Full version: Ohyra i Växthus
Tiny_Tim
I Somras hade jag stora problem med flugor, mygg & getingar i mitt växthus. Växthuset är i plats, men det går att vika upp dörren. Ngn som har ngt bra tips på att få väck dem? mad.gif
Gurkan
Varken flugor, myggor eller getingar är skadegörare på dina tomater så du borde vara glad snarare än att skicka sura gubbar. smile.gif Var glad åt den biologiska mångfalden istället, det tyder på att du har en sund miljö i ditt växthus.
Tiny_Tim
Hehe jo, men när jag går in så flyger de mot mig, och getingarna e inte så trevliga tongue.gif
KURT
Formalin borde fungera, det kommer visserligen också att ta död på alla växter också , men förmodligen så angriper inte formalinet växthuset i alla fall.
Tiny_Tim
Man kan ju ta ut alla växter och göra det, vad är formalin? Ett medel förstår jag ju iofs, var kan man köpa det? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Formalinet lär inte ha någon verkan på ditt problem för du kan ju inte använda det när det är växter i växthuset och även om du sprutar med något gift när växthuset är tomt så kommer insekter att flyga in i ditt växthus under odlingssäsongen så du kommer ändå ha mygg mm. Dessutom är Formalin ganska farligt gift även för människor så jag vet inte om Kurt sade Formalin som ironi det är ett medel som kan ta död eller göra skada på det mesta även den som sprutar ut det.

Var glad så länge du inte har stora feta såna här bland tomaterna:

Tiny_Tim
Haha tack för det Kurt tongue.gif

Jo, sådana problem har jag inte än, flugor och myggor går väl an, det är bara så otrevligt med en massa getingar i mitt lilla växthus rolleyes.gif
Fenja
Getingfälla....
Mvh
Fenja
Tiny_Tim
Getingfälla? unsure.gif

Hur funkar den? biggrin.gif
Fenja
Ställ ett glas saft i växthuset är nog den enklaste, annars finns de att köpa t e x på Granngården.
Mvh
Fenja
Tiny_Tim
Ja det låter som en bra idé biggrin.gif

För myggorna kmr jag ihåg att jag satte ett myggljus i växthuset, det hjälpte ganska bra mot myggorna laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon