|
Full version: julpynt tråd
Rapchic
02-12-2006, 17:15
håller på att pynta (ok har pyntat klart har inte så mkt kanske har ni nått mysigt pynt tips... (jag fick slut på mossa till min adventsljusstake 10 min efter affären stängde  )
Jag och barnen har pyntat idag. Vi har hängt upp julgardiner i alla rum, tagit fram ljusstakar, stjärnor och tomtar, juldukar. Och så bakade vi pepparkakor efteråt. Maken blev väldigt överraskad när han kom hem från jobbet... Jag har målat en julsten som vi har ute på bron. En stor rund sten, målad i rött och så står det god jul på den i silver och så målade jag dit några stjärnor. Blev riktigt trevligt och välkomnande!
Jag har bytt till rödrandiga gardiner i köket, lagt på några lite juliga dukar, satt upp 2 elljusstakar, fixat adventsstaken och skaffat en ¨hyacint. Imorgon ska jag städa vidare, byta till en rödrandig trasmatta i köket och hänga upp en adventsstjärna. Tomtar och pynt får vänta till lucia...
Jag brukar dekorera en lykta lite extra. Alltså en lykta man kan ställa på bron och tända med ljus. Jag lägger kuddmossa i botten. Sätter dit lite kottar, stenar ja vad man har hemma. I år blir det nog även tomtar i och röda kulor. Jag använder vanliga gravljus-klipper till en lagom bit av en röd servett och sätter runt ljuset så ser det juligt ut och blir ett vackert rött sken.
Gossen Ruda
02-12-2006, 19:08
Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig. Svar nog?
Blomstertanten
02-12-2006, 19:19
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 19:08) Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig.
Svar nog? :rolleyes: Håller med fullkomligt
Rapchic
02-12-2006, 21:11
jag har några tomtar och änglar lite här och där det är mina saker hemifrån och då hade jag bara et rum så det blir lite lite då har jag ju inte heller gardiner men stjärna och ljusstake har jag men tycker fortfarande det inte ser julit ut men det kanske kommer med julgranen (som inte ska fram än)
Rapchic
02-12-2006, 21:11
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 20:08) Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig. Svar nog?  om du inte vill svara så behöver du ju inte
Piccante
02-12-2006, 21:49
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 19:08) Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig.
Svar nog? :rolleyes: Påminner mkt om min "julpyntning". Jag har en adventljustake men har inte orkat ta fram den än, står nämligen längst in, högst upp i klädkammaren. Ska jag rota fram den och tomtar och massa prylar så måste jag plocka om precis allt  . Några dagar före jul brukar det komma fram någon tomte om jag kommer ihåg....
Adventsstakar och stjärnor lyser i alla fönster, tomtar här o var i kök, gästrum och tv-rum... många tygtomtar lite varstans, som barnbarnen får ta och leka med... två julstjärnor (krukväxter) på rumsbordet... köpte dom i förmiddags vit amaryllis på köksbordet... har slagit ut men ovanligt små klockor Stor tomte ( 95 cm) står alldeles intill min datorplats och den gamla... tomte i släde efter två vita renar som vi haft i mer än 30 år den står på spaljén härintill. Oj... höll på att glömma gammeltomten från 1965... han står alltid på teven.
Julstjärna i sovrummet, köket och vardagsrummet. Julgardiner (röda med stjärnor på) i köket. En juldekor med snögubbe, gran och belysning i vardagsrumsfönstret.
Julgardiner, juldukar och röda handdukar, tomtemönstrat papper på dass, rödrutiga kökshanddukar, ljusstakar, julstjärna, ljusnät, ljusslinga samt någonstans mellan 50 och 60 tomtar är allt jag fixat än så länge. Jo, och glitter runt hallspegeln så den ser alldeles inramad ut och en drös osorterade änglar  Men det är inte allt, fast man kan ju inte dra fram allt på en gång heller. Lite kul ska man ju ha kvar veckorna som kommer
Rapchic
02-12-2006, 22:45
ja just det en julstjärna kommer på måndag tror jag man får en gratis av hyresvärdarna (men man får hämta den själv dock)
Björken
02-12-2006, 22:47
Julgardiner i köket är på plats, likaså adventsstjärnor, ljusstakar både elektriska och med levande ljus. Julstjärnor, amaryllisar i fönstren och på köksbordet och soffbordet. En ljusängel i fönstret här vid datorn. Ute ljuskrans på dörren, ljusslinga i spireabusken utanför köksfönstret och en sådan där slinga som ser ut som istappar på altanen. Ljuslyktor tillsammans med mina trädgårdstomtar i ett hörn jämte ytterdörren. Ljusslingan runt ytterdörren kommer på plats i morgon, det är en jag gjort själv med lingonris och lite glitter och röda kulor. Utegranen kommer på plats till veckan. Sedan kommer jag att fylla på med lite julpynt och tomtar för varje dag fram till kvällen före julaftonen då innegranen kommer på plats.
Inga från Närke
02-12-2006, 23:21
Har putsat fönstren och bytt gardiner i sovrum, vardagsrum och lilla rummet. Satt upp adventsbelysningar där också + i hallen. Gubben har pyntat utomhus och hjälpt mig med belysningarna inne och burit ner andra saker som var tvunga att tas bort till källarens förråd. Har kvar kök ska sy nya gardiner dit, grovhallen och datarummet som jag ska ta imorgon.
Jag har inte hunnit med alls... men en liten tomte med ett kalenderljus har jag fått fram och adventsljusstake i köket. I morgon skall stjärnorna i varsagsrum och sovrum fram. Resten tar jag närmare jul.
Blomstertanten
02-12-2006, 23:32
CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 20:08) Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig.
Svar nog? :rolleyes: om du inte vill svara så behöver du ju inte Han svarade ju Så troligen ville han det
CITAT (Blomstertanten @ 02-12-2006, 23:32) CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 20:08) Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig. Svar nog?  om du inte vill svara så behöver du ju inte Han svarade ju Så troligen ville han det  Men eg... om man tänker efter... så var både hans och ditt svar ganska onödigt. Menar... om inte jag gillar pepparkakor... så inte fasen går jag och röstar i tråd där man frågar vilken sort som var godast.
Rapchic
02-12-2006, 23:56
nån av er som har julkrubba ? vi hade hemma förut (har för mig att den gick sönder) nån som vet nått ställe man kan skaffa sig en eller hur man gör en (gillar inte plastiga och porliniga kanske jag ska säga redan nu)
evelina
03-12-2006, 07:09
Ja vi har julkrubba, en jättefin som jag köpte när vi bodde i USA 1977. Den köpte jag till min stora son som då var två år. Alla figurer är i keramik,sedan hade vi som tradition att han fick olika djur som passade in i julklapp. Alla mina söner fast dom är stora nu vill att krubban ska vara framme. Och till nästa år får den flytta till Skåne till sonen och hans första barn.
För 1:a advent är det färdigpyntat. Och då är det i första han köket som är pyntat, förutom nån ljusstake här och där. Tomtar finns inga än. Inte före Lucia. Efter Lucia kommer det " riktiga " pyntet " pö om pö ". Lucia-veckan klär vi till och med granen. Det är stor skillnad från förr om åren, när man slet halvt ihjäl sig den här årstiden. Om man tycker om julen, ska man njuta av den, inte stressa sönder den  I vårt hus är allt julpynt bortplockat till Nyår. Och då känns det lite galet att plocka fram allt kvällen före juafton, för att plocka bort det en vecka senare. Men den insikten har det tagit många år att komma fram till.
Rapchic
03-12-2006, 08:50
CITAT (Evgeni @ 03-12-2006, 08:48) I vårt hus är allt julpynt bortplockat till Nyår. Och då känns det lite galet att plocka fram allt kvällen före juafton, för att plocka bort det en vecka senare. Men den insikten har det tagit många år att komma fram till. gör som min pappa han låter julpyntet vara framme hela åter då slipper man både farm och bort stökning
CITAT (Rapchic @ 03-12-2006, 08:50) CITAT (Evgeni @ 03-12-2006, 08:48)
I vårt hus är allt julpynt bortplockat till Nyår. Och då känns det lite galet att plocka fram allt kvällen före juafton, för att plocka bort det en vecka senare. Men den insikten har det tagit många år att komma fram till.
gör som min pappa han låter julpyntet vara framme hela åter då slipper man både farm och bort stökning  jo, det skulle ju kunna vara ett alternativ  ....................men tror inte att det passar mig
kerstin z5-6
03-12-2006, 12:02
Jag gör precis som du Evgeni -jag vill njuta och inte stressa -och till nyår ska jag så frö och tulpaner ska köpas -så då åker tomtarna in i vrårna igen ... idag ska vi göra klart pepparkakshuset
CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 23:56) nån av er som har julkrubba ? vi hade hemma förut (har för mig att den gick sönder) nån som vet nått ställe man kan skaffa sig en eller hur man gör en (gillar inte plastiga och porliniga kanske jag ska säga redan nu) Ja jag har en julkrubba med halmtak. Jag fick den i julklapp av mina föräldrar när jag var 14 år och det är ju nägra år sen. Varje år tar jag fram den. Har även en liten kyrka med små minimänniskor utanför och en liten miniby med djur. Alla mina tomtar och annat julpynt kommer inte fram än. Kanske kring lucia.
ninnisky
03-12-2006, 16:53
Har tänt alla adventstakarna - 9 st - men resten av julpysslet plockar vi fram först till Lucia. Byter gardiner i köket då också...... Ute har vi bara smyckat med granris i krukor än så länge - ljusen kommer även där först till lusse!!
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-12-2006, 12:02) Jag gör precis som du Evgeni -jag vill njuta och inte stressa -och till nyår ska jag så frö och tulpaner ska köpas -så då åker tomtarna in i vrårna igen ... idag ska vi göra klart pepparkakshuset Va full i skratt jag blev. Och glad. Skönt att vi är en del som startar det nya odlingsåret i tid  . Folk tittar så konstigt på mig när jag börjar dra fram jord och fröer. Förstår inte det Och självklart går det inte att blanda tomtar med jord och fröer  Där går gränsen för hur rörigt det får bli
CITAT (yenny @ 02-12-2006, 23:25) Jag har inte hunnit med alls... men en liten tomte med ett kalenderljus har jag fått fram och adventsljusstake i köket. I morgon skall stjärnorna i varsagsrum och sovrum fram. Resten tar jag närmare jul. Sådär...nu har jag satt upp mina stjärnor i vardagsrum och sovrum. Samt plockat fram lite ljusstakar. Julgardin har jag bara i köket och den sätter jag upp till lucia. Tomtar och gran kommer fram kvällen före julafton.
Rapchic
03-12-2006, 18:05
tänder ni ljusen (i adventsljusstaken) varje dag eller bara på söndagarna?? hemma tände vi den alltid till måltiderna varje dag
netaave
03-12-2006, 18:24
Rödrutiga gardiner i köket, de byts sen kvällen före julafton till röda med guldtryck och kappor med broderade tomtemotiv. Vita gardiner med röda omtag i sovrummet. Röda änglagardiner i badrummet vita med invävda prickar i hallen Gröna med halmkransar och röd kappa till i vardrum röda i förrådet blå med silverstjärnor resp guldänglar i tjejernas rum.
Ljusstakar i alla fönster Lykta i lilla och stjärna i stora vardrumsfönstret röda dukar och lite röda och vita ljusstakar, både vanliga och för värmeljus. Röda servetter med stjärnor och hjärtan. Julstjärnor, amaryllis, azaleor och hyacinter något i alla rum. Ute: Båge med 2 belysningar och tallrisgirlang mellan två stolpar på altanen Ljusslang runt hela altanen slingor i en buske och ett träd ljusnät på björnbären och på insidan av ett vindskydd snögubbe på trappen julgran i ljusslang på altanräcket 2 snöflingor i ljusslang och 2 röda ljusslangshjärtan på altanen En trätomte med värmeljuslykta + en kruka tallris med röda och vita små tofsar i inne på altanen liggande tomte på altantrappen på framsidan släde och ren i ljusslang i trädgården med en tomte i släden.
Ska införskaffas. Något till trappen på baksidan av altanen (letar efter en tomte som kan sitta på ett trappsteg) Töm (som lyser) till tomten i släden
Tror det var allt
Inga tomtar här... förutom de på loftet... Har i alla fall knåpat ihop en krans till dörren. Med tre röda rosetter blev den rätt skaplig.
netaave
03-12-2006, 21:04
CITAT (netaave @ 03-12-2006, 18:24) Rödrutiga gardiner i köket, de byts sen kvällen före julafton till röda med guldtryck och kappor med broderade tomtemotiv. Vita gardiner med röda omtag i sovrummet. Röda änglagardiner i badrummet vita med invävda prickar i hallen Gröna med halmkransar och röd kappa till i vardrum röda i förrådet blå med silverstjärnor resp guldänglar i tjejernas rum.
Ljusstakar i alla fönster Lykta i lilla och stjärna i stora vardrumsfönstret röda dukar och lite röda och vita ljusstakar, både vanliga och för värmeljus. Röda servetter med stjärnor och hjärtan. Julstjärnor, amaryllis, azaleor och hyacinter något i alla rum. Ute: Båge med 2 belysningar och tallrisgirlang mellan två stolpar på altanen Ljusslang runt hela altanen slingor i en buske och ett träd ljusnät på björnbären och på insidan av ett vindskydd snögubbe på trappen julgran i ljusslang på altanräcket 2 snöflingor i ljusslang och 2 röda ljusslangshjärtan på altanen En trätomte med värmeljuslykta + en kruka tallris med röda och vita små tofsar i inne på altanen liggande tomte på altantrappen på framsidan släde och ren i ljusslang i trädgården med en tomte i släden.
Ska införskaffas. Något till trappen på baksidan av altanen (letar efter en tomte som kan sitta på ett trappsteg) Töm (som lyser) till tomten i släden
Tror det var allt Glömde min julstjärneljusslinga runt spegeln i hallen.
CITAT (Rapchic @ 03-12-2006, 18:05) tänder ni ljusen (i adventsljusstaken) varje dag eller bara på söndagarna?? hemma tände vi den alltid till måltiderna varje dag Vi brukar tända lite då och då, kanske inte till varje middag, men flera gånger i veckan i alla fall. Det blir lite mysigare så...
Snöflinga
03-12-2006, 22:03
CITAT (netaave @ 03-12-2006, 21:04) CITAT (netaave @ 03-12-2006, 18:24) Rödrutiga gardiner i köket, de byts sen kvällen före julafton till röda med guldtryck och kappor med broderade tomtemotiv. Vita gardiner med röda omtag i sovrummet. Röda änglagardiner i badrummet vita med invävda prickar i hallen Gröna med halmkransar och röd kappa till i vardrum röda i förrådet blå med silverstjärnor resp guldänglar i tjejernas rum.
Tror det var allt Glömde min julstjärneljusslinga runt spegeln i hallen.  Oj  nu blev jag imponerad
netaave
03-12-2006, 22:39
CITAT (Snöflinga @ 03-12-2006, 22:03) CITAT (netaave @ 03-12-2006, 21:04) CITAT (netaave @ 03-12-2006, 18:24) Rödrutiga gardiner i köket, de byts sen kvällen före julafton till röda med guldtryck och kappor med broderade tomtemotiv. Vita gardiner med röda omtag i sovrummet. Röda änglagardiner i badrummet vita med invävda prickar i hallen Gröna med halmkransar och röd kappa till i vardrum röda i förrådet blå med silverstjärnor resp guldänglar i tjejernas rum.
Tror det var allt Glömde min julstjärneljusslinga runt spegeln i hallen.  Oj  nu blev jag imponerad   Ändå är inga tomtar eller julgrisar framme än.
Anki på Öland
03-12-2006, 22:42
Är så erbarmeligt tråkig att jag inte plockat fram något alls......... Anki
mamamaggan
03-12-2006, 22:44
Vadå , julpyntar gör vi sista veckan annars tröttnar vi på det. Juldukarna läggs på den 23:e på kvällen när vi klätt granen.
ingrid fuxwall
03-12-2006, 22:47
CITAT (askar @ 03-12-2006, 00:38) CITAT (Blomstertanten @ 02-12-2006, 23:32) CITAT (Rapchic @ 02-12-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 20:08) Var: ingenstans Hur: ingenting När: aldrig. Svar nog?  om du inte vill svara så behöver du ju inte Han svarade ju Så troligen ville han det  Men eg... om man tänker efter... så var både hans och ditt svar ganska onödigt. Menar... om inte jag gillar pepparkakor... så inte fasen går jag och röstar i tråd där man frågar vilken sort som var godast.  Nu tycker jag nog att du är lite fördömmande, är det fel och säga att man inte julpyntar? Hade ingen aning om att man måste hålla med för att svara i ämnen. Mitt andventspynt är att jag satt i kontakten till ljusslingan som sitter uppe hela året
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|