Full version: Malus rockii
Eva 33c
Jag köpte för ett antal år sedan frön från Göteborgs Botaniska Trädgård under namnet Malus rockii.
Nu har jag ca 9 st små "träd" på 1-1,5m höjd utplanterade på olika ställen i trädgården. De har aldrig tagit skada av vintrarna här i zon 5. Än så länge har de inte blommat förstås.
Beskrivningen var ganska knapp i frökatalogen, och på nätet får jag inget "bild-napp" och bara enstaka träffar på namnet utan några närmare beskrivningar.
En uppgift som kommer upp är att M. rockii skulle vara synonym med M. baccata (och på den finns ju massor av bilder).
Finns det någon trädkunning som kan ge fler upplysningar, som kanske har detta träd själv tom.

Annars är det ju bara att se tiden an. biggrin.gif
Cilla
Flera källor som jag slagit upp i säger detsamma som du funnit, att M rockii är densamma grupp som M baccata och M himalaica. I denna grupp finns flera varianter. på svenska kallas hela gruppens aplar "bäraplar".

M baccatan ska bli 4-8 m hög och bred och klara zon 4. Blomma tidigt i vitt, frukter goda till marmelad.

Meddela gärna hur det går för dina frösådder!

http://www.plantnames.unimelb.edu.au/Sorti...ting/Malus.html
http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/...taxon.pl?320215
Eva 33c
Tack för svar Cilla!
Jag sådde fröna 2001, så de har i allafall växt och överlevt 5 år utan extra omsorger i zon 5-6. Jag undrar hur länge man ska räkna med att få vänta på blomning...? sleep.gif
De växer rakt upp utan förgreningar. Jag har inte beskurit de på något sätt. Ska man göra sånt, tex ta bort de nedersta grenarna för att de ska bilda en bättre stam eller något sånt? Eller fixar de det på egen hand?
Cilla
Hej Eva,

Med rakt upp utan förgreningar antar jag att du menar att de har en rak stam som bildar topp och att det från denna växer sidogrenar?

Om du vill att kronan ska vara högre från marken än trädet själv väljer så tar du bort några av de lägst sittande grenarna ja. Vårvintern är en möjlig tid att göra detta, eller sensommaren.

Frösådder brukar ta lite tid på sig at sätta blom, men när de slutligen gör det så blir blommen på bäraplarna ymnig. Kolla hur mycket trädet vuxit per år. I genomsnitt kan en prydnadsapel växa 40-50 cm per växtsäsong. Växer din betydligt mindre så är det kogödsel, befrielse från gräs över rötterna och vatten dina frösådder behöver för att utvecklas snabbare.
Eva 33c
CITAT
I genomsnitt kan en prydnadsapel växa 40-50 cm per växtsäsong.

I så fall skulle mina vara 2m nu och det är de inte. Men man kan kanske inte räkna med den tillväxter redan från groddstadiet? De jag sådde i vintras tex grodde ju först på försommaren och är nu 10cm höga. Att de redan nästa år skulle växa till 60cm känns lite optimistiskt, eller?
De som växt bäst är de som jag planterade ut på friland först (några fick stå i kruka någin säsong till) och de är nog ca 1,50 nu. Lite gödsel nästa år kanske gör susen rolleyes.gif
Cilla
Jo, "groddåret" behöver man inte rkna med när man är fritidsodlare som vi (och inte behöver ha vår inkomst på trädproduktion alltså). Men det är bra att veta att om den unga malusen de första åren inte orkar växa mer än 10 cm per sommar, då behöver trädet något. Det verkar nu inte vara ditt problem!

För att kolla tillväxten per år; kolla på grenspetsarna och inåt till dess du stöter på en liten ring som sitter som en vigselrng runt ett finger. Det är ärret där det slutande växa sensommaren innan, och började växa denna sommar. Genom att fälja ringarna utifrån grenen och in kan man se hur mycket den grenen växt olika år.

Sedan gör man ett genomsnitt av hur mycket grenarna växt på olika sidor av trädet och i toppen och längst ned (det växer alltid mest i toppartiet). Genomsnittet blir det man kallar trädets tillväxt.
Eva 33c
Tack för dina svar Cilla.
Jag ska titta på mina träd bara det blir ljust. rolleyes.gif
Ophelia
De kan ju bli riktigt förtjusande de där wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon