|
Full version: Sjuk crassula?
Har min växt blivit sjuk? Den har fått vita, kladdiga prickar över stammen. Det är svårt att förklara, se bild i albumet.
Den verkar ge ifrån sig kladdig substans som fastnar på krukan och fönsterbrädet runt omkring.
Någon som vet vad det kan vara och kan man göra något åt det?
mvh Maria
Åsa, mälardalen zon 2
01-12-2006, 09:24
Du har inte länkat ditt album till din forumsignatur så det går inte att hitta något album. Men med tanke på att det är en suckulent och den beskrivning du ger så säger jag ullöss, kan vara svårbekämpade med tanke på att de ofta även sitter på rötterna också. Det kladdiga är lössens honungsdagg.
Är det en växt du inte är rädd om så slänger du den och skrubbar rent i fönstret och inspekterar så inte växterna runtomkring har ullöss också.
Själv tycker jag bionim funkar bäst mot denna typen av ohyra men det brukar vara oerhört dyrt och svårt att få tag på (fast jag tror jag läste att någon var det Weibulls?? som skulle ta in det i sortimentet så det kanske blir lättare att få tag på i framtiden) Bionimet förstör insekternas fortplantningsförmåga samt det tar död på en del direkt då man sprutar.
Annars finns det ju en massa medel i handeln man kan testa som tar död på ohyra tyvärr är ullöss lite mer motståpndskfatiga mot insektsmedel än många andra skadedjur.
kristerh
01-12-2006, 11:20
jag skulle rekommendera provadopinnar, de hjälper mot de flesta ohyreangrepp, dessutom ger de näring, med eftersom ullöss är så envisa tycker jag att du ska köra 2 doser. alltså över en lång tidsperiod.
Löss? Det tror jag inte. Växten har haft detta läänge och det har inte smittat till någon annan i fönstret, de står ändå ganska tätt. Jag hittar inte vart man ska "länka albumet" men detta borde väl funka: http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=5520&uuid=maluOm jag tar det vita mellan fingrarna och trycker ihop och drar isär så trådar det sig (ser nästan ut som klister fast inte så kladdigt) Växten ser i övrigt frisk ut, grön och fin. Förutom att de nya bladen som växt upp ser lite missbildade ut
Vad är provadopinnar? Får man tag i sådana i trädgårdshandeln?
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2006, 00:24
Det finns i trädgårdshandeln + i matbutiken, här där jag bor kan man även köpa dem på ICA (fast jag tycker inte alltid att de tar död på lössen som sitter på rötterna när det gällr ullöss).
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2006, 00:29
CITAT (Malu @ 01-12-2006, 18:39) Löss? Det tror jag inte. Växten har haft detta läänge och det har inte smittat till någon annan i fönstret, de står ändå ganska tätt. Jag hittar inte vart man ska "länka albumet" men detta borde väl funka: http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=5520&uuid=maluOm jag tar det vita mellan fingrarna och trycker ihop och drar isär så trådar det sig (ser nästan ut som klister fast inte så kladdigt) Växten ser i övrigt frisk ut, grön och fin. Förutom att de nya bladen som växt upp ser lite missbildade ut  Det där som man ser på bilden i ditt album är oerhört stora angrepp av ullöss jag hade slängt växten för länge sedan, här är en av av mina bilder på ullöss.  Ullössen väver in sig i vita vaxtrådar som ger dem skydd mot ex. insektsmedel. Ullöss brukar smitta till andra växter så troligtvis kommer det dyka upp bland dina andra växter det din bild visar är ju att lössen har haft tid att föröka upp sig till ganska stor mängd, så det är ju inte nyligen de dykt uppg
Okej, tack. Då får jag väl slänga den då Hur kommer det sig att växten har fått ullös då? Har den blivit smittad från någon annan växt?
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2006, 11:25
Den kan ha blivit smittad av andra växter, samt den kan ha haft smittan med sig när den köptes lössen kan ju finnas på rötterna också så även om man sprutat bort det mesta i odlingen så kan man ha missat någon som satt på rötterna. Det räcker med en ullus för att det ska bli flera den kan prakticera jungfrufödsel.
Det är konstigt. Jag har haft samma växter i mitt fönster i flera år utan att det har kommit till några nya. Kanske har det kommit nån lusjäkel med ny jord när jag har planterat om.
lilla mamma
06-12-2006, 14:58
huuu, tur att det inte smittar över internet
Jag hittade en spray som heter provado plus i matbutiken, några pinnar såg jag inte så jag prövar sprayen.
Men står inte att den ska hjälpa mot ullöss, mjöllöss står det dock, kan det vara samma sak?
malu
Åsa, mälardalen zon 2
07-12-2006, 17:23
mjöllöss = det man brukar kalla vita flygare det är inte samma sak som ullöss.
Nähä, så den här sprayen kommer inte hjälpa alls mot ullössen då? Jag tänkte ju att det kanske var ungefär samma sak som provadopinnar eftersom det heter samma...  Malu
kristerh
08-12-2006, 14:07
CITAT (Malu @ 08-12-2006, 12:54) Nähä, så den här sprayen kommer inte hjälpa alls mot ullössen då? Jodå den hjälper, spraya inte för nära blomman bara, den kan frysa då, dränk in den ordentligt, och gör om proceduren efter några veckor.
Åsa, mälardalen zon 2
08-12-2006, 14:21
Fast det är väl tveksamt om sprayen tar de ev. löss som sitter på rötterna(det är mycket vanligt att de även finns på rötterna och där träffas de ej av sprayen) så man får nog ha växten isolerad ett bra tag framöver.
Ska man spruta med sprayen ska man nog göra det hyfsat ofta medlet finns bara kvar ett par dagar i växten (det ovan jord), provadokapslarna som sticks ner i jorden finns inne i växten i ca 6veckor.
kristerh
08-12-2006, 15:02
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-12-2006, 14:21) Fast det är väl tveksamt om sprayen tar de ev. löss som sitter på rötterna(det är mycket vanligt att de även finns på rötterna och där träffas de ej av sprayen) det är just därför man ska uppepa duschen, så att de dj som ev överlevt första gången stryker med senare
Åsa, mälardalen zon 2
08-12-2006, 15:20
Det är ju bara det att sprayen brukar bara ta de individer som kravlar upp ur jorden, och utav egen erfarenhet har jag sett att det kan vara ganska många löss som sitter på rötterna och de brukar ha god fortplantningsförmåga så att ta död på alla kan vara en lång process ifall det överhuvudtaget funkar, risken är ju att det sitter levande kolonier på rötterna som helt plötsligt kan dyka upp när man tror att man tagit död på alla.
Okej tack. Än så länge verkar det inte ha hänt så mycket med krypen.
lilla mamma
09-12-2006, 12:29
Ta och plocka bort det /dem som du kan få bort med en pincett. Sedan tar du t-röd och duttar på det du inte får bort. Sedan in med hela växten i en påse och tillslut. Spruta sedan i påsen och håll sedan stängt. Ang lus på rötterna, skulle det göra skada om du tog ur växten ur krukan, tog bort all jord och spolade av rötterna och sedan sprayade rötterna och kollade om det fanns ohyra på dem? Bara en tanke
lilla mamma
09-12-2006, 12:31
Och om du inte är så där gör rädd om den, klipp bort de värst drabbade områdena, det är väl ett paradisträd, och de växer på ordentligt även efter en riktig tuktning
Brandklipparen
18-12-2006, 19:27
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-12-2006, 11:25) Den kan ha blivit smittad av andra växter, samt den kan ha haft smittan med sig när den köptes lössen kan ju finnas på rötterna också så även om man sprutat bort det mesta i odlingen så kan man ha missat någon som satt på rötterna. Det räcker med en ullus för att det ska bli flera den kan prakticera jungfrufödsel. Jugfrufödsel? Det låter otäckt
Tack för svaren men nu är växten borta. Jag använde provadosprayen och när det inte verkade hjälpa fick trädet åka med sopgubbarna istället  Men det kan ju vara bra att veta alla utrotningstips ifall något annat träd är smittat. Är inte T-röd skadligt för växten då? Det låter ju inte jättenyttigt... Och hur länge skulle växten isåfall vara instängd i plastpåsen? malu
Åsa, mälardalen zon 2
18-12-2006, 19:45
CITAT (Brandklipparen @ 18-12-2006, 19:27) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-12-2006, 11:25) Den kan ha blivit smittad av andra växter, samt den kan ha haft smittan med sig när den köptes lössen kan ju finnas på rötterna också så även om man sprutat bort det mesta i odlingen så kan man ha missat någon som satt på rötterna. Det räcker med en ullus för att det ska bli flera den kan prakticera jungfrufödsel. Jugfrufödsel? Det låter otäckt  Nejdå det är inget otäckt. De flesta löss kan föda ungar utan att bli befruktade, för det mesta föder de honor men när det sker en förändring ex. klimatet ändras kan det börja födas hanar (hos vanliga löss föds det även bevingade individer när maten börjar tryta). När det gäller många vanliga lusarter utomhus så föder de levande ungar inder sommaren (jungfrufödsel) men till hösten sker en parning och honan lägger sedan ägg på en vedartad växt där de övervintrar.
lilla mamma
25-12-2006, 10:56
t-röd är inte farligt när det duttas på, du vattnar ju den inte med det. Ett dygn skulle jag tippa på vore bra i påse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|