Hej!
kan man spara hyacintlöken efter det att den har blommat?
kan man få den att blomma utomhus nu på den kommande våren.. eller är det omöjligt?
Alexander-VG-zon3
01-12-2006, 16:16
du planterar dom i marken sen så kommer dom igen år efter år . dom är härdiga hos mig vintertid
Jag låter mina ligga och torka till när de blommat över. Sen låter jag dem ligga vissna, på ett torrt ställe inne tills våren kommer och det går att gräva ned dem. Jag gräver ner alla jag får så jag har ingen koll på hur många som tar sig, men en del kommer upp iaf!
hmm.. din idé låter bra karjo.. men om jag gräver ner lökarna kommande vår.. kommer de blomma just dennsamma vår? T.ex om jag planterar dom i en balkonglåda?
Alexander-VG-zon3
01-12-2006, 20:44
CITAT (abbbe @ 01-12-2006, 19:35)
hmm.. din idé låter bra karjo.. men om jag gräver ner lökarna kommande vår.. kommer de blomma just dennsamma vår? T.ex om jag planterar dom i en balkonglåda?
dom kommer nästa igen tror jag .
De julhyacinter jag skickar i jorden på vårkanten kommer upp året därpå. Löken behöver en period av vila, kyla och näringssamling för att sedan kunna blomma.
Ciczi
Lemonne
02-12-2006, 11:38
Mina hyacinter som jag planterar i jorden blommar till sommaren året därpå, i juli ungefär.
Precis! Så blir det här också. De som blir nergrävda i vår kommer nog att blomma 2008.
Men kommer det komma fram blad då?
Och eftersom inte jag har trädgård.. så ska jag plantera mina i kruka på balkongen.. men hur skulle de kunna blomma 2008?? jag måste ju ta in dom under vintern.. kommer de blomma inomhus då????
Det kan vara en kul grej att prova, men räkna inte med att de blir lika fina som när du köpte dom.
De behöver mycket näring för att blomma om.
Lemonne
02-12-2006, 17:14
Om du ska ha dem i kruka, tänk på att de behöver sandjord för att trivas. Men tar du in dem till nästa höst igen vet i tusan om de inte kommer att blomma till julen igen

Det är nog vad jag skulle tippa på i alla fall
kerstin z5-6
02-12-2006, 20:56
Det är ju en del jobb, även om de blommar om -beroende på hur du driver dem , så kan de i kruka för det första få för sig att tex blomma nästa höst , för det andra brukar man inte kunna ge dem allt vad de behöver , så omblommningen brukar vara rätt mager ..
kerstin z5-6
02-12-2006, 20:56
men visst kan det vara värt ett försök om du vill
CITAT (Boxer @ 02-12-2006, 16:34)
Det kan vara en kul grej att prova, men räkna inte med att de blir lika fina som när du köpte dom.
De behöver mycket näring för att blomma om.
Vad för näring behöver dom??
kerstin z5-6
03-12-2006, 21:54
benmjöl och vanlig krukväxtnäring när de har blad tex
Alexander-VG-zon3
03-12-2006, 22:17
det går kanske att plantera lökarna i bara kogödsel och blana det med sand sen så som kerstin sa
Powerowic
09-12-2006, 14:23
jag planterade ut hyacinter i våras de har nu kommit upp en hel del nya blad
*Stintan*
09-12-2006, 16:56
Min erfarenhet är att det är ganska knepigt att få ett bra resultat när man planterar lökarna från såna man köper till jul. Dessa lökar är behandlade på ett annat sätt än de man köper för att ha i rabatten så oftast blir resultatet ganska klent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.