Full version: Tomater
Tiny_Tim
Jag är väldigt intresserad av Tomater, odling m.m. Jag sår i både miniväxthus och i växthus. Nu till våren tänker jag så 2 olika sorter, och även skapa egna F1-Hybrider, har ni några tips, eller bara vill hänga på i snacket? wub.gif

Klla in denna länken wub.gif Tomater
Åsa, mälardalen zon 2
Varför bara så 2 sorter ifall du är väldigt intresserad av tomater???? Jag är bara medelmåttigt intresserad och jag brukar ändå ha en 4-5 sorter, fröerna håller ju 5-7år så man kan ju köpa några sorter och bara så några frön ur varje påse.
Tiny_Tim
Jag har inte plats till mer tongue.gif

Först förodlas dem inne, sedan planterar jag ut dem i krukor och ställer dem i växthuset, som är på 1x1 meter wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många tomater man inte behöver växthus till ens i norra sverige. Samt det finns ju många varianter av hinkodling.

Och när altaner och liknande blir full av växter i stora kärl/hinkar kan man ju även ha Upside down tomater (fast det var ett fasligt släpande med stegen i somras jag behövde ju vattna ganska ofta i värmeböljan, skörden blev dock stor och god sort: Alaskan Fancy)

Tiny_Tim
Det var bra - Och påhittigt! biggrin.gif

Men tyvärr så har vi bara en liten altan, men lite andra krukor och så kan jag ställa ut smile.gif
Fenja
laugh.gif Vilken idé Åsa, underbart! wub.gif Funkar det med vilken sort som helst?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde funka med vilken busktomatsort som helst. Det var lite pilligt att få ut tomaten genom hålet (jag ville inte ha så stort hål med tanke på att jag ville ha jorden kvar) men tomater är tåliga så lite trasiga blad klarar de. Jag tätade runt stammen med vitmossa (riktig vitmossa som är grön) så att jorden inte skulle rinna ut.

Troligtvis går planterandet enklast ifall man är 2 personer en som håller i hinken och en som planterar för man kan ju inte ställa ner hinken. Fast jag lyckades som ensam inblandad i planteringen.
cia73
Måste bara komma med en liten historia om Tiny tim sorten...
Efter att min farmor dött(år 2000) gick vi för första gången in i någotannat rum än hennes kök! Där fanns det saker. 1 meter skräpi varje rum sad.gif När vi hade färdigt städat hade vi 20 liter med fröpåsar. ohmy.gif Bla Tiny tim från 1976... Jag tänkte de där kan inte gro så bra och sådde hela påsen följande vår... Minst 60 frö grodde. laugh.gif Alla våra bekanta åt Tiny tim tomater den sommaren laugh.gif tongue.gif laugh.gif
De älsta fröna var från 1950, en sort frilandsgurka som tyvärr inte grodde. blink.gif
Jonas70
Åsa, intressant idé att odla tomater upp och ner hängande i hinkar, men som du själv skriver så måster det ju bli jobbigt med vattningen, Jag har ju gott om plats, så jag håller mig till "vanlig" odling. Dessutom har jag ju att se fram emot min första odlingssäsong i växthuset, ås för min del blir det nog rätt många sorters tomater. Kanske 8-10 sorter rolleyes.gif
noch einmal Preussen
Givetvis, spännande o intressant spannodling av tomat smile.gif

min favorit är trots allt dansk export. ger bra med frukt som är söt och god. några förslag på sorter som klår denna?
Jonas70
Tomatsidan har en hel del tips om sorter. Jag har själv köpt en del fröer därifrån som jag tänkte odla nästa säsong.
noch einmal Preussen
CITAT (Jonas70 @ 05-12-2006, 09:47)
Tomatsidan har en hel del tips om sorter. Jag har själv köpt en del fröer därifrån som jag tänkte odla nästa säsong.

tackar för tipset. själv är jag med i tomatklubben smile.gif

du har inga namn på de sorter du tänkt odla?
Jonas70
Jag har beställt följande fröer från tomatsidan:

Black Prince
Nadja
Siberia
Caspian Pink
Bison
Grit
Olive
Robson Angolan
San Francisco Fog
Alaska

Så dessa kommer jag nog prova på. Sedan har jag dessutom fått en annan fröpåse med fem olika tomatfröer i, men jag kommer för tillfället inte ihåg vilka sorter som var med i den påsen.
Jonas70
CITAT (noch einmal Preussen @ 05-12-2006, 17:05)
tackar för tipset. själv är jag med i tomatklubben smile.gif

Vad får man för sitt medlemskap i Tomatklubben?
grycken
Man får medlemsbladet en gång per år och får beställa tomatfrön. Medlemskapet kostar 20 kr per år.
lyckero
Du Åsa...
Skulle det inte gå att sätta på ett lock på hinken när man planterar - då borde det ju gå att planta från "rätt" håll? Om sedan inte hinken är helt full med jord, så har man ju lite utrymme.
Bara en tanke....
Lyckero
kristianzon3
CITAT (Jonas70 @ 06-12-2006, 09:18)
Jag har beställt följande fröer från tomatsidan:

Black Prince
Nadja
Siberia
Caspian Pink
Bison
Grit
Olive
Robson Angolan
San Francisco Fog
Alaska

Så dessa kommer jag nog prova på. Sedan har jag dessutom fått en annan fröpåse med fem olika tomatfröer i, men jag kommer för tillfället inte ihåg vilka sorter som var med i den påsen.

Black Prince är en riktig höjdare...
En varning dock för sorten sibiria som visserligen är mycket tidig men som jag tycker smakar rent av äckligt - knappt bättre än köpe tomater..

Andra favoriter är Green Grape, Moneymaker( bra skörd) Taxi mfl..
Jonas70
CITAT (kristianzon3 @ 16-12-2006, 19:48)
Black Prince är en riktig höjdare...
En varning dock för sorten sibiria som visserligen är mycket tidig men som jag tycker smakar rent av äckligt - knappt bättre än köpe tomater..

Andra favoriter är Green Grape, Moneymaker( bra skörd) Taxi mfl..

Jag får väl avrapportera här på forumet min upplevelse av Siberia rolleyes.gif när jag börjar få skörd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon