soon as it is ripe in a cold frame. Some might germinate in the following spring, though most will take another year. Another possibility is to harvest the seed 'green' (when the embryo has fully formed but before the seedcoat has hardened). The seedlings can be potted up into individual pots when they are large enough to handle. Grow on in pots until large enough, then plant out in early summer. When stored dry, the seed can remain viable for several years[1]. Cuttings of mature wood, 5 - 10cm with a heel, September/October in a cold frame. Plant out in the following autumn[1, 78]. Layering in September/October. Takes 12 months[78].

[11] Bean. W. Trees and Shrubs Hardy in Great Britain. Vol 1 - 4 and Supplement. Murray 1981
A classic with a wealth of information on the plants, but poor on pictures.

[78] Sheat. W. G. Propagation of Trees, Shrubs and Conifers. MacMillan and Co 1948
A bit dated but a good book on propagation techniques with specific details for a wide range of plants.

[81] Rushforth. K. Conifers. Christopher Helm 1987 ISBN 0-7470-2801-X
Deals with conifers that can be grown outdoors in Britain. Good notes on cultivation and a few bits about plant uses.

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Ju...s+communis+nana
kerstin z5-6
Visst kan enfrö gro -om du gör som du beskriver -det är som sagt ovan, en fråga om tid .. utan behandling tar det upp emot tre år
Det gäller alltså
Avlägsna allt fruktkött , tvätta fröna noga i sil
Ytterligare åverkan som beskrivs ovan -eller sura vätskor som ett par droppar citron i en tsk vatten ett par tim kan ge tidigare resultat
Det som dock är mest vekningsfullt är , att efter rengöring av fröna så dem färska , i såjord ,låt stå inne i 24 tim, ställ ut. Förhoppningsvis gror någa i vår -sommar -andra tar till nästa år på sig
sunkan_85
ok jag får ta och testa det jag var inte medveten om att det tar så lång tid för "träd" frön att gro

tack för all info

Mvh niklas
kerstin z5-6
Inte alla -enar är särdeles sega -men om trädfröet kräver kyla för att gro -eller växlande temp + har en fruktkött runt sig .. så brukar de vara extra långsamma ..
sunkan_85
ok det kan vara bra och veta för framtida bruk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon