Full version: Amaryllis
netaave
Köpte 6 lökar från odla 2 orange satt jag först dom håller på slå ut nu. Andra omgången satt jag dom röda och på den ena där kommer blad! Blev jätteförvånad, dom är ca 20 cm nu, på den andra kommer både knopp och blad. Har aldrig varit med om detta.
Dom vit-rödstrimmiga har inte kommit nåt i än, ska bli kul och se hur dom blir.
Eva i Höga
Ja, jag har också en amaryllis som det bara kommer blad på, liksom dina är de ca 20 cm långa. Blomstängeln ska ju komma först eller tillsammans med bladen. Har aldrig varit med om detta att bladen kommer och det inte finns tillstymmelse till knopp.
Anki V
Lustigt, min "enkla" röda kommer det också bara blad på, ingen knopp (från Odla).

De andra som jag köpt från Odla (Nymph) och har både blad och knopp och de som jag köpt via en arbetskamrat (ej namngiven lök) har endast knopp och inga blad.

Det måste vara någon "speciell sort" som odla saluförde laugh.gif laugh.gif

/Anki
pialotta
samma här, den enkla röda kommer med bara blad...
Vaffö bidde de på detta viset?
netaave
Kommer en knopp i min nu, mellan bladen längst ner vid löken, men det tog lång tid. Fast kanske den inte blir så hög och borde blomma till jul, den ska få lite vatten idag. smile.gif
pialotta
å sicken luring! Då hoppas jag också att min vaknar!
Powerowic
låter bara vår amaryllis stå framme över hösten den brukar blomma ändå kan hända att den blomar lite annan tid än jul men den blommar
fruberglund
Det här svaret fick jag på Blomsterlandet Råd
Anki V
Nu har jag följt Fru Berglunds råd, att skära bort bladen. unsure.gif

Upp ur löken har tagit sig en liten, liten "pirig" och mager knopp. Ska den lille stackaren ha någon chans att utvecklas behöver den all kraft som ev finns i löken. laugh.gif laugh.gif

/Anki
Eva i Höga
Har också följt fruberglunds råd och hoppas att det kan komma nån knopp. Bladen var så långa så jag fick binda upp dem men nu är de avskurna. Spännande att se om det lyckas!
Sommartorparn
Hänger på fråga:

Min amaryllis ska egentligen vissna ned sedan den stod ute i somras. Försöker tvinga den till vissning genom att inte vattna. Men nu är redan en blomknopp på väg upp, samtitidigt som det finns tre jättestora blad som ännu inte vissnat ner. Dom ska ju ge näring åt löken genom att vissna ner, men inte är dom snygga ihop med blomman.

Hur ska jag göra nu? Vattna eller inte vattna? Klippa eller inte klippa ner bladen?
vickeva
Är det inte när amaryllisen inte vill blomma som man ska sätta en strut över dem så att det blir mörkt? Eller minns jag fel? Jag tror att jag gjorde så efter tips från odla förförra året, men det går ju inte att söka efter inlägget. Någon annan borde ju komma ihåg?
fruberglund
CITAT (Eva i Höga @ 18-12-2006, 10:09)
Har också följt fruberglunds råd och hoppas att det kan komma nån knopp. Bladen var så långa så jag fick binda upp dem men nu är de avskurna. Spännande att se om det lyckas!

Och jag har också följt mitt eget råd (eller det var ju inte mitt egentligen biggrin.gif ) men än har jag inte sett att det kommer upp något nytt. Kanske inte funkar om man låtit bladen växa för länge...så fort som möjligt ska man ta bort dem sa han på Blomsterlandet, de stjäl tydligen fasligt mycket med energi från löken.

Men då vet man ju det till ett annat år om inte annat och då kan man vara snabbare ute med saxen/kniven då smile.gif
pialotta
oj! Jag har nu skurit bort bladen på min, de var ca 15 cm långa. Det låter troligt att fruberglund har rät i att de kanske odlar upp lite bla ipå löken o sen skär av dem inför försäljning. Hoppas jag får fram en blomma nu - till nästa år i alla fall!
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter mycket kostigt att bladen skulle ta en massa energi från löken, möjligtvis tar de näring innan de tittar upp i löken men när de tittar upp så börjar de ju fotosyntesa som är ett sätt att samla in näring till växten, växtdelar som är gröna har klorofyll och deras uppgift är att samla energi från ljuset.
Sommartorparn
CITAT (Sommartorparn @ 18-12-2006, 12:04)
Hänger på fråga:

Min amaryllis ska egentligen vissna ned sedan den stod ute i somras. Försöker tvinga den till vissning genom att inte vattna. Men nu är redan en blomknopp på väg upp, samtitidigt som det finns tre jättestora blad som ännu inte vissnat ner. Dom ska ju ge näring åt löken genom att vissna ner, men inte är dom snygga ihop med blomman.

Hur ska jag göra nu? Vattna eller inte vattna? Klippa eller inte klippa ner bladen?

Nu har jag skurit bort dom blad som inte ville vissna ner och börjat vattna. Men oj, vad knoppen ser förkrympt och torr ut! Kanske jag borde ha vattnat tidigare? Hur gör ni när knopp kommer innan fjorårets blad vissnat ner?
fruberglund
Ja, nu har i alla fall en knopp kikat upp i min så jag hoppas den kommer slå ut och blomma också smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Sommartorparn @ 27-12-2006, 11:00)
CITAT (Sommartorparn @ 18-12-2006, 12:04)
Hänger på fråga:

Nu har jag skurit bort dom blad som inte ville vissna ner och börjat vattna. Men oj, vad knoppen ser förkrympt och torr ut! Kanske jag borde ha vattnat tidigare? Hur gör ni när knopp kommer innan fjorårets blad vissnat ner?

Det blev inget av den knoppen alls. Får vänta till nästa år på blomning. Därav lär jag att alltid börja vattna när knopp sticker upp, oavsett om fjorårets blad har vissnat ner eller inte. Förresten, löken är rödflammig och det var blomknoppen också. Är det ett problem?
Åsa, mälardalen zon 2
Rödflammig brukar innebära kvalster (kallas rödbränna)när det gäller amaryllis, kvalstrena lever inuti löken och man brukar rekommendera att slänga amaryllislökar med kvalster för det kan smitta en del andra lökväxter.

Skulle man vara samlare och har många smittade lökväxter kan man dock införskaffa rovkvalster.

Här kan du läsa om en som bekämpat dessa kvalster med rovkvalster.
pialotta
HEJ! Jag skar av de gröna bladen den 19e dec men de fortsatte att växa, är jättefula nu, 5 cm tvärt avskurna blink.gif
men idag har jag sett antydan till blomknopp tongue.gif så nu håller jag tummen att det är en knopp på väg upp och att det blir pampiga eldröda blommor av den!
netaave
Dom orange jag köpte har blommat med två stänglar, 6 klockor på vardera alltså oavbruten blomning från 1 advent och den är inte över än. Skulle inte förvåna mig om det blir en 3e stängel där.
De röda som det först kom bara blad ur har fått varsin blomstängel, den ena med bara 2 klockor och den andra med 3. Kommer förmodligen ingen blomning nr 2.
De vit- och rödstrimmiga har det fortfarande inte hänt något med, de står under sina strutar av tidningspapper i rumstemperatur. Ska kanske vattna lite igen. unsure.gif
Sommartorparn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2007, 14:43)
Rödflammig brukar innebära kvalster (kallas rödbränna)när det gäller amaryllis, kvalstrena lever inuti löken och man brukar rekommendera att slänga amaryllislökar med kvalster för det kan smitta en del andra lökväxter.

Skulle man vara samlare och har många smittade lökväxter kan man dock införskaffa rovkvalster.

Här kan du läsa om en som bekämpat dessa kvalster med rovkvalster.

Hmmm, har svårt att tro att det är samma sjukdom. Bilden på klivian har tydliga ljusbruna fläckar och så ser inte mina amaryllisar ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon