Full version: Så himla löjligt!
Magdis
Aftonbladet

Snacka om dubbelmoral! mad.gif Det kan visas hur mycket tuttar som helst i alla sammanhang men om någon använder dem till det som de egentligen är till för så blir det uppror! mad.gif
Reserv
En kvinnas bröst är inga sexobjekt så länge hon ammar ett barn, det är bara mjölkbehållare, det är en annan sak för en icke ammande kvinna att lufta brösten offentligt rolleyes.gif
LadyG
Vad är det som är så hemskt med en baby som äter? ohmy.gif

Vänd bort blicken om det inte passar, jag har träffat massor av diskreta kvinnor som fixat att amma utan att det verkat störande. På caféer, restauranger, buss etc. Med de där smidiga ammningsbehåarna behöver man ju inte ens ta fram hela bröstet utan bara den del man behöver s a s och det är ju skönt om man har mjölktunga bröst eller lätt för att få mjölkstockning om det drar kallt.

Jag förstår fortfarande inte vad rabaldret gällde dock? Var det att kvinnor har bröst och vet vad de ska vara bra för? Eller att kvinnor använder brösten utan att männen får vara med? rolleyes.gif

Tramsigt. Låt mammorna amma som de alltid gjort.
Magdis
CITAT (Reserv @ 30-11-2006, 22:17)
En kvinnas bröst är inga sexobjekt så länge hon ammar ett barn, det är bara mjölkbehållare, det är en annan sak för en icke ammande kvinna att lufta brösten offentligt rolleyes.gif

Speciellt eftersom man inte ens behöver blotta bröstet när man ammar. smile.gif
askar
Men det handlade ju inte ens om vårt lands värderingar. wink.gif
Gillan
Jag är ledsen, men jag är inte förvånad över att det händer i just USA. Inte ett dugg.

Jag är snart 50+ ( om en och en halv månad ), men för mig är det den naturligaste sak i världen att en mor ammar sitt barn, och att hon dessutom gör det på vilka platser som helst ( okej, du kanske inte behöver göra det mitt under Nobelfesten, fast inte skulle det störa mig). Men herre min skapare, ett barn blir hungrigt vart du än befinner dig. Då är det väl bara att amma då! Och om nån skulle ha ont av det, så är det dennes problem, inte den ammande moderns. Hoppas ni förstog vad jag sa rolleyes.gif tongue.gif
Magdis
CITAT (askar @ 30-11-2006, 22:24)
Men det handlade ju inte ens om vårt lands värderingar. wink.gif

Nä det här var i USA. Fast jag vet att det blivit rabalder här i Sverige också när mammor har ammat på caféer t.ex. Folk kommenterar och tycker det är äckligt och osmakligt...jag kan inte fatta det. sad.gif
askar
Men jag som har yngsta barn som snart fyller 23 ..
har aldrig någonsin mött på någon som reagerat negativt på amning.

Då undrar jag om det är något nypåfunnet och lokalt verkande..
för jag har aldrig någonsin hört talas om en endaste ammande mamma
som ifrågasatts eller bemötts negativt på något vis.
Rapchic
CITAT (Evgeni @ 30-11-2006, 23:27)
Jag är ledsen, men jag är inte förvånad över att det händer i just USA. Inte ett dugg.

Jag är snart 50+ ( om en och en halv månad ), men för mig är det den naturligaste sak i världen att en mor ammar sitt barn, och att hon dessutom gör det på vilka platser som helst ( okej, du kanske inte behöver göra det mitt under Nobelfesten, fast inte skulle det störa mig). Men herre min skapare, ett barn blir hungrigt vart du än befinner dig. Då är det väl bara att amma då! Och om nån skulle ha ont av det, så är det dennes problem, inte den ammande moderns. Hoppas ni förstog vad jag sa rolleyes.gif tongue.gif

ja flygturer kan ju vara hur länga som helst
vilket barn väntar tills barnet landar
Magdis
CITAT (askar @ 30-11-2006, 22:34)
Då undrar jag om det är något nypåfunnet och lokalt verkande..
för jag har aldrig någonsin hört talas om en endaste ammande mamma
som ifrågasatts eller bemötts negativt på något vis.

Jag tror nästan det. Och de exemplen jag hört om har varit i storstäder.

Att amma på planet är ju suveränt om man vill att barnet ska slippa lock för öronen. Jag skulle ha blivit vansinnig och klappat till nån om jag hade blivit ombedd att lämna planet för att jag ammade mitt barn. mad.gif
Piccante
Intressant vinkling på frågan i artikeln. Amerikaner är upprörda för att ammande kvinnor visar brösten offentligt, har ingen tänkt på att det kanske inte handlar om vuxna människor och deras moralistidéer, ska inte barn få ha rätt till mat???

Ska spädbarn behöva vara hungriga pga moralpanik. Då börjar de väl snart protestera för att barn gråter för mkt och för ofta oxå pga att de är hungriga.
Gillan
CITAT (Leocarpus @ 01-12-2006, 00:15)
Intressant vinkling på frågan i artikeln. Amerikaner är upprörda för att ammande kvinnor visar brösten offentligt, har ingen tänkt på att det kanske inte handlar om vuxna människor och deras moralistidéer, ska inte barn få ha rätt till mat???

Ska spädbarn behöva vara hungriga pga moralpanik. Då börjar de väl snart protestera för att barn gråter för mkt och för ofta oxå pga att de är hungriga.

Lite Ot, men du är inte så fel ute som du kanske tror. Jag hade för en del år sedan kontakt med en kurdisk kvinna från Irak. Hon och hennes man blev misshandlade efter ett sjukhusbesök eftersom deras barn ( som var den som var sjuk ), inte grät på Irakiska ohmy.gif . Jaa, du, svara på det om du kan! Hur man gråter på på ett specifikt språk är för mig en gåta som jag förmodligen aldrig kommer att få svar på?! blink.gif wacko.gif
AnitaO
Dubbelmoral är väl USA:s mellannamn wink.gif
Dom är helt bröstfixerade i det där landet kan jag avslöja.
Jag är inte ett dugg förvånad tyvärr.
KURT
Eftersom man numera inte får ta med sig någon vätska på flygplanen så kommer nog ammande kvinnor att stoppas, oavsett om de har barn med sig eller ej!
AnitaO
CITAT (KURT @ 01-12-2006, 06:28)
Eftersom man numera inte får ta med sig någon vätska på flygplanen så kommer nog ammande kvinnor att stoppas, oavsett om de har barn med sig eller ej!

Jo, men förpackningen är ju plomberad laugh.gif
Gillan
CITAT (AnitaGg @ 01-12-2006, 06:50)

Jo, men förpackningen är ju plomberad laugh.gif

Tror du en Amerikan begriper det unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif
Lena i Torslanda
Jag reagerar ofta över att barn ammas i larmiga cafémiljöer etc. Det har inget att göra med om man exponerar brösten eller inte utan med att jag anser att matstunden ska präglas av lugn och ro och med fokus på barnet.
Alba
En ammande mamma är väl bland det finaste man kan se. Den lilla gosingen som njuter .
Man upphör aldrig att förvånas över USA´ s sneda inställning till många saker.
Lars-Olof Arvids

Ingen vätska på planet - då behövs det inga toaletter heller alltså? rolleyes.gif

Olle
Blomstertanten
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-12-2006, 13:14)

Ingen vätska på planet - då behövs det inga toaletter heller alltså? rolleyes.gif

Olle

Hört talas om torrdass ? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon