Full version: Hur stort?
*Mademoiselle*
Hej! laugh.gif

Var inne på en nätbutik (www.hortogreen.com) och såg att de sålde fruktträd.
"Tvååriga träd levereras i kruka"

Hur stort är ett tvåårigt träd?
Hur lång tid tar det tills det bär frukt?
Är det något att satsa på?

Frågan känns rejält korkad, men om någon endå har lust att svara så är jag tacksam biggrin.gif

MVH
KURT
Jag skulle vara tveksam till att köpa fruktträd på nätet. Vad jag kan se så har de inga E-plantor, de talar inte om vad det är för grundstammar men framförallt så kan man ju inte själv välja ut ett bra träd. I handeln ser man många exempel på träd som inte kommer att bli bra fruktträd. Det kan vara problem med ympningen, eller bara obalans i grenverket. Det är bättre om man kan se det träd man skall köpa och förhoppningsvis ha i många år.

Hur lång tid det tar innan det ger frukt beror främst på vilken sort man väljer och vilken grundstam den sitter på.
*Mademoiselle*
CITAT (KURT @ 30-11-2006, 06:44)
Jag skulle vara tveksam till att köpa fruktträd på nätet. Vad jag kan se så har de inga E-plantor, de talar inte om vad det är för grundstammar men framförallt så kan man ju inte själv välja ut ett bra träd. I handeln ser man många exempel på träd som inte kommer att bli bra fruktträd. Det kan vara problem med ympningen, eller bara obalans i grenverket. Det är bättre om man kan se det träd man skall köpa och förhoppningsvis ha i många år.

Hur lång tid det tar innan det ger frukt beror främst på vilken sort man väljer och vilken grundstam den sitter på.

Hejsan!

Tack för ditt svar. biggrin.gif

Bra att veta!

Men vad är ett bra träd? unsure.gif

Hur ser man det? sleep.gif

Ska man köpa trädet på våren eller hösten?

Hur lång tid tar det tills det bär frukt?
Och vad kostar ungefär ett äppelträd? smile.gif

MVH
Cilla
Jag skulle inte satsa på billigaste pris för träd, det tjänar man inget på eftersom pris nästan alltid hör samman med kvalitet på träd. Köp ett 4-årigt E-märkt träd (4 år är de flesta i handeln). Ett E-märkt äppelträd kostar från 350 till 600 i handeln beroende på var man bor mm. Det ska hålla i ca 100 år, så årspriset blir lägre än för en perennplanta...

Vad ett bra träd är sammanfattas kort på Fruktträdtipset om plantering av träd. Köper du E-märkt behöver du inte kunna så mycket för att lyckas ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon