Kajsa i Arvika
Någon mer än jag som för en ojämn kamp mot kilona? laugh.gif

Vi kanske kan ta friska tag 2007 och peppa varandra till sällan skådade framgångar??!!! njaej...

Men kanske byta tips, recept, fröer(Oj, hur slank den in??!!) styrkor och svagheter?

PM gärna om ni inte vill vara "offentliga".. rolleyes.gif
Christa
Jag har bara två kilo som jag försöker få bort men det verkar som om kroppen håller emot när det suttit några år. Förr om åren var jag snabbare med att vidta åtgärder när jag gick upp och då gick det lättare.

Jag är väldigt intresserad av kost och motion så det är lite frustrerande att de där stackar kilona håller sig kvar. Visserligen väger ju muskler mer än fett så vågen kan ju vara lite missvisande ibland men det är nog tyvärr inte bara det...

Har många gånger undrat om det är lättare att gå ner några kilo om man har en större övervikt och börjar röra sig mer. Om man t ex väger 20 kg för mycket och promenerar 5 km om dagen och äter normala portioner. Hur lätt går man då ner?

Själv har jag börjat gå hundpromenader fast jag inte har någon hund. Det är lättare att gå 3 korta promenader än en lång om det är skitväder ute. Jag älskar egentligen att röra på mig men så här års kan det vara lite trögt om det är kallt och regnigt.

Det där med hunden har blivit en kul grej.
LadyG
Calories per hour kan räkna ut det åt dig, om du klickar på länken Activity Calculator ungefär mitt på sidan.
Kajsa i Arvika
Man kan ju fundera lite över det där med målvikter också.. man är ju så olika som personer.. jag har fått två olika målvikter när jag vägt in dessutom så det verkar bero lite på den person som sitter där den dagen också... sad.gif

Ibland kan det vara vettigare att strunta i vågen och ta fram måttbandet istället.. även om man väger mer men har mer muskler kan ju omfånget bli mindre och det är väl det man vill egentligen? laugh.gif laugh.gif

Jag har gått ner lite över tjugo kilo sedan jag fick barn för fyra år sedan, var jätteduktig för 18 månader sedan och gick ner ytterligare tio kilo som jag sedan gått upp igen efter att ha tappat kontrollen totalt (sjukskriven för utmattningsdepression bl a) så nu är jag tillbaks på ruta A igen! wink.gif

Behöver få igång motivationen och lusten att röra på mig... Nej höstvädret är inge kul... har faktiskt funderat på att annonsera efter en promenadsugen vovve!! laugh.gif laugh.gif Kan inte ha hund själv p gr av allergisk make... annars får jag väl ta till fiktiva hundpromenader jag med.. laugh.gif
stina
Jag tror att kampen många gånger blir just ojämn för att man satsar på kosten och inte lägger till motion. Jag säger inte att du gör så, men många gör nog det. Jag har lyckats med hjälp av viktväktarnas cd-skiva (inte möten!) OCH träning. I just träningstråden är vi många som är intresserade av kost, träning och hälsa i allmänhet. Du är hjärtligt välkommen dit och mingla med oss om du vill så kan vi försöka stötta dej! rolleyes.gif
Christa
Jag kollade den där tråden som du skickade LadyG men engelska är inte min starka sida så jag väntar tills min kille har tid att titta på det. Han är bra på det.

Dock undrar jag om det går att räkna ut så där tillförlitligt. I somras cyklade vi 1-2 mil varje dag och vågen visade 67 kg. Tidigare perioder har det blivit betydligt mindre motion och vågen har ändå visat 67 kg. Nu har jag haft hosta i en månad och det har bara blivit lite småpromenader men vågen visar fortfarande 67 kg.

Det är därför jag börjar undra om kroppen försöker hålla den vikt den har och om det i så fall gäller också om man har en stor övervikt. Har man en stor övervikt borde ju det gå åt fler kalorier att röra på sig eftersom man måste släpa omkring på de extra kilona. Väger man 20 kg för mycket så bär man ju omkring på motsvarande 2 tioliters hinkar med vatten och det är ju ganska tungt. Förbränner man mer då, det är frågan.
stina
CITAT (Christa @ 01-12-2006, 16:29)
Jag kollade den där tråden som du skickade LadyG men engelska är inte min starka sida så jag väntar tills min kille har tid att titta på det. Han är bra på det.

Dock undrar jag om det går att räkna ut så där tillförlitligt. I somras cyklade vi 1-2 mil varje dag och vågen visade 67 kg. Tidigare perioder har det blivit betydligt mindre motion och vågen har ändå visat 67 kg. Nu har jag haft hosta i en månad och det har bara blivit lite småpromenader men vågen visar fortfarande 67 kg.

Det är därför jag börjar undra om kroppen försöker hålla den vikt den har och om det i så fall gäller också om man har en stor övervikt. Har man en stor övervikt borde ju det gå åt fler kalorier att röra på sig eftersom man måste släpa omkring på de extra kilona. Väger man 20 kg för mycket så bär man ju omkring på motsvarande 2 tioliters hinkar med vatten och det är ju ganska tungt. Förbränner man mer då, det är frågan.

Jag kan i alla fall svara på det där om förbränning vid olika vikter. En tung person som springer exempelvis 5 km förbränner mer kalorier än en som är lättare.
Rapchic
CITAT (stina @ 01-12-2006, 16:34)
CITAT (Christa @ 01-12-2006, 16:29)

Jag kan i alla fall svara på det där om förbränning vid olika vikter. En tung person som springer exempelvis 5 km förbränner mer kalorier än en som är lättare.

och hur man är som person jag äter typ monsterporttioner
med mat och är smal, ganska iallafall tongue.gif

tyvärr är jag ingen viktväktare så om sånt kan jag inte hjälpa
anna_rispan
Du kankse ska väga 67 kg om du inte har ändrat din vikt trots mycket motion och period utan motion. Du knakse kan släppa jakten på de två kilona o bara satsa på att må bra?? sleep.gif
stina
Det var likadant för mej när jag försökte gå ner i vikt. Jag hade bestämt själv att jag ville ner till 60 kg, men att komma förbi 62 kg var lögn i h-e. Då gav jag upp och struntade i det, tränade vidare och slappnade av. Och poff var jag nere på 54 kg... blink.gif
LadyG
CITAT (Christa @ 01-12-2006, 15:29)

Visst kan man räkna ut väldigt exakt hur mycket energi man gör av med, kroppsbyggare och andra elitidrottsmän gör det hela tiden för att kunna bygga upp sina kroppar utan att lägga på sig onödigt fett.

Uppladdningens kalkylator bygger på Harris & Benedicts ekvation från 1919. På det viset får man fram sitt BEE (basal energy expenditure, dvs grundförbränningen).

Den som vill göra det manuellt kan ta formeln istället:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) = BEE
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder) = BEE

Efter det gör man en uppskattning av hur mycket man rör sig:

ingen eller mycket lite motion: BEE*1,2
lätt motion (1-3 ggr i veckan): BEE*1,3
motionär (3-5 ggr i veckan): BEE*1,4
ganska hård träning (6-7 grr i veckan): BEE*1,7
mycket hård träning (elitsatsning eller flera pass om dagen): BEE*1,9

Siffran du får fram är ditt dagliga energibehov.

Det är oerhört vanligt att folk som börjar motionera äter mer eftersom träningen gör dem hungrigare. Det är inte fel, all träning är bra, men det blir ingen viktnedgång på det viset heller. Enligt en undersökning underskattar vi mängden mat vi äter med cirka 25% vilket är anledningen till varför jag och många andra väger maten. På det viset vet man exakt vad man får i sig.

Intresseklubben noterar: Fett förbränner cirka 4 kcal / dygn och kilo medan muskler förbränner 13 kcal / dygn och kilo.

Men angående din fråga:
En 73 Kg tung person promenerar i en halvtimme i ett lugnt tempo (cirka 3km/h) så går det åt cirka 90kcal.
Samma promenad, samma hastighet men personen väger 93Kg (dvs +20 Kg) istället så går det åt cirka 116 kcal.
Samma promenad, samma hastighet med personen väger 113Kg (dvs +40 Kg) så går det åt cirka 140 kcal.

Med 20 kilos övervikt ökar förbränningen med 25 kcal och med 40 kilos övervikt ungefär 50 kcal. Skillnaden är alltså inte särskilt dramatiskt och inte något som påverkar utgången av en diet i någon större utsträckning.
Christa
Hm, jag får väl ha tålamod och invänta det där poffet då... Nå, skämt åsido så har jag funderat på om det faktiskt kan vara så att det kan ta lite tid när man har haft samma vikt länge. Det kanske är någon slags försvarsmekanism rent biologiskt för att vikten inte skall svänga alltför mycket.

Till Anna vill jag säga att jag vill gå ner för att trivas lite bättre. Det känns obehagligt när jag böjer mig fram. Jag har en tendens att få fläsket på magen och nu har det satt sig ovanför också. Det är så irriterande. Jag mår inte dåligt av att försöka gå ner. Motion och bra mat är ju positivt ändå. Tidigare har det varit så lätt och nu är det fullständigt hopplöst. Det sägs ju att förbränningen går ner efter klimakteriet så det kan vara en bidragande orsak.

Jag som hjälpt så många andra att gå ner och nu klarar jag det inte själv. DET är frustrerande men jag mår inte dåligt av det.
anna_rispan
CITAT (Christa @ 01-12-2006, 16:36)
Hm, jag får väl ha tålamod och invänta det där poffet då... Nå, skämt åsido så har jag funderat på om det faktiskt kan vara så att det kan ta lite tid när man har haft samma vikt länge. Det kanske är någon slags försvarsmekanism rent biologiskt för att vikten inte skall svänga alltför mycket.

Till Anna vill jag säga att jag vill gå ner för att trivas lite bättre. Det känns obehagligt när jag böjer mig fram. Jag har en tendens att få fläsket på magen och nu har det satt sig ovanför också. Det är så irriterande. Jag mår inte dåligt av att försöka gå ner. Motion och bra mat är ju positivt ändå. Tidigare har det varit så lätt och nu är det fullständigt hopplöst. Det sägs ju att förbränningen går ner efter klimakteriet så det kan vara en bidragande orsak.

Jag som hjälpt så många andra att gå ner och nu klarar jag det inte själv. DET är frustrerande men jag mår inte dåligt av det.

Vad bra. Då är jag lugn. sleep.gif
Christa
LadyG hann visst emellan. Det är säkert lätt att man äter mer om man rör sig mer men jag har superkoll på vad jag äter så det kan inte bero på det heller. För egen del så blir jag inte alls så sugen på onödig mat om jag motionerar. Om jag känner mig sugen på något att äta utan att vara hungrig så går jag en promenad och då försvinner suget. Det kanske är endorfinerna?

Tack för ekvationerna! Det skall bli intressant att räkna lite.
LadyG
Jag har bestämt mig för att äta de 1800kcal / dag som jag behöver med min livsstil, 1800 kcal är 100% av mitt behov av energi. Då går jag varken upp eller ner i vikt.

Så för att gå ner i vikt krävs det något annat. Så jag motionscyklar, 30-60 minuter om dagen i ett tempo som motsvarar 75% av min kapacitet och på ett ganska tungt motstånd. 30 minuter på cykeln bränner cirka 250 kcal (en timma cirka 500 mao), vilket gör att jag hamnar på ett behagligt energiunderskott. Mer än -500 kcal / dag vill jag inte hamna på för då finns risken att man förlorar muskelmassa, och det vill jag inte. I den takten bör jag tappa ½/vecka.

Men det är bara mitt sätt att attackera vikten, det finns ju fler bra sätt. Mitt sätt är ett ganska långsamt sätt f ö som ställer krav på att man gillar att träna och det är det ju inte alla som gör. Å andra sidan är det bevisat att överviktiga som gått ner snabbt har lättare att lägga på sig igen än de som gått ner i vikt sakta (Det gäller säkert inte alla). (Källa: Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.)

Om jag inte finge röra på mig skulle jag nog bli prillig tongue.gif

edit: stavfel tongue.gif
stina
Att skriva att det bara sa poff är nog egentligen att underskatta arbetet bakom viktnedgången. Vad jag menar var att jag slutade räkna kalorier, jag hade lärt mej tillräckligt genom Viktväktarprogrammet för att kunna hålla en lagom nivå på kaloriintaget ändå. Sen tränade jag hårt. Visst, det var tungt ibland att träna men jag hade inte byggt upp en massa muskler ännu (som LadyG) som jag var "rädd om". Det tog jag i nästa sväng, dvs nu. Som det är nu bevakar jag bara att jag inte får tillbaka fettet runt magen (har precis samma problem som dej Christa, har jag två kilos övervikt sitter det runt magen) och så försöker jag bygga lite muskler.

Man får försöka hitta den metod som passar sig själv bäst, dvs som LadyG, byta ut fett mot muskler, eller som jag gjorde, först bort med fettet och sedan på med muskler. rolleyes.gif Tror absolut att LadyG´s metod egentligen är mycket sundare än min metod och att den ger ett bättre och mer hållbart resultat i längden för dom flesta. rolleyes.gif
LadyG
Det du åstadkommit är jättestark Stina, och du gjorde det genom träning och kost i kombination. HUR man väljer att kombinera de två beror nog på hur man är funtad. Somliga trivs bäst med mycket motion, andra med mindre men jag tror att man måste motionera också för att få effekt.

Fast det viktigaste är nog att man som du Stina lägger om livsstilen. Det håller jag på med så sakta, men jag är inte klar än. Jag fixar inte att kapa allt jag gillar på en gång (älskade snabbmat, chips, läsk och godis förr), men jag har lyckats byta läsk mot mineralvatten och chips/godis mot frukt och grönsakssnacks. Däremot är jag fortfarande svag för snabbmat.

Jag blir stolt som en kluckhöna varenda gång jag lyckas motstå snabbmastfrestelsen smile.gif
stina
Ja, utan motion blir man tokig av hungerssug om man ska äta så snålt så att man går ner i tillräcklig hastighet för att man inte ska tappa modet! Det är ju träningen som gör att man kan unna sig LITE guldkant i matväg. Jag var verkligen fatatisk i att kolla vad jag stoppade i munnen. Fast jag körde 3-4 månader i stöten och pausade lite emellan då jag stoppade upp viktnedgången för att vila lite från mitt spartanska leverne. Fast då ökade jag bara lite, lite på det jag åt. Typ unnade mig någon ostskiva/dag och några godisbitar i veckan. Nu är det annorlunda, men jag håller ändå koll på vad jag stoppar i mig. Mest för att jag vill äta det min kropp behöver för att orka träna och inte en massa onyttigheter. Jag har haft förmånen att faktiskt aldrig gilla snabbmat speciellt mycket.

Du ska vara stolt LadyG - för du är otroligt duktig och målmedveten i ditt "projekt livsstilsförändring" rolleyes.gif
LadyG
Tack sleep.gif

O, just det - en av mina stooora svagheter: goda ostar!! Också en sån sak jag inte kunnat göra mig av med, men Arlas ostar med låg fetthalt är en bit på väg iaf. Fast jag hittar inget gott som kan ersätta osten som favoritpålägg.

Anden är villig med Hemköps ostdisk är starkare laugh.gif
stina
CITAT (LadyG @ 01-12-2006, 21:26)
Tack sleep.gif

O, just det - en av mina stooora svagheter: goda ostar!! Också en sån sak jag inte kunnat göra mig av med, men Arlas ostar med låg fetthalt är en bit på väg iaf. Fast jag hittar inget gott som kan ersätta osten som favoritpålägg.

Anden är villig med Hemköps ostdisk är starkare laugh.gif

Ja Hemköp är farligt. Fast jag gillar deras "nyttighetsomläggning" också! Men chark- och ostdisken är lurig! tongue.gif Jag älskar getost och vi äter det ofta. Getost med honung på och blandade fruktbitar. Mmmmmm. Gorgonzona..... Grönmögenost..... Stekt camenbert.... Jag är inte så förtjust i mager ost - tar hellre EN skiva god, vällagrad ost än TVÅ magra (skosulor tycker jag sleep.gif ) Det blir dock inte så mycket vanlig ost för mej, för jag är ingen mackälskare - har aldrig varit det... Fast jag är ju svag för rödvin och att skiva några ostskivor till vinet är bingo!

Har du sett vad fin frukt- och grönsaksdisken har blivit på Hemköp förresten
LadyG
Det blev jättefräscht efter ombyggnaden, nackdelen är att jag handlar mer nu smile.gif

Fetaost är helt okej, det är en av de nyttigare ostarna så den unnar jag mig en del av. Annars försöker jag komma på andra saker att ha på mellanmålsmackan.
Rapchic
oj jag skulle alldrig kunna räkna kalorier som ni
men då vill jag ju inte gå ner utan upp (i muskler)
LadyG
CITAT (Rapchic @ 01-12-2006, 20:56)

Det är ju lika svårt som att gå ner. Det enda du kan göra är att äta rätt och träna styrketräning som komplement till karaten, men det gör du väl redan?

Kom bara ihåg att om du vill bygga muskler behöver du mycket protein också, så du får något att bygga med smile.gif
Anki på Öland
Hmm, när jag läser om ert fanatiska sportande och spartanska ätande är jag sååååå glad att jag ändrat min kost till lågkolhydrat/hög fett. smile.gif
Äter goda ostar till frukost och gör maten i smör och grädde och massa annat smaskens och går ner i vikt..... rolleyes.gif
Anki
LadyG
Spartanskt vet jag inte om jag håller med om, man kan äta allt men inte hur mycket som helst och inte jämt tycker jag. Har vant mig av med socker, vilket är den enda eftergiften till det spartanska.

Håller mig till modellen 50% protein, 30% kolhydrater och 20% fett, fast det finns alla möjliga varianter där. Jag valde den här konfigurationen eftersom den ska vara optimal för fettförbränning utan muskelnedbrytning (i kombination med kardio och tung styrketräning).

Det är busenkelt att gå ner i vikt om man bara ska gå ner i vikt, men gå ner i fettvikt är betydligt svårare. Om jag vill gå ner i vikt utan att bry mig om muskelförlusten skulle jag kunna gå ner ett kilo i veckan, men då skulle det mesta vara vatten och glykogen från musklerna samt muskelvävnad.

I långa loppet skulle jag alltså procentuellt bli fetare eftersom jag har det mesta av fetter kvar, men har brutit ner musklerna i viktnedgången. Jag skulle alltså inte längre orka samma vikter på styrketräningen, inte orka klättra som jag gör eller kampsporta och det är det jag tycker är kul.

Som tur är blir jag glad på min fason och du på din, så trots att vi är så olika i våra mål och metoder blir vi glada tillsammans smile.gif
stina
CITAT (LadyG @ 01-12-2006, 22:28)

Det är ju lika svårt som att gå ner. Det enda du kan göra är att äta rätt och träna styrketräning som komplement till karaten, men det gör du väl redan?

Kom bara ihåg att om du vill bygga muskler behöver du mycket protein också, så du får något att bygga med smile.gif

Ja, om man inte vill gå upp pga att man blir tjock så är det lika viktigt att hålla rätt på vad man äter som när man vill gå ner. Jag vill absolut inte gå ner i vikt, men jag vill ge min kropp bra saker som den kan bygga muskler på och för att min kropp ska vara frisk och stark.... Jag är egentligen rätt nöjd med min kroppskonstruktion nu, men skulle aldrig sluta tänka på vad jag stoppar i mig för det. Allrahelst när jag tränar så mycket som jag gör - jag vill ju inte bli sjuk! sad.gif Pressar man kroppen hårt måste man pyssla om den också.
stina
CITAT (Anki på Öland @ 02-12-2006, 00:17)
Hmm, när jag läser om ert fanatiska sportande och spartanska ätande är jag sååååå glad att jag ändrat min kost till lågkolhydrat/hög fett. smile.gif
Äter goda ostar till frukost och gör maten i smör och grädde och massa annat smaskens och går ner i vikt..... rolleyes.gif
Anki

Kul att du hittat en modell som fungerar för dej Anki! rolleyes.gif

Jag åt så tidigare och vid en hälsokontroll hade jag förhöjda kolesterolvärden. Nu när jag lagt om kosten har jag kanonvärden. rolleyes.gif Så det funkade inte för mej....
Rapchic
CITAT (stina @ 02-12-2006, 09:46)

Ja, om man inte vill gå upp pga att man blir tjock så är det lika viktigt att hålla rätt på vad man äter som när man vill gå ner. Jag vill absolut inte gå ner i vikt, men jag vill ge min kropp bra saker som den kan bygga muskler på och för att min kropp ska vara frisk och stark.... Jag är egentligen rätt nöjd med min kroppskonstruktion nu, men skulle aldrig sluta tänka på vad jag stoppar i mig för det. Allrahelst när jag tränar så mycket som jag gör - jag vill ju inte bli sjuk! sad.gif Pressar man kroppen hårt måste man pyssla om den också.

jag håller ju lite reda på vad jag äter iallafall
inte så mkt socker och snabba kalorier
för då blir jag sjuk, och inte onödigt mkt fett
ok måste erkänna jag är dålig på grönsaker för min pojkvän hatar tilllagade grönsaker
så jag vet inte vad jag ska göra
jo jag försöker att hålla mig borta från för mkt salt också
+ inga dråger (förutom lite koffein från teet)
stina
CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 12:56)
CITAT (stina @ 02-12-2006, 09:46)

jag håller ju lite reda på vad jag äter iallafall
inte så mkt socker och snabba kalorier
för då blir jag sjuk, och inte onödigt mkt fett
ok måste erkänna jag är dålig på grönsaker för min pojkvän hatar tilllagade grönsaker
så jag vet inte vad jag ska göra
jo jag försöker att hålla mig borta från för mkt salt också
+ inga dråger (förutom lite koffein från teet)

Men bara för att din pojkvän inte äter grönsaker kan väl du göra det????

Vi har likadant hemma hos oss - jo sambon äter grönsaker, men inte lika gärna, lika många olika sorter och inte lika mycket som mej. Det bryr jag mej inte om - han får ta ansvar för sin hälsa så tar jag ansvar för min. rolleyes.gif Fast eftersom jag alltid ställer fram en massa grönsaker på bordet har han faktiskt blivit mycket bättre på det. tongue.gif
Rapchic
CITAT (stina @ 02-12-2006, 14:07)

Vi har likadant hemma hos oss - jo sambon äter grönsaker, men inte lika gärna, lika många olika sorter och inte lika mycket som mej. Det bryr jag mej inte om - han får ta ansvar för sin hälsa så tar jag ansvar för min. rolleyes.gif Fast eftersom jag alltid ställer fram en massa grönsaker på bordet har han faktiskt blivit mycket bättre på det. tongue.gif

jag har ba inte så många ideer
förut åt jag wok nästan varje dag och jag orkar inte
stå å göra två maträtter
eller dicka dubbelt
stina
CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 14:10)
CITAT (stina @ 02-12-2006, 14:07)

Vi har likadant hemma hos oss - jo sambon äter grönsaker, men inte lika gärna, lika många olika sorter och inte lika mycket som mej. Det bryr jag mej inte om - han får ta ansvar för sin hälsa så tar jag ansvar för min.  rolleyes.gif  Fast eftersom jag alltid ställer fram en massa grönsaker på bordet har han faktiskt blivit mycket bättre på det.  tongue.gif

stå å göra två maträtter
eller dicka dubbelt

Nej, två maträtter är det inte så ofta - men jag äter alltid en jättehög grönsaker till maten. Minsta varianten är grönsallad, babyspenat och tomater. Annars har jag alltid frysta grönsaksblandningar i frysen som jag värmer i micron. Eller så river jag en stor hög morötter eller andra rotsaker eller en blandning av olika rotsaker. Mums!!! rolleyes.gif

Ooops - nu har vi visst snott Morinablommans tråd och kommit bort från hennes önskemål om Viktväktarpepping - Förlåt!!! unsure.gif
LadyG
CITAT (stina @ 02-12-2006, 13:13)
Ooops - nu har vi visst snott Morinablommans tråd och kommit bort från hennes önskemål om Viktväktarpepping - Förlåt!!!  :unsure:

Oj förlåt Morinablomman sleep.gif unsure.gif
Christa
CITAT (LadyG @ 02-12-2006, 13:35)
Ooops - nu har vi visst snott Morinablommans tråd och kommit bort från hennes önskemål om Viktväktarpepping - Förlåt!!!  unsure.gif

Jag har också haft lite dåligt samvete för att jag började skriva om annat i Morinablommans tråd. sleep.gif
Christa
Fast vi kan ju hoppas att du Morinablomman kan bli lite peppad av våra förslag. En väldigt nyttig och god grönsak som inte är tillagad är groddade mungbönor. Min kille älskar dem.
LadyG
CITAT (Christa @ 02-12-2006, 17:41)
Fast vi kan ju hoppas att du Morinablomman kan bli lite peppad av våra förslag. En väldigt nyttig och god grönsak som inte är tillagad är groddade mungbönor. Min kille älskar dem.

Hoppas det smile.gif

Har du någon bild på groddbönorna? Har aldrig hört talas om dem, men allt som är nyttigt är intressant rolleyes.gif
Christa
CITAT (LadyG @ 02-12-2006, 17:50)
Har du någon bild på groddbönorna? Har aldrig hört talas om dem, men allt som är nyttigt är intressant rolleyes.gif

Här är några länkar så länge. Skall försöka fixa en bild sedan.

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5160.htm

http://www.giviktkoll.se/default.aspx?id=9836
Biggan_
CITAT (Christa @ 02-12-2006, 17:36)
CITAT (LadyG @ 02-12-2006, 13:35)
Ooops - nu har vi visst snott Morinablommans tråd och kommit bort från hennes önskemål om Viktväktarpepping - Förlåt!!!  unsure.gif

Jag har också haft lite dåligt samvete för att jag började skriva om annat i Morinablommans tråd. sleep.gif

Fast allt detta hänger ju egentligen ihop!
Att äta rätt och röra på sig är ju förutsättningen för att gå ner i vikt. Då är det väl inte fel att diskutera metoder och erfarenheter när man skall peppa någon? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
stina
Nej - det är sant och du Morinablomman får säga till om du blir ledsen på oss! rolleyes.gif

Alla typer av groddar tycker jag om. En favorit är groddade solrosfrön. Krispiga och förhållandevis milda! rolleyes.gif Tyvärr ganska dyra att köpa färdiggroddade, men jag ska baske mej komma igång och grodda sådana själv. Ska ta mej sjutton köpa solrosfrön imorgon om jag får tag i det....
Kajsa i Arvika
Äsch... jag slutade lyssna för ett par sidor sedan!!! laugh.gif laugh.gif

Min syn på bantning är inte som eran, blir lite lätt nervös när folk pratar kaloriräkning, träning, deffning mm... jag fixar inte det alls nu för tiden.. Förr simmade jag 2-3km flera gånger i veckan men slutade för jag bygger lätt muskler och började se ut som en skogshuggare!!! blink.gif blink.gif

Min motion är promenader, ger skön avkoppling åt huvudet och frisk luft. Jag älskar godis och mat och vet att man kan äta allt men i måttliga mängder. Jag vill gå ner i vikt för att orka med mig själv, för att förbättra min självkänsla och orka kravla runt på golvet med min fyraåring. Om jag kommer så långt så att jag trivs med mig själv igen spelar det ingen roll om jag har ett par kilon kvar till målvikten eller ej... tongue.gif
Pirum
CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 13:10)
stå å göra två maträtter
eller dicka dubbelt

Men tusan, gör 1 bra och nyttig maträtt som du tycker är god, äter din pojkvän inte så får han väl laga lite mat själv... tongue.gif Fram med woken bara och fräs på med grönsaker biggrin.gif Han äter nog om han bara är hungrig tillräckligt, så är det med barn och vi män ligger ju på barns nivå när det gäller mat. (Ja, här generaliserar jag)

Kom ihåg att det är den som lagar mat som bestämmer.

Jag har gått ner rejält (i mina ögon) i höst genom att äta mindre och röra mig mer. Har säkert förlorat en del muskler, men, de kommer nog tillbaks antar jag för nu har jag slutat tappa vikt, verkar ha nått en jämviktsnivå. Jag äter samma saker förut, fast inte så mycket läskeblask och sötgodis.
Försöker också laga mer mat från scratch, mer potatis också (magert och nyttigt).
stina
CITAT (Morinablomman @ 03-12-2006, 00:47)
Äsch... jag slutade lyssna för ett par sidor sedan!!! laugh.gif laugh.gif

Min syn på bantning är inte som eran, blir lite lätt nervös när folk pratar kaloriräkning, träning, deffning mm... jag fixar inte det alls nu för tiden.. Förr simmade jag 2-3km flera gånger i veckan men slutade för jag bygger lätt muskler och började se ut som en skogshuggare!!! blink.gif blink.gif

Min motion är promenader, ger skön avkoppling åt huvudet och frisk luft. Jag älskar godis och mat och vet att man kan äta allt men i måttliga mängder. Jag vill gå ner i vikt för att orka med mig själv, för att förbättra min självkänsla och orka kravla runt på golvet med min fyraåring. Om jag kommer så långt så att jag trivs med mig själv igen spelar det ingen roll om jag har ett par kilon kvar till målvikten eller ej... tongue.gif

Men viktväktarna är ju kaloriräkning in absurdum (tänker på din rubrik på tråden).... rolleyes.gif
Kajsa i Arvika
Fast det känns inte så ändå sedan poängsystemet kom... det är liksom redan fixat åt en... tongue.gif De dagar jag inte känner för att stoppa i mig nyttiga saker kan jag ju leva på godis... bara jag håller poängen... (menar inte att jag gör det varenda dag dock!!) laugh.gif laugh.gif
stina
Jo jag håller med om att det var lätt att hålla rätt på hur mycket man skulle äta. Det funkade ju för mej... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon