Full version: Avbrutet Äppelträd
westfire
Mitt äppelträd fick toppen avbruten nu i höst då det kom massor av tung blötsnö. Äppelträdet (Silva) är ca 3 cm där det brutits av och 5 år gammalt. Planterat i Jämtland, Mörsil så vintrarna kan vara tuffa ibland. De senaste vintrarna har dock varit ganska varma och så verkar det bli i år också.

Men min fråga är: Går det att ympa tillbaka grenen i vår. Har förstått att man gör det på våren. Men funkar det med så grov stam eller är det kört? Finns det i så fall någon beskrivning någonstans hur man gör. Just nu har jag låtit toppen hänga kvar. Den sitter alltså i en bit bark om det förbättrar läget.

Så himla trist att det skulle hända just detta äppelträd då den gav mer skörd än någonsin i somras. För ett sådant litet träd så var det massor med äpplen. Som dessutom var riktigt goda.

/Anders
cia73
Jag skulle nog ta bort den skadade grenen och låta en ny gren växa fram. Om det är toppen som har gått av brukar det finns gott om konkurerande toppskott som är villiga att ta över. Det går att bryggympa träd som har blivit skadade varvet runt stammen men om ditt träd har gått av passar det inte. Ta bort det skadade så att du får en slät och fin yta så har trädet bättre förutsättningar att hållas friskt.
Ja, och Silva är ett riktigt bra träd. Om du får massor av äpplen ett år kan det löna sej att kartgallra ganska så rejält på sommaren för annars är risken stor att det inte orkar ge skörd följande år eller knäcks sönder av vikten.
Cilla
Ett så ungt äppelträd har inga problem att finna bästa sätt att skicka upp en ny topp, och som Cia skriver kommer den troligtvis att skicka flera. Låt dem växa ett par år och välj sedan att behålla den som verkar växa mest centralt i trädet.

Att ympa en 3 cm gren, oavsett om det är omkrets eller diameter, är nga problem men verkar onödigt.

Grenen som nu hänger i barken är lika bra att ta bort, och i juli kan du lägga snitter där det ska vara.
westfire
Tack för svaren. Då vet jag vad jag ska göra. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon