|
Jag ska på bal och då menar jag BAL, den finaste typen man kan tänka sig. Jag ska ha långa svarta handskar till aftonklänningen och nu undrar jag om man kan ha ett armband utanpå handskarna eller om det är totalt fel? Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på, (Japp, urghlll, panikpirr  ) och anledningen till att jag har blivit bjuden är delvis nog den att jag, då jag på grund av ett projekt träffade henne i somras, gav henne ett foto av min ros "Tarja Halonen". Det ni, kan rosor ställa till med! Jag ska lägga ut en bild av rosen bara min man får ändan ur vagnen och överför den från sin dator till min. Men nu, alltså, smycke eller inte på handskarna??? Mulle
netaave
01-12-2006, 15:29
Det är helt korrekt att ha ett armband på handsken!
ninnisky
01-12-2006, 15:32
Instämmer. Det går alldeles utmärkt. Hoppas du får skoj
evelina
01-12-2006, 15:35
Håller med föregående,det är jättesnyggt att ha armband utanpå handske. Va kul att få gå på BAL,inte alla dagar som man gör det. Ha såååå trevligt!!
anna_rispan
01-12-2006, 15:35
Läste precis på DNs sida om handskar. Glöm inte att ta av dem när du ska äta.
ha så skoj. Hälsa Lordi om du ser dem!
DN var inte så där jätteförtjusta i armband på handske.... Jag vill ha handskar, inte bara för att jag tycker att det är raffigt utan också för att mina trädgårds- och kullerstenstassar ser rent ut sagt för j-vliga ut. Dessutom har jag klämt tummen så att den är mörkt vinröd... Jo, det ÄR roligt i synnerhet eftersom jag absolut inte hör till den självskrivna gräddan utan till den procentdel av gästerna som representerar "folket". Om själva festen sen är så kul, det betvivlar jag. Först lär man ska stå och köa i ett par timmar i en kall aula innan man ringlar förbi presidenten och tar i hand och sen lär det ska bli så hett och trång att all makeup rinner... Men jag har aldrig någonsin varit på bal och jag tar ut alla svängar, nu förverkligas prinsess- och Barbiedrömmarna... Det är stooora diskussioner i skvallerpressen om Lordis kommande eller inte kommande. Han är bjuden (förstås) och VILL komma men inte utan sin mask. Och presidentens kansli, ja dom har sagt nej till monsterutstyrseln... Så nu väntar alla med spänning, visar han sitt ansikte eller blir han hemma? Eftersom hela balen direktsänds på TV torde alla finländare sitta framför apparaterna i stugorna och spana efter schlagermonstret. Mulle
ninnisky
01-12-2006, 15:59
Ett armband där pärlorna är trädda på gummitråd går ju alltid snabbt att ta av.....  fast jag hade nog inte tagit något armband alls på handskarna!
Åh vad kul med bal!  Blir minsann lite avis... Kanske kan man få be om nån bild sen?! Ha det så kul! När går det av stapeln? Armband är fint fö, också utanpå handskar.
Armband utanpå handsken är såå snyggt. Du kommer att göra succe. Lycka till.
middag med presidenten glöm klockan hemma...enligt vett och etikett, inga smycken utanpå handskarna. och definitivt inte på den middagen
CITAT (mulle @ 01-12-2006, 15:23) Jag ska på bal och då menar jag BAL, den finaste typen man kan tänka sig. Jag ska ha långa svarta handskar till aftonklänningen och nu undrar jag om man kan ha ett armband utanpå handskarna eller om det är totalt fel? Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på, (Japp, urghlll, panikpirr  ) och anledningen till att jag har blivit bjuden är delvis nog den att jag, då jag på grund av ett projekt träffade henne i somras, gav henne ett foto av min ros "Tarja Halonen". Det ni, kan rosor ställa till med! Jag ska lägga ut en bild av rosen bara min man får ändan ur vagnen och överför den från sin dator till min. Men nu, alltså, smycke eller inte på handskarna??? Mulle Här kan du ställa din fråga !
Smycken: Är inget måste men är fullt tillåtet. Även här är det mesta i form av modell och material tillåtet.
Observera! Smycken bärs emellertid inte utanpå handskarna.
På den här sidan står att läsa.... Inför kvällen Klädseln på en bal är stor högtidsdräkt.
För damen innebär detta en lång balklänning, folkdräkt eller mässuniform. Till balklänningen kan damen, enligt äldre etikett, bära handskar, vars längd bestäms av balklänningens ärmlängd. Armband bäres utanpå handskarna, till skillnad från ringar. Långt hår bör vara uppsatt och halsen bör prydas av ett elegant halsband. Diverse utsmyckningar i håret, till exempel blommor och diadem passar utmärkt. Till fots bäres gärna hela pumps eller sandaletter. Viktigast är dock att skorna har en tydlig festkaraktär, vilket utesluter modekängor, gymnastikskor och grövre skor. Vad gäller övrig utsmyckning hos damen, vet hon oftast bäst själv vilka smycken som bäst framhäver hennes skönhet. Inga klockor får bäras öppet, men väl i aftonväskan. Aftonväskan ska för övrigt vara av typ kuvertväska, dvs liten och elegant Ha så jättekul på festen mulle  Vi ser den varje år på Finsk television Kan du inte lova att vinka ifall en kamera zoomar in dig.
CITAT (askar @ 01-12-2006, 22:53) På den här sidan står att läsa.... Inför kvällen Klädseln på en bal är stor högtidsdräkt.
För damen innebär detta en lång balklänning, folkdräkt eller mässuniform. Till balklänningen kan damen, enligt äldre etikett, bära handskar, vars längd bestäms av balklänningens ärmlängd. Armband bäres utanpå handskarna, till skillnad från ringar. Långt hår bör vara uppsatt och halsen bör prydas av ett elegant halsband. Diverse utsmyckningar i håret, till exempel blommor och diadem passar utmärkt. Till fots bäres gärna hela pumps eller sandaletter. Viktigast är dock att skorna har en tydlig festkaraktär, vilket utesluter modekängor, gymnastikskor och grövre skor. Vad gäller övrig utsmyckning hos damen, vet hon oftast bäst själv vilka smycken som bäst framhäver hennes skönhet. Inga klockor får bäras öppet, men väl i aftonväskan. Aftonväskan ska för övrigt vara av typ kuvertväska, dvs liten och elegant Ha så jättekul på festen mulle  Vi ser den varje år på Finsk television Kan du inte lova att vinka ifall en kamera zoomar in dig.  det är en sklolbal, inte en middag med en president http://www.vettochetikett.info/står det att man inte får ha smycken utanpå handskar vid högtidsdräckt, som vid nobelmiddagar
Saxat från DN:s chatt med Magdalena Ribbing 2/11:
FRÅGA Frida: Hej Magdalena. Hur är det med ringar och armband osv i kombination med handskar. Någon sa till mig en gång att man slipper ta av handskar vid middagsbordet om smyckena sitter utanpå handskarna, men det känns enligt mig både opraktiskt och obekvämt. Hur är det med saken egentligen? Och gäller andra regler vid förtäring på stående fot såsom snittar vid exempelvis fördrink med mingel? Tack på förhand
SVAR Magdalena Ribbing: Ujuj, här är det många fällor! Långa handskar har man endast till frackklänning, aldrig annars. Ringar har man aldrig någonsin utanpå handskarna, det är riktigt rejält fel och olämpligt. Fina juvelarmband kan man ha utanpå handskarna, men bara om man har de gammaldags handskar som kan knäppas upp vid handleden så att händerna "kläs av" när man äter - eftersom det alltid är fel att äta med handskarna på. Moderna syntet"handskar" som är de enda man får tag på idag måste man alltså ta av helt, och då kan man inte ha armband utanpå. Vid drinken tar man inte av de långa handskarna.
Jag lämnade bort handskarna i alla fall och gjorde i stället en ordentlig handmanikyr... Här är en bild från TV-rutan då jag just har skakat hand med presidenten och väntar på min man... Festen var en underbar upplevelse. kände mig som Askungen!  Tack för hjälpen! Mulle
anna_rispan
12-12-2006, 22:08
Var det roligt?? Inte bara varmt.... Lordi kom visst inte va.. Trist.
Hannele
12-12-2006, 22:30
CITAT (mulle @ 01-12-2006, 15:23) Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på Häftigt. Alla klänningar hittar du här.
CITAT (anna_rispan @ 12-12-2006, 22:08) Var det roligt?? Inte bara varmt.... Lordi kom visst inte va.. Trist. Jo, det var faktiskt roligt för det fanns så mycket att titta på överallt. Och då man skulle försöka dansa i trängseln kunde man inte annat än gapskratta... Bålen var starkare än sitt rykte, dock. Och varmt, tja, inte avundades jag frackarna men för mig var det ju ok. Lordi kom inte, men frun t.o.m. pratade vi med. Vi möttes i ett av de små rummen då vi gick runt och tittade på alla tavlorna. Fast jag fattade först efteråt vem det var... Mulle
Hannele
13-12-2006, 13:56
I tidningarna stod det att Lordi inte kom... CITAT (Hannele @ 12-12-2006, 22:30) CITAT (mulle @ 01-12-2006, 15:23) Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på Häftigt. Alla klänningar hittar du här. Var du med på någon av bilderna?
CITAT (Hannele @ 13-12-2006, 13:56) I tidningarna stod det att Lordi inte kom... CITAT (Hannele @ 12-12-2006, 22:30) CITAT (mulle @ 01-12-2006, 15:23) Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på Häftigt. Alla klänningar hittar du här. Var du med på någon av bilderna? Nej, du, det är bara kändisar som plåtas och av fotograferna var det nog bara min man som visste vem jag var... Mulle
CITAT (mulle @ 13-12-2006, 16:47) CITAT (Hannele @ 13-12-2006, 13:56) I tidningarna stod det att Lordi inte kom... CITAT (Hannele @ 12-12-2006, 22:30) CITAT (mulle @ 01-12-2006, 15:23) Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på Häftigt. Alla klänningar hittar du här. Var du med på någon av bilderna? Nej, du, det är bara kändisar som plåtas och av fotograferna var det nog bara min man som visste vem jag var... Mulle och jag
netaave
13-12-2006, 17:11
CITAT (mulle @ 13-12-2006, 16:47) .... av fotograferna var det nog bara min man som visste vem jag var... Mulle Var väl en himla tur det!!!  Att han vet vem du är menar jag.
CITAT (pejori @ 13-12-2006, 16:48) CITAT (mulle @ 13-12-2006, 16:47) CITAT (Hannele @ 13-12-2006, 13:56) I tidningarna stod det att Lordi inte kom... CITAT (Hannele @ 12-12-2006, 22:30) CITAT (mulle @ 01-12-2006, 15:23) Det är Presidentens självständighetsbal jag ska gå på Häftigt. Alla klänningar hittar du här. Var du med på någon av bilderna? Nej, du, det är bara kändisar som plåtas och av fotograferna var det nog bara min man som visste vem jag var... Mulle och jag  Visst hade Coffee passat som kavaljer i sin frackpäls? Mulle
CITAT (netaave @ 13-12-2006, 17:11) CITAT (mulle @ 13-12-2006, 16:47) .... av fotograferna var det nog bara min man som visste vem jag var... Mulle Var väl en himla tur det!!!  Att han vet vem du är menar jag.  Om sanningen ska fram hade han också problem - han ser ju vanligtvis bara kärringen i leriga trädgårdskläder... Mulle
CITAT (mulle @ 13-12-2006, 17:14) Nej, du, det är bara kändisar som plåtas och av fotograferna var det nog bara min man som visste vem jag var... Mulle och jag  Visst hade Coffee passat som kavaljer i sin frackpäls? Mulle självklart...hon hade gjort succé där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|