Eva i Höga
30-11-2006, 10:39
Igår var jag iväg och tog ett cytologprov, hade blivit kallad. Sköterskan berättade av 60% av de kallade uteblir från provtagningen! Jag blev så upprörd av detta så jag kunde inte släppa det på hela dagen. Det kostade 100 kr och det är en fantastiskt billig livförsäkring. Varför uteblir man från något sådant??? Kvinnor, gå när ni blir kallade, det är en förmån vi har här i Sverige!
fruberglund
30-11-2006, 11:21
Håller med dig, billigaste livförsäkringen som finns skulle jag tro.
Hur ofta är det man blir kallad? Tycker det var hemskt länge sen jag var där nu (är 31 år, det går väl lite på ålder också).
här är en som alltid uteblir

orsaken till det, är att jag inte behöver göra något.
dom gör utskick till alla, oavsett.
många har redan gjort det isamband med andra undersökningar alldeles nyligen
så det betyder förhoppningsvis inte att 60% struntar i det....för då är det verkligen illa
En billig livförsäkring är det verkligen! Jag var och gjorde cellprov förra sommaren och blev kallad tillbaka för att göra om det. Det står inte i kallelsen varför man behöver ta om provet så många hinner nog bli oroliga.
Det är väl vart 3:e år man blir kallad tror jag, Fru Berglund.
netaave
30-11-2006, 12:03
Jag går aldrig heller, förmodligen för att man måste beställa tid själv och jag aldrig kommer mig för.
Vore bättre om det vore som vid mammografin att man bara fick en tid.
Det är tydligen olika i landstingen. Jag får en kallelse med datum och tid.
Anki på Öland
30-11-2006, 12:19
Jag går heller aldrig på kallelsen men för mig beror det på att jag går hos en "egen" gynekolog sedan många år och han gör cytologprovet när det är dags.
Anki
caprifol
30-11-2006, 12:48
Jag går heller aldrig till denna provtagning och inte heller mammografin, men det beror även i mitt fall på att min gynekolog har koll och fixar sådant. Jag lämnar dock alltid återbud så det borde kanske inte räknas som att "utebli".
caprifol
CITAT (fruberglund @ 30-11-2006, 11:21)
Håller med dig, billigaste livförsäkringen som finns skulle jag tro.
Hur ofta är det man blir kallad? Tycker det var hemskt länge sen jag var där nu (är 31 år, det går väl lite på ålder också).
Jag hade cellförändringar redan vid 28 års ålder, så gå du på kontroll även om du är ung.
evelina
30-11-2006, 16:03
Jag var bara 30 år gammal när dom upptäckte det på efterkontrollen efter jag fått mitt andra barn.
En billig livförsäkring tycker jag.
Jag blir kallad till cellprov och mammografi. Cellprovet är gratis men mammografin får man betala 140 kr
för i Stockholms läns landsting.
Så här står det i VÅRDGUIDEN:
Alla kvinnor mellan 23 och 49 år som är mantalsskrivna i Stockholms län kallas vart tredje år till en gynekologisk cellprovtagning. Kvinnor mellan 50 och 60 år kallas vart femte år. Om du redan har tagit ett cellprov mellan två kallelser, hos till exempel en privat gynekolog, får du ingen kallelse.
Barnmorskor på nästan alla mödravårdscentraler/ barnmorskemottagningar i länet utför provtagningen. Du kallas till den mottagning som ansvarar för det område där du bor.
Du behöver inte själv beställa tid. I kallelsen erbjuds du en särskild dag och tidpunkt, som du kan boka om. Provtagningen är gratis.
Så bra tycker jag
Blir ni kallade till mammografi? Jag har aldrig varit på nån.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-11-2006, 17:57)
Blir ni kallade till mammografi? Jag har aldrig varit på nån.
Du är nog för ung.
Jag tror det är fr o m 40 år men även detta varierar nog mellan landstingen.
Här kan du kolla
Eva i Höga
30-11-2006, 19:02
Det är nog olika i olika landsting hur ofta man blir kallad till cellprov men i Västra götaland slutar de vid 60 år, risken minskar ju äldre man blir. Jag blir kallad till mammografi vart annat eller vart tredje år och där ökar risken ju äldre man blir.
Om man blir kallad och inte vill gå av olika anledningar tycker jag man ska avbeställa tiden.
Man blir kallad vart tredje år upp till 50 år och sen blir man kallad vart femte år upp till 60 år.
Jag tog mitt cellprov den 24 oktober och gynekologen sa att svaret skulle komma om 3 veckor. Hade jag inte hört något efter 4 veckor fick jag ringa till mottagningen för då hade det varit cellförändringar och då fick inte jag besked hem utan det skickades till gynekologen i så fall och så skulle de höra av sig till mig.
Det har nu snart gått 6 veckor och jag har inte hört någonting och har varit jättenervös för att det har varit förändringar. Men jag har ringt min gynekolog och fått beskedet att de inte har fått något brev heller och att det ibland dröjer hur många veckor som helst innan beskedet kommer eftersom de som analyserar proven är underbemannade.
När det gäller statistiken över hur många som gör cellprov så tror jag att den bygger på de som faktiskt gör provet - oavsett om man själv bokar tid hon sin egen gynekolog eller om man går på tiden enligt kallelsen.
Här får alla, oavsett om provet visar förändringar eller inte,
skriftligt svar efter några veckor, tror det är ca 4.
CITAT (askar @ 01-12-2006, 08:13)
Här får alla, oavsett om provet visar förändringar eller inte,
skriftligt svar efter några veckor, tror det är ca 4.
Det fungerar olika beroende på var man bor.
CITAT (Rossi @ 01-12-2006, 07:29)
Det har nu snart gått 6 veckor och jag har inte hört någonting och har varit jättenervös för att det har varit förändringar. Men jag har ringt min gynekolog och fått beskedet att de inte har fått något brev heller och att det ibland dröjer hur många veckor som helst innan beskedet kommer eftersom de som analyserar proven är underbemannade.
Samma dag som jag skrev detta kom beskedet och allt var normalt. Skönt!
Eva i Höga
04-12-2006, 18:32
Skönt för dig, Rossi. Men jag förstår att väntan på besked är jobbig, man kan inte låta bli att tänka på det. Det är gott när allt är OK.
CITAT (Eva i Höga @ 30-11-2006, 10:39)
Igår var jag iväg och tog ett cytologprov, hade blivit kallad. Sköterskan berättade av 60% av de kallade uteblir från provtagningen! Jag blev så upprörd av detta så jag kunde inte släppa det på hela dagen. Det kostade 100 kr och det är en fantastiskt billig livförsäkring. Varför uteblir man från något sådant??? Kvinnor, gå när ni blir kallade, det är en förmån vi har här i Sverige!
Håller med fullständigt, skulle aldrig komma på tanken att utebli. Dessa provtagningar är en förmån som vi skall vara rädda om.
gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.