Eva 33c
Jag har fått frön med dessa namn på:
"Kaukasisk prästkrage" (beskrivs som invasiv och bör odlas i hink eller liknande)
"Blå chokladblomma" (ser ut som den vanliga enligt uppgift) men ingenstans hittar jag uppgifter om att chokladblomman kan vara blå, är det kanske en annan art?

Då jag aldrig hört talas om dessa växter, och inte får något napp vid sökningar på webben (frögivaren visste inte heller) så frågar jag er här på forumet om ni har några upplysningar att komma med. rolleyes.gif
Jag ska förstås så dem i vår och då kanske det hela klarnar. Men det är ju alltid lättare att så växter om man vet vilket släkte de tillhör. smile.gif
Hoppas på hjälp!
Helen i Piteå Zon 5
Vilka underliga namn på blommorna wink.gif kan inte komma på vad det ska vara... Kunde frögivaren inte ge mer information?? /Helen
Eva 33c
Nej tyvärr, jag har frågat henne. Förmodligen har hon själv fått fröerna under dessa namn.
Jag har en egen fundering runt chokladblomman, om det skulle kunna vara en Salpiglossis. Det finns ju en variant av Salpiglossis som heter 'Chocolate' (en sommarblomsfavorit hos mig) och kanske har någon tänkt på den som "chokladblomma" och den finns ju även i blått (med flera färger) och därav namnet "blå chokladblomma"... Men det är en vild spekulation. Fröerna är i allafall små, som smultronfrö ungefär.

Prästkragefröna ser nog ut ungefär som just prästkragefrön men med en antydan till "fjufs" i ena änden tongue.gif

Spännande i vilket fall som helst.
Helen i Piteå Zon 5
Din gissning runt chokladblomman låter ju helt rätt rolleyes.gif / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon