Lemonne
02-12-2006, 11:37
Min vackra zantedeschia (kalla) Black Star som jag tidigare skrutit om har fått bladlöss, och eftersom sökfunktionen inte fungerar fick det bli en ny tråd...
Så, jag är ju helt övertygad om att det här kommer från blomsteraffären eftersom jag ALDRIG haft bladlöss tidigare. Jag har isolerat blomman, men vad ska jag göra för att bli av med lössen? De är riktigt stora och äckliga
Hjälp, snälla! Huskurer? Bekämpningsmedel?
Jag skulle börja med att ta bort de jag ser för hand.
Seda spruta eller doppa blomman i såpasprit lösning.
(jag kommer just nu inte ihåg hur mycket av varje man ska ha i, någon annan kanske kan? )
Eller så kan du köpa provadopinnar och stoppa i jorden.
Bespruta med Pyrex N-lösning, upprepa efter en vecka. Om man inte har Pyrex N hemma och växten inte är alltför stor så kan man doppa den i en hink med såpvatten, dra en plastpåse över krukan så att jorden inte rinner ner i hinken, upprepa behandlingen efter en vecka.
Såpspritlösning
1 liter vatten
4 tsk såpa
2 tsk T.Röd
Alexander-VG-zon3
02-12-2006, 12:06
enklaste är att köpa provadopinnar sen vips så är dom döa
Lemonne
02-12-2006, 12:20
Ta bort för hand?? De är ju stora och äckliga

Räcker det inte med provadopinnar i jorden? Dör även de fullt levande bladlössen då? Borde inte blomsteraffären ge mig dessa provadopinnar? Lössen kom ju faktiskt med växten.
är du säker på att det är vanliga bladlöss???
de är inte så stora som det du verkar ha fått.. kanske är det sköldlöss??? de kan vara rätt bamsiga och äckliga...
ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2006, 13:39
Är det vanliga bladlöss är det inte säkert att de kom från affären med tanke på den milda hösten kan ju bladlusen ha kommit in via ett fönster eller en dörr, bladlöss har bevingade individer som kan flyga.
Lemonne
02-12-2006, 17:10
Ja, fast växten står liksom inte i ett fönster, utan på köksbordet, och växterna i fönstret har inte fått några löss... Den har stått isolerad hela tiden, och ingen annan växt har fått den. Dessutom är fönstret i köket aldrig öppet.
Jag är inte säker på att det är bladlöss, det var bara min första tanke när jag såg dem. De är verkligen jättestora och äckliga, men jag tror inte det är söldlöss. De här kreaturen är c:a 2-3 mm stora (ja - för mig är de faktiskt jättestort!!) och ljusgröna näst intill genomskinliga.
Alexander-VG-zon3
02-12-2006, 17:54
provadopinnar hjälper . mot alla utom spinn . skölj förs väten med en hårdvatten stråle *inte så bladen skadas* . sen så köp provadopåpinnar å ta i eller om du fixar dte på nåt annat sätt .
Lemonne
04-12-2006, 20:07
Var inne i blomsteraffären och fick beskedet att jag kunde lämna tillbaka min lusiga växt

och få tillgodokvitto. Det tycker jag var en bra deal, fast jag tror inte jag törs ta en ny zantedeschia därifrån, det får bli något annat. Bra service ialla fall tycker jag.
tullmejs
04-12-2006, 20:52
CITAT (Lemonne @ 02-12-2006, 12:20)
Ta bort för hand?? De är ju stora och äckliga

Räcker det inte med provadopinnar i jorden? Dör även de fullt levande bladlössen då? Borde inte blomsteraffären ge mig dessa provadopinnar? Lössen kom ju faktiskt med växten.
För hand behöver inte betyda med nakna fingrar, om det känns för äckligt. Bäst går det ofta med en tandpetare eller tändsticka :-)
Så gjorde mormor i alla fall. Eller hennes barnbarn när synskärpan sviktade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.