Min man kom hem från Sydafrika med några fröpåsar han köpt på flygplatsen. De innehåller frön till Protea av olika arter. Någon som provat så dessa blommor? Har någon svag aning av att de skulle behöva tro på att det varit skogsbrand innan de gror? Kan det stämma? Jag ska söka lite på nätet på egen hand också men det vore roligt om någon av er här har provat och (helst) lyckats.
Helen i Piteå Zon 5
29-11-2006, 13:13
Jodå, det stämmer det där om skogsbrand Har aldrig frösått just Protea men däremot andra exotiska frön.... Med aska på jorden, undervärme och hög luftfuktighet har mina sådder grott Lycka till med dina! Du får berätta hur det går längre fram. /Helen
Fru Protea
23-10-2007, 23:07
Hej!
Ny här på forumet. Hade tänkt att ha Protea cynaroides i min brudbukett och så blev jag lite sugen på och höra om ngn vet hur svårt det är att odla den? Var köper man frön? Hur lång tid tar det innan den blommar? Kan man odla den året om? Inomhus eller i växthus? Jätte tacksam för alla tips och idéer!
Jan Lindgren
25-10-2007, 13:10
Hej! Det finns papper som är preparerade med rök att köpa. Det lär underlätta groningen för sydafrikanska växter. MVH Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.