Full version: brokbladig clivia
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

kan nån snälla hjälpa mig

var man kna hitta frön/sidoskott/plantor av denna clivia sort .
helst svenska företag eller engelska eller det närmaste land runt om sverige .

har hittat några men dom var väldigt långt i väg (Kina,japan,afrika)

så snälla snälla nån som vet nåt eller vet några företag som har dom här så man kan köpa så berätta å info med eller nån länk eller nåt annat så kan jag fixa resten själv

tusen tusen tack wub.gif
Alexander-VG-zon3
eller om nån här innne har denna hemma och kan erbjuda frön eller sidoskott eller rent av plantor så är jag villig att betala för det *inomm rimliga priser förstås) men dte kan man bestämma sen .

så nån gör mig glad wub.gif

tack tack
Rossi
Och en sån vill jag också ha! Jag har förut beställt fröer från Sydafrika så jag har några småplantor hemma men det är inte av den brokbladiga sorten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 30-11-2006, 06:17)
Och en sån vill jag också ha! Jag har förut beställt fröer från Sydafrika så jag har några småplantor hemma men det är inte av den brokbladiga sorten.

då kankse man ska prova med det ändå att ebställa från afrika .
nilssontherese
CITAT (flaxss @ 29-11-2006, 19:05)
hejsan hejsan

helst svenska företag eller engelska eller det närmaste land runt om sverige .

så snälla snälla nån som vet nåt eller vet några företag som har dom här så man kan köpa så berätta å info med eller nån länk eller nåt annat så kan jag fixa resten själv

tusen tusen tack wub.gif

kolla denna sidan....
clivior m.m
Rossi
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2007, 15:58)
CITAT (flaxss @ 29-11-2006, 19:05)
hejsan hejsan

helst svenska företag eller engelska eller det närmaste land runt  om sverige .

så snälla snälla nån som vet nåt eller vet några företag som har dom här  så man kan köpa så berätta å info med eller nån länk eller nåt annat så kan jag fixa resten själv

tusen tusen tack  wub.gif

kolla denna sidan....
clivior m.m

Jaså, hon har börjat att sälja igen. Jag la in en beställning hos henne för jättelängesedan på 5-6 Clivior. Sen när jag gick in på sidan efter ett tag så stod det att sidan var stängd och jag fick aldrig mina Clivior men då är den alltså öppnad igen. Ja, testa att handla här - här finns ju sorter som du inte hittar i affären.

Ps. När jag gick in på länken Beställningsinfo så står det fortfarande att hon inte tar emot några beställningar...
Rossi
Jag köpte mina Clivia-fröer från de här:

http://capeseedandbulb.com/

Vet inte hur det är med regler om man beställer färdiga plantor. Men man kan ju i alla fall frossa i bilderna! Det finns så otroligt många fina Clivior och jag förstår inte varför man inte köper in dem i butikerna här hemma. De hade säkerligen gått åt som smör i solsken. Jag är så trött på alla slit-och-släng-blommor som de har i blomsteraffärerna. De är liksom inte gjorda för att hålla.
Ramoth
CITAT (Rossi @ 12-02-2007, 17:53)

Vet inte hur det är med regler om man beställer färdiga plantor. Men man kan ju i alla fall frossa i bilderna! Det finns så otroligt många fina Clivior och jag förstår inte varför man inte köper in dem i butikerna här hemma. De hade säkerligen gått åt som smör i solsken. Jag är så trött på alla slit-och-släng-blommor som de har i blomsteraffärerna. De är liksom inte gjorda för att hålla.

Oj !
Hjälp!
Jag är kär wub.gif

Hur gjorde du när du beställde/köpte frön?
(letade på sidan, men hittade ingen detaljerad förklaring)
Jag är fullständigt betagen i en av de gula ...... wub.gif
Såg att det inte är frösäsong just nu, men somligt är värt att vänta på!
Rossi
CITAT (Ramoth @ 12-02-2007, 19:43)
CITAT (Rossi @ 12-02-2007, 17:53)

Oj !
Hjälp!
Jag är kär wub.gif

Hur gjorde du när du beställde/köpte frön?
(letade på sidan, men hittade ingen detaljerad förklaring)
Jag är fullständigt betagen i en av de gula ...... wub.gif
Såg att det inte är frösäsong just nu, men somligt är värt att vänta på!

Jag mailade dem och sa vilka fröer jag var intresserad av och bad dem räkna ut priset inkl. frakt. Sen betalade jag summan med ett internetkortnummer av säkerhets skäl och så fick jag fröerna med posten. Om du går in i mitt album under Clivia så ser du sen plantorna som blev resultatet av fröerna! smile.gif
Rossi
Gå in på den här sidan så kommer du till orderformuläret.

http://capeseedandbulb.com/clorder.html

Jag beställde mina fröer i slutet av januari 2005.
nilssontherese
CITAT (Rossi @ 13-02-2007, 08:55)
Gå in på den här sidan så kommer du till orderformuläret.

http://capeseedandbulb.com/clorder.html

Jag beställde mina fröer i slutet av januari 2005.

Hej hopp!
Vilka tjusiga clivior de har!!! wub.gif när du beställde , behövde du betala phytosanitary cert? kostar mycket!!! 270:- sek!!!! Snordyrt, dock ovanliga clivia sorter har de! Önskar som du Rossi att de sålde i Sverige *suck* sleep.gif men frågar man i butikerna så morrar de bara att det har jag aldrig hört talas om clivia med olika färger?! *suck*
Rossi
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2007, 15:39)
när du beställde , behövde du betala phytosanitary cert? kostar mycket!!! 270:- sek!!!!

Nej, det behövde jag inte betala. Det är nog om du köper färdiga plantor. Jag köpte ju fröer.

Gula Clivior dyker upp allt oftare i affärerna. Jag har köpt en på Bauhaus av alla ställen! Det är ju inte där man förväntar sig ovanligare sorter.
nilssontherese
CITAT (Rossi @ 13-02-2007, 15:42)
CITAT (nilssontherese @ 13-02-2007, 15:39)
när du beställde , behövde du betala phytosanitary cert? kostar mycket!!! 270:- sek!!!!

Nej, det behövde jag inte betala. Det är nog om du köper färdiga plantor. Jag köpte ju fröer.

Gula Clivior dyker upp allt oftare i affärerna. Jag har köpt en på Bauhaus av alla ställen! Det är ju inte där man förväntar sig ovanligare sorter.

Såhär står det...kanske man slipper denna summa, men nu är de ju striktare i EU länder *suck*
CITAT
Important Notice
Please check with your Department of Agriculture on your country's import requirements. A Phyto certificate is required in most countries for plants and bulbs, but sometimes only for large consignments.

For large amounts of seed please add:
# Postage per 100g (100 seeds ~ 100g)   £ 7.00    
# Phyto sanitary certificate £ 20.00 each
Rossi
Therese! Precis som det står i det du har citerat så gäller certifikatet när du beställer "plants and bulbs", d.v.s. plantor och lökar. Beställer du fröer behöver du inget certifikat.
nilssontherese
CITAT (Rossi @ 13-02-2007, 15:54)
Therese! Precis som det står i det du har citerat så gäller certifikatet när du beställer "plants and bulbs", d.v.s. plantor och lökar. Beställer du fröer behöver du inget certifikat.

okidoki tongue.gif jag är nog allt lite trög hihih biggrin.gif tänkte att när det stod :
For large amounts of seed please add:
att det gällde fröer med , men det är dt nog inte som tur är!! wub.gif bara att vänta nu då tills April! Köpte dock via denna engelska sida :
Plants of distinction
Jättetrevlig kontakt!
Rossi
Jag håller med dig om att det står väldigt luddigt och man kan ju faktiskt tolka det på båda sätt. Jag slapp i alla fall att betala men det kan ju hända att det vore upp till mig att kolla upp om jag behövde och i så fall bett dem utfärda certifikatet.

Du behöver inte vänta tills april. Jag köpte som sagt mina fröer i januari 2005 från Cape Seeds and Bulbs. Det funkade bra!
nilssontherese
Så bra ! rolleyes.gif jag har mailat dem och frågat 1 ggr innan men fick inget svar skickar ännu ett e-mail och hoppas på bättre tur denna gång! Tack för all hjälp och tips! Hoppas att dina tjusiga små plantor blommar SNART! Lova att visa bilder!! biggrin.gif
Rossi
Det lär dröja en del år innan de blommar men den som väntar på något gott .... Jag köpte tre olika sorter. Den ena sorten - en vit variant - grodde aldrig. Jag fick en del plantor av de två andra sorterna - Lana och Cyrtanthiflorus - men alla Lana-plantorna dog. sad.gif Så jag har två Cyrtanthiflorus kvar. De kan få lite olika utseende men det som är särskiljande för dem är att de har hängande, klocklika blommor.

Sen har jag en planta hemma som heter Clivia gardenii. Jag länkar till en sida med en bild på den

http://www.plantzafrica.com/plantcd/cliviagarden.htm

Min har inte blommat än men jag väntar med spänning!
Rossi
Varsågoda och frossa mer! laugh.gif

http://www.cliviape.co.za/gallery.htm
Limeblossom
Men varför gör ni så här? Jag gillar ju knappt mina vanliga clivior men behåller dom som minnen av morfar. Nu vill jag ju helt plötsligt ha en massa! smile.gif
nilssontherese
CITAT (Limeblossom @ 16-02-2007, 09:57)
Men varför gör ni så här? Jag gillar ju knappt mina vanliga clivior men behåller dom som minnen av morfar. Nu vill jag ju helt plötsligt ha en massa! smile.gif

Hehe tongue.gif tänkte att vi skulle smitta av oss lite på dig*fniss*
nilssontherese
CITAT (Rossi @ 13-02-2007, 16:10)
Det lär dröja en del år innan de blommar men den som väntar på något gott .... Jag köpte tre olika sorter. Den ena sorten - en vit variant - grodde aldrig. Jag fick en del plantor av de två andra sorterna - Lana och Cyrtanthiflorus - men alla Lana-plantorna dog. sad.gif Så jag har två Cyrtanthiflorus kvar. De kan få lite olika utseende men det som är särskiljande för dem är att de har hängande, klocklika blommor.

Sen har jag en planta hemma som heter Clivia gardenii. Jag länkar till en sida med en bild på den

http://www.plantzafrica.com/plantcd/cliviagarden.htm

Min har inte blommat än men jag väntar med spänning!

Synd att lana plantorna dog sad.gif och vilka läckra bilder att frossa i!!! AHHHHH säger jag bara ! laugh.gif Hoppas att mina två fröer av clivia 'sangria' kommer gro och bli fina plantor! tongue.gif jag har själv en clivia nobilis en clivia gardenii och så den vanliga orangea clivian....
Ramoth
Googlade på Clivia/Bilder och hittade det här:

Clivior
mamamaggan
Bra länk den sista. Nu vet jag hur jag ska gå till väga när jag ska så . Köpte frön till en gul sort när jag var i Sydafrika förra månaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon