Maggan H
Dottern kom hem från Thailand med 2 fickpluntor innehållande 4-5 orkidéskott i varje, de står i någon slags gelé. Man ska fylla flaskorna med vatten och därefter fiska upp dom med en krok. Kan de överleva? Vad ska jag plantera dom i? Finns det orkidéjord? Mina gamla plantor står endast i barkbitar, men det kan väl knappast funka på så unga skott? blink.gif Jag fick även lökar av flera olika slags växter, som jag får vänta att sätta tills våren, jag får hoppas att de kommer i blom för jag vet inte vad det är eller om de är härdiga. Fick även en påse med färgade kulor, som påstods vara frö av orkidéer, men det trodde inte dottern på. Så vad tror ni? Det är rosa, vita och blå, i storlek med ett pepparkorn. Kan det vara pelleterade frön?
kerstin z5-6
Ja visst kan det vara pelleterade frö -är det orkideefrön kommer de inte att gro dock , utan strilt såmedium .. jättekråglig metod .. är du säker på att det inte är några andra frö ?

Det brukar nog gå bra med orkideejord , men finns säkert orkidee experter som kan svara på hus man gör med sticklingar på bästa sätt

Den enligt mig ganska krågliga metoden ..

metod för sådd av orkide
Blomstertanten
Sticklingarna är nog bäst att sätta i vitmossa. När dom fått ordentligt med rötter sätter du dom i orkidéjord.
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-11-2006, 16:21)
Ja visst kan det vara pelleterade frö -är det orkideefrön kommer de inte att gro dock , utan strilt såmedium .. jättekråglig metod .. är du säker på att det inte är några andra frö ?

Det brukar nog gå bra med orkideejord , men finns säkert orkidee experter som kan svara på hus man gör med sticklingar på bästa sätt

Den enligt mig ganska krågliga metoden ..

metod för sådd av orkide

Hujeda mig, det verkar vara jättesvårt, men man måste ju prova iaf, fick massor av frön.
foolishRice
Vill gärna hänvisa till denna eminenta sajt: www.orkide.user.se

Hur gjorde hon föresten med tillstånd osv? Fick hon med växthälsocertifikat/"phytosanitary certificate" när hon köpte plantorna? Hur kom hon igenom tullen i Sverige - där man ska visa upp sina certifikat??

Låg flaskorna i det incheckade bagaget eller tog hon dem i handbagaget? I EU har man ju infört vätskebegränsningar (max 100ml i en liters återförslutningsbar plastpåse).
Maggan H
CITAT (foolishRice @ 29-11-2006, 18:45)
Vill gärna hänvisa till denna eminenta sajt: www.orkide.user.se

Hur gjorde hon föresten med tillstånd osv? Fick hon med växthälsocertifikat/"phytosanitary certificate" när hon köpte plantorna? Hur kom hon igenom tullen i Sverige - där man ska visa upp sina certifikat??

Låg flaskorna i det incheckade bagaget eller tog hon dem i handbagaget? I EU har man ju infört vätskebegränsningar (max 100ml i en liters återförslutningsbar plastpåse).

Tillstånd; visste vi inget om. Får de sälja utan att tala om sånt? Hon hade dom i incheckat bagage. Hon fick bara ett paper som visade hur man får ut plantorna och att de skulle sköljas noga innan plantering. Kan det vara bakterier på dom, som kan vara skadligt för oss/växter-djur?
kerstin z5-6
Ja de får sälja vad de vill -du kan ju bo på platsen -och det är ju Du som tar ut växterna ur landet
Bakterier nej -de var ju dessutom utan jord

Hur ser sticklingarna ut -är de inte djupfrysta ...? I baggaget brukar det vara kallt
foolishRice
CITAT
Tillstånd; visste vi inget om. Får de sälja utan att tala om sånt? Hon hade dom i incheckat bagage. Hon fick bara ett paper som visade hur man får ut plantorna och att de skulle sköljas noga innan plantering. Kan det vara bakterier på dom, som kan vara skadligt för oss/växter-djur?

Jag har hållt på med mikroförökning och odling av just orkidéer på flaska.

Gelén och "miljön" inne i flaskorna är per definition sterila (egentligen "axena" eftersom orkidéerna faktiskt lever). Det är därför, i mitt tycke, aningen absurt att man ska behöva sundhetscertifikat för in-vitrokulturer av detta slag.

Därtill är regelverket knasigt. Man ska själv, i förväg, kolla upp om möjligheter med koll av certifikatet och förvarna tull inför "kollen"...

Anledningen till varför jag uttryckte mina frågor som jag gjorde är att jag själv ska ut oc resa över jul och så funderar på att plocka med mig flaskorkidéer hem.
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-11-2006, 20:21)
Hur ser sticklingarna ut -är de inte djupfrysta ...? I baggaget brukar det vara kallt

Nej, de är jättefina-ska sätta in ett kort om ni vill se dom. Men inte förräns på lördag-i morgon är vi flytthjälp till sonen. wacko.gif
Maggan H
CITAT (foolishRice @ 30-11-2006, 21:18)
Jag har hållt på med mikroförökning och odling av just orkidéer på flaska.

Gelén och "miljön" inne i flaskorna är per definition sterila (egentligen "axena" eftersom orkidéerna faktiskt lever). Det är därför, i mitt tycke, aningen absurt att man ska behöva sundhetscertifikat för in-vitrokulturer av detta slag.

Omständlig hobby, men säkert kul för den som orkar vara så petig. MÅSTE det vara så besvärligt? Finns det ingen genväg? Tror inte det är nåt för mig, som springer o gluttar i krukan ett par timmar efter sådd.... Vad är det som angriper fröna? Svampar?
Maggan H
Här är bild på sticklingar och ev. fröer. Sticklingarna har klarat sig mycket bra.
foolishRice
De ser fina och frodiga ut dedär smile.gif

Jo, det är myket pet och pyssel när man ska försöka odla på flaska. Framförallt är sterilmetodiken knepig. Det är mycket näring i mediet/gelén, så nästan alla mikrober tycker det är mums att leva där. Framförallt mögel.

I naturen så infekteras fröerna av svampar/mögel. Svampmycelet växer in i fröet och "matar embryot" så att den kan börja växa.

Det finns vissa orkidéarter som man kan så och lyckas få att gro på vitmossa eller nån fuktig barkbit, men det är inget man ska hoppas för mycket på att lyckas med. Normalt måste man använda sig av mikroförökningen.

Har du möjlighet att lösa upp en pellet i vatten och kika närmare på suspensionen mha. mikroskop eller så?

Fick du något namn på arten/hybriden föresten?
Maggan H
CITAT (foolishRice @ 02-12-2006, 23:42)
Har du möjlighet att lösa upp en pellet i vatten och kika närmare på suspensionen mha. mikroskop eller så?

Fick du något namn på arten/hybriden föresten?

Lösa upp kan jag göra-kan man i så fall se om det är ev. frö i? Hur stora är fröna? Mikroskop har jag tyvärr inte tillgång till, och inte har jag något namn heller varken på frö el skott. Men möjligen kan det kanske vara 4 sorter i fröna-det finns 4 färger. blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tvätta händerna efter att du hanterat fröerna det är vanligt att man blandar i bekämpningsmedel i massan man bakar in fröerna i utomlands, fröer preparerade med bekämpningsmedel färgas ofta i färgglada färger som en varning.

Med tanke på att du verkar ha en hel del frön kan du ju testa att så ut lite frön på vanlig grön vitmossa som är fuktig och sedan sätta över en plastpåse, pröva kan man ju alltid göra ifall man har frön.
cia73
Jag måste också fråga, hur ser orkidéfrö ut? Jag har hittat två små orangefärgade kulor(ca1-2 mm i diameter) i varje utblommad Phalaenopsisblomma, kan det vara frö eller vad är det? * blink.gif
Maggan H
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-12-2006, 16:13)
Tvätta händerna efter att du hanterat fröerna det är vanligt att man blandar i bekämpningsmedel i massan man bakar in fröerna i utomlands, fröer preparerade med bekämpningsmedel färgas ofta i färgglada färger som en varning.

Med tanke på att du verkar ha en hel del frön kan du ju testa att så ut lite frön på vanlig grön vitmossa som är fuktig och sedan sätta över en plastpåse, pröva kan man ju alltid göra ifall man har frön.

Tack för varningen, tänk att det är bekämpningsmedel t.o.m. bland fröer!

Vanlig grön vitmossa - är det sådan man köper nu i påse eller är det bättre att gå ut o plocka lite mossa i skogen, med alla diverse kryp som finns där? Kan man så nu? Undervärme borde vara viktigt till exotiska växter, eller? Ljus? Bara frågor, som ni ser... wacko.gif
foolishRice
Nej, de gula millimeterstora "sakerna" är s.k. pollinier (kluster av pollen skulle man kunna säga). Orkidéfrön är otroligt små (endast 0,3–14µm, dvs. 0,0003 -0,014mm).

Titta på bilden längre ner, där är fröerna kraftigt förstorade mha. mikroskop. EN frökapsel kan enskillt innehålla 3 MILJONER frön.

Blomman i genomskärning. Här ser man inte riktigt pollinierna...

Halverad färsk och grön frökapsel från en Dend. nobilehybrid där fröerna gröpts ur (därav hålet).

Såhär ser fröerna ut i mikroskop.

När orkidéfrön grott, dvs. när embryot (som synns i mitten av fröna i bilden ovan) fått näring och börjat dela på sig, sväller de upp till kluster av celler (som börjar bli gröna). Dessa kallas protokorm och kan, till skillnad mot fröerna, ses med blotta ögat:

I mikroskop/lupp ser de ut såhär: (lägg märke till den ensamma "bladstrukturen". Enhjärtbladigheten synns tydligt.)

Hoppas jag klargjorde en del saker biggrin.gif
foolishRice
CITAT
Vanlig grön vitmossa - är det sådan man köper nu i påse eller är det bättre att gå ut o plocka lite mossa i skogen, med alla diverse kryp som finns där? Kan man så nu? Undervärme borde vara viktigt till exotiska växter, eller? Ljus? Bara frågor, som ni ser... wacko.gif

Nej. Det de flesta köper i påse till julen är inte mossa alls (en lav). Såvidare man inte köper den gröna mossan som faktiskt är mossa.

Vitmossan är annorlunda. Säljs som "Sphagnum from New Zeeland" i ex. blomsterlandets butiker. Kan även plockas i våra svenska skogar, man bör kolla med markägaren först...

Sphagnum. Vitmosssa:

(Bildkälla: http://facstaff.bloomu.edu/chamuris/222/images.html)
cia73
Tackar foolishRice! Nu vet jag iaf vad pollinier är. laugh.gif

Jag har också gått i våra(egna) skogar denna höst och lärde mej att hitta vitmossa. Det bästa kännetäcknet tycker jag är att vitmossa ser ut som en femuddig stjärna ovanifrån. Vitmossan trivs på fuktiga platser. Jag har stoppat in en påse vitmossa i frysen också säkerhetens skull till vintern. biggrin.gif
Maggan H
Även jag tackar o bugar, och inser att det inte är lönt att hitta fröna utan mikroskop! tongue.gif Ska testa att så i flera olika substrat, så får vi se om nåt händer. Käner du till om undervärme och såtid, foolishRice?
foolishRice
Nja. Undervärme är väl egentligen ingen nödvändighet. Jag menar, du ska ju alltså så i rumstemperatur. En jämn fuktighet är viktig, du får hålla koll på ev. mögeltillväxt.

Jag känner till ett österrikiskt par som jag varit i kontakt med. De har en sajt om mikroförökning med bra fakta. De skriver även lite om "äldre" metoder för orkidésådd.

Lotte och Thomas

Navigera till "Germination on bark" via den bruna vänstermenyns övre länk "Seed germination".

Jag har provat att så direkt på vitmossa. Har inte lyckats men gjorde iof. inte något projekt av det (hade en del andra frö- och kloningskulturer att pyssla med samtidigt).
Blomstertanten
All vitmossa är inte grön, finns även mer färggranna vitmossor.
Men funktionen är ju densamma !
En länk till Vitmossa Sphagnum
kerstin z5-6
heja Maggan heja !! Visst sår du cypripedium till mej sen -snälla?? om du lyckas alltså
Jag följer dina försök med spänning
Hälsar K smile.gif
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2006, 19:46)
heja Maggan heja !! Visst sår du cypripedium till mej sen -snälla?? om du lyckas alltså
Jag följer dina försök med spänning
Hälsar K smile.gif

Ehh, visst, jag ska prova allt i min makt utom det allra omständligaste-och du får gärna frö av mig om du själv vill provså blink.gif Så kanske det finns en chans att det kommer upp nåt... biggrin.gif
kerstin z5-6
Tackar för erbjudandet , jag har visserligen såstopp just nu , men man vet aldrig hur det känns när tomtetiden är över
Jag följer dina försök med stort intresse !
Maggan H
CITAT (Blomstertanten @ 05-12-2006, 17:54)
All vitmossa är inte grön, finns även mer färggranna vitmossor.
Men funktionen är ju densamma !
En länk till Vitmossa Sphagnum

Varför måste det vara just vitmossa? Funkar det inte med vilken mossa som helst?
foolishRice
Det är få material som har samma egenskaper som vitmossan. Vitmossan är superb på att suga upp och hålla vatten (bättre än bomull).

Man tror också att den dessutom har vissa aseptiska egenskaper...

(Osså är den ju så fruktansvärt vacker!!) smile.gif
kerstin z5-6
Så vitmossan är bäst , man har ju även sådan till odling/ i krukor osv av orkideer smile.gif
Piccante
CITAT (foolishRice @ 06-12-2006, 20:06)
Det är få material som har samma egenskaper som vitmossan. Vitmossan är superb på att suga upp och hålla vatten (bättre än bomull).

Man tror också att den dessutom har vissa aseptiska egenskaper...

(Osså är den ju så fruktansvärt vacker!!) smile.gif

Absorptionsförmåga 16- 20 gånger den egna torrvikten. Svagt antiseptiska. Vitmossa användes i sårkompresser under första världskriget, innan bomull hade slagit igenom som hygienprodukt.

Vackra, ja absolut!

Det finns andra mossor som oxå har ganska bra vattenhållande förmåga men de är mycket mindre än vitmossor så man får plocka mycket mer av dem.

Det här med orkidéförökning låter riktigt spännande. Får nog prova på det någon gång. Var kan man köpa orkidéfrön? Ser det rätt sällan i frökatalogerna.
foolishRice
CITAT
Var kan man köpa orkidéfrön? Ser det rätt sällan i frökatalogerna.

Jag skulle rekommendera att man utgår från en grön och HEL frökapel. (Man slipper mödan och risken med att desinficera fröna då.)

Har du ingen orkidé att pollinera kan du fråga runt på svenska orkidésällskapets forum; där finns nämligen några som då och då har fröer och kapslar.

Kan även minnas att Arne Kastberg (stenåsa.se) kan ha orkidékapslar på gång, då och då. (I annat fall kan man väl alltid be honom att pollinera något intressant rolleyes.gif .)
Zazu
CITAT (foolishRice @ 07-12-2006, 19:49)
Jag skulle rekommendera att man utgår från en grön och HEL frökapel. (Man slipper mödan och risken med att desinficera fröna då.)

hoppar in i tråden här och lånar den lite rolleyes.gif

Om jag tänker försöka mig på att så orkidéfröna som jag har liggande här hemma så måste jag alltså sterilisera dem? blink.gif hur sjutton går det till? jag som tycker det verkar svårt som det är laugh.gif arten är Ophrys apifera om det har någon betydelse... unsure.gif

mvh zazu
foolishRice
Det är en terrest art från europa. Kan vara lite knepig att odla inne (och ute), men har du möjligt att hålla en sval temperatur inne vintertid så går det nog finemang! (alternativt se till att plantorna inte förfryser utomhus på vintern. Växthus?)

Fröer från europeiska och nordiska orkidéer kan vara lite knepiga. Ibland måste de behandlas för att gro; ex. genom att kylas ner något efter sådd eller behandlas med växthormoner eller någon oxiderande substans (som "tunnar ut" skalet (enl. vissa teorier).

Ophrys lär i vilket fall vara ganska lätta att lyckas med; så länge fröerna är fertila.

När det gäller mikroförökning måste man arbeta aceptiskt; sterilisera och grejja.
Sådd på något natursubstrat (kanske torv/vitmossa i det här fallet??) behöver ingen sterilisering (förmodligen bättre utan sterilisering). Orphys vill ha kalk "i sin mosse" (Uppsalavattnet passar bra biggrin.gif )
Zazu
CITAT (foolishRice @ 07-12-2006, 23:02)
Det är en terrest art från europa. Kan vara lite knepig att odla inne (och ute), men har du möjligt att hålla en sval temperatur inne vintertid så går det nog finemang! (alternativt se till att plantorna inte förfryser utomhus på vintern. Växthus?)

Fröer från europeiska och nordiska orkidéer kan vara lite knepiga. Ibland måste de behandlas för att gro; ex. genom att kylas ner något efter sådd eller behandlas med växthormoner eller någon oxiderande substans (som "tunnar ut" skalet (enl. vissa teorier).

Ophrys lär i vilket fall vara ganska lätta att lyckas med; så länge fröerna är fertila.

När det gäller mikroförökning måste man arbeta aceptiskt; sterilisera och grejja.
Sådd på något natursubstrat (kanske torv/vitmossa i det här fallet??) behöver ingen sterilisering (förmodligen bättre utan sterilisering). Orphys vill ha kalk "i sin mosse" (Uppsalavattnet passar bra biggrin.gif )

då testar jag att så dem i vitmossa så får vi se hur det går:)
hoppas de gror, jag gillar blommorna skarp wub.gif

mvh zazu
suddis
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-12-2006, 16:13)

Jag tyckte mest de såg ut som godis jag! biggrin.gif
Men det säger väl antagligen mer om mig än om omvärlden.. smile.gif
/suddis.
Maggan H
Nu är det snart dags att provså i olika substrat. Fröna, om det är frö, är då pelleterade, ska man förbehandla dem på något sätt? Krossa skalet eller så? Jag har planterat sticklingarna från flaskorna (flaskan, ena flaskan möglade bakom gardinen i jul för obetänksamma jag hade dragit ur proppen), ska de nu hanteras som de vuxna plantorna eller ska de stå fuktigt hela tiden? Inte hade de några rötter att skryta med, precis!
Pantern
Vad spännande med frö-sådd, har inte försökt, men vore kul. Har du något frö över köper jag gärna.
Jag har däremot använt en liten pensel och "lekt insekt" på en brud orkide.
Nästa gång den började bilda knoppar, var en av knopparna ett bladpar.
Den växte ut till fem blad, sen började det komma luftrötter.
Jag kontaktade då Orkidehuset i Stockholm, där man talade om för mig hur jag skulle göra. Jag skulle vänta tills den hade fått lika många luftrötter som blad, först då kunde jag avlägsna men nya "bebis".
Idag lever den ett eget liv, i år kom det 2 blomstänglar med lite mindre blommor. Kanske beror det på att den inte fick tillbringa sommaren ute på balkongen.
Det är så kul att pröva med sånt man inte gjort tidigare.

Gittan
Rihane
Hittade den här tråden och hoppar in.

Har fått en stickling på en blomstängel(?) confused.gif

Dvs blomblad växer ut från en överblommad blomstängel.

Hur gör jag bäst med den??? help.gif

Vitmossa har jag förstått....men tar jag och knipsar bort bladsticklingen från blomstängeln och sätter direkt i vitmossan eller vad?

Det kanske inte är en stickling? Men det är lite blad ungefär som ampellijor brukar skjuta skott wink.gif

Gissar jag rätt om jag tror att jag kanske lyckats korsa två orkidéer med varandra?
Dom står intill varandra. En liten mindre med rosa blommor och en liten större med gullime/rostrosa blommor.
Sorterna känner jag inte till, är mest förvånad över att dom överlever och blommar om hela tiden wub.gif
Maggan H
Ta inte bort skottet förrän det har bildat egna rötter, det tar ganska lång tid. Planteras i orkidéjord eller mossa. Att det rör sig om en korsning är nog osannolikt, det är ingen blomma som har blivit pollinerad utan ett skott från samma planta. Detta enl vad jag själv har läst mig till, jag är absolut ingen expert på orkidéer! blink.gif
Rihane
CITAT (Maggan H @ 01-04-2008, 15:58) *
Ta inte bort skottet förrän det har bildat egna rötter, det tar ganska lång tid. Planteras i orkidéjord eller mossa. Att det rör sig om en korsning är nog osannolikt, det är ingen blomma som har blivit pollinerad utan ett skott från samma planta. Detta enl vad jag själv har läst mig till, jag är absolut ingen expert på orkidéer! blink.gif

Tack för svaret, blomma.gif

Får försöka hålla liv i blomstängeln då crying.gif

Har ett vagt minne av att samma orkidé betett sig likadant förrut men jag hann inte med när blomstängeln tappat sugen med sticklingen på unsure.gif

Ska hålla ett vakande öga iallafall på den och hoppas på rötter shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon