Full version: Söker febrilt
Margaretha
Min gamla mässingsfärgade adventslåda har blivit så ful - och ingenting hjälper. Nu söker jag med ljus och lykta efter en ny. Men hittar bara svarta, röda och vita! Och det vill jag inte ha.

Det ska vara en låda, där man kan dekorera med mossa och små flugsvampar ni vet.

Det råkar inte finnas någon här som sett en dylik i någon affär? wub.gif
Var det är spelar mindre roll. Det brukar gå att lösa.
Whiskuchi
Vad har du provat att putsa den med? Det kanske inte behöver vara helt kört.. wub.gif
Blomstertanten
huh.gif unsure.gif Undrar om ja inte har en sån i mina gömmor unsure.gif
Glömmer alltid ta fram den till första advent , för den ligger bland julgrejorna o dom plockar jag fram dan före julafton tongue.gif Då är det lite sent !
Ska leta igenom julgrejorna, hittar jag den kan vi kanske göra ett byte eller komma överens på annat sätt biggrin.gif
karjo
Det känns som att sådana brukar finnas drösvis på tex loppisar och seconhandaffärer. Har du kollat på några sådana ställen?! smile.gif
Rapchic
jag tycker det är så synd att allt ska vara färglagt
men jag vill ha i koppar...
testa att kolla på tradera där hade dom några i mässing tror jag
netaave
Koppar är fint jag har en rund i koppar med lös ljushållare, så när advent är över brukar jag göra en liten hyacintgrupp i den. Plastar inuti med gladpack först
mulle
Nu ramlade det in något som är helt främmande och nytt för mig...? ohmy.gif
Adventslåda? Vad är det för en tradition?
Är det något ni lägger på matbordet? Fönstret?
Finns det bilder?
Nyfiken Mulle
netaave
CITAT (mulle @ 29-11-2006, 21:48)
Finns det bilder?
Nyfiken Mulle

Adventsljusstake som är som en skål eller avlång "låda" med 4 ljus. Runt ljusen lägger man mossa och dekorationer, tänder ljus varje adventssöndag. börjar med ett, 2a advent även det andra o.s.v. tills man 4e advent, som i år är på julafton tänder alla 4.

mulle
CITAT (netaave @ 29-11-2006, 22:14)
CITAT (mulle @ 29-11-2006, 21:48)
Finns det bilder?
Nyfiken Mulle

Adventsljusstake som är som en skål eller avlång "låda" med 4 ljus. Runt ljusen lägger man mossa och dekorationer, tänder ljus varje adventssöndag. börjar med ett, 2a advent även det andra o.s.v. tills man 4e advent, som i år är på julafton tänder alla 4.

Adventsljusstake har vi också men det är en ljusstake och ingen låda.
Låter ju väldigt trevligt att ha staken i en liten dekorerad låda.
Nu ska jag fiska över en svensk tradition hit till mig! wub.gif
Mulle
Margaretha
CITAT (Whiskuchi @ 29-11-2006, 16:55)
Vad har du provat att putsa den med? Det kanske inte behöver vara helt kört.. wub.gif

Jag har provat med allt möjligt, allt från putsmedel, en duk som jag putsar andra saker med och citronsyra blandat med diskmedel. unsure.gif
Margaretha
CITAT (Rapchic @ 29-11-2006, 19:44)
jag tycker det är så synd att allt ska vara färglagt
men jag vill ha i koppar...
testa att kolla på tradera där hade dom några i mässing tror jag

Jag har tittat på Tradera, men lyckades bara hitta elektriska i adventslåda.
Men tack för tipset. Jag får nog titta en gång till. wub.gif
Margaretha
CITAT (Blomstertanten @ 29-11-2006, 17:16)
huh.gif unsure.gif Undrar om ja inte har en sån i mina gömmor unsure.gif
Glömmer alltid ta fram den till första advent , för den ligger bland julgrejorna o dom plockar jag fram dan före julafton tongue.gif Då är det lite sent !
Ska leta igenom julgrejorna, hittar jag den kan vi kanske göra ett byte eller komma överens på annat sätt biggrin.gif

Hittar jag ingen innan dess, så är jag intresserad att köpa och lägga på lager till nästa jul. Så vänta du med att gräva, tills du ändå skulle ta fram dina lådor.
Jag försöker få den jag har presentabel för i år och jag ska söka på Tradera och som karjo föreslog på secondhandaffärer. Det har jag inte ens tänkt på!

Tack alla för fina förslag! wub.gif
faith
- tog bort -
Margaretha
Tack snälla Rapchic! Där fanns flera ex av en sort som jag växt upp med. Ska sätta mig in i budgivningens konst under helgen! wub.gif
Rapchic
CITAT (Margaretha @ 01-12-2006, 12:16)
Tack snälla Rapchic! Där fanns flera ex av en sort som jag växt upp med. Ska sätta mig in i budgivningens konst under helgen! wub.gif

äh det var inget smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon