|
Full version: Första Advent
evelina
03-12-2006, 08:45
Önskar alla en fin och trevlig Advent Själv ska jag hämta min gamla Mor och sedan ha middag för hela min familj och min systers familj eftersom hon inte lever längre,så är jag liksom stand in mamma för dem. Hela 19 personer.
Rapchic
03-12-2006, 08:54
jag brukar tända första ljuset och äta frukost till det men eftersom jag inte hade nog med mossa för ljusstaken blir det väl lunch istället
Tråkig dag på egen hand. Ja, hundarna har jag ju såklart Min man jobbar hela helgen. Kom hem halv 10 igår kväll, och åkte 7 i morse. Så det blir sköna prommisar i skogen med hundarna för min del. Inget kul att laga mat åt sig själv bara, så det blir nog nåt snabbt och enkelt. Har t.o.m glömt att köpa glögg
Jag och en kompis ska gå till Julmarknaden på Skälby gård en stund. Sen blir det fika här hemma. I em ska jag på x-tra årstämma med middag.
Inget särskilt - städa lite och ha mitt söndagshemmaspa ikväll.
Rapchic
03-12-2006, 09:35
jo och idag välkomnar jag min pojkvän hem från lägret hoppas han klarade graderingen (han har inte ringt än  )
Jag jular & jublar i Jesu namn hela dagen! 1:a Adventsmässa om en timme ungefär, och i kväll julkonsert. Hosianna, Dotter Sion, osv .... SVT är här och sänder direkt från Västerås Domkyrka också, kl. 10, men där får ni inte se mig. För blyg för tv.
Just nu lyssnar jag på gudstjänst i finsk tv kl 10 ser jag som vanligt den på svt och kl 11 lyssnar jag på lokalradion från Kiruna kyrka. Sjunger med i alla vackra julsånger. I övrigt går dagen i lugnets tecken.... första ljuset är tänt.
Ska på Nyckelvikens julmarknad. (mannen åkte tidigare pga att han ska leda radiokommunikationen mellan funktionärerna)
Därefter ska vi vidare till Stadsmissionens julmarknad.
Ska leda två träningspass, avnjuta en god lunch efteråt och förmodligen tända ett ljus ikväll.
Bara det inte blir som förra julen; vid fjärde avdent kom jag på att jag glömt tända ljusen helt...
Eva i Skåne
03-12-2006, 10:31
Just nu sitter jag i stugan och dricker frukost-te med maken. I eftermiddag ska jag vara på julskyltningen i Höör några timmar. Trädgårdsföreningen ska göra lite reklam för sig, sälja julkransar (som vi knåpade ihopa under trivsamma former i fredags) och almanackor med egna naturfoton.
Ikväll tänker jag vara hemma och mysa en stund med familjen, tända första adventsljuset och kanske dricka en mugg glögg.
Fialotta
03-12-2006, 10:43
Trevlig första advent allihop
Jag fick kaffe och mackor på sängen. Om ett par timmar ska jag ut och rida en sista gång innan vintervilan. När jag kommer hem därifrån lagar vi mat och pysslar / myser.
johanna_zon3
03-12-2006, 10:58
Jag sitter och myser i soffan framför tv4 med sambon jobbandes på datorn brevid. På verandan står ett par buskar som längtar efter att få fötterna i jorden och det ska dom få idag.
netaave
03-12-2006, 11:17
Fixa lite adventsgrejer som ännu inte är uppe. Baka saffransbullar Åka in till Uppsala och titta på det stora fyrverkeriet vid slottet I kväll sitta och mysa i soffan och "glögga" lite.
Det är kanske inte så svårt att gissa vad jag gör!
netaave
03-12-2006, 14:42
CITAT (faith @ 03-12-2006, 14:37) Det är kanske inte så svårt att gissa vad jag gör!  Sjunger adventssånger i kyrkan kanske. Första advent på många år jag inte är där, men jag har giltigt förfall.
Rapchic
03-12-2006, 14:43
nu är adventsljusstaken klar ett tips om ni får slut på mossa på kvällen när ingen affär är öppen och stoppar in ljusstaken i en plastpåse så att mossan inte ska torka så stoppa inte in svamparna/bären eller vad det nu är ni dekorerar med som är fake dagen efter så har delar av dom smält och mossan är rosa
Whiskuchi
03-12-2006, 15:12
Idag ska vi till Liseberg och njuta av all belysning
Vi har varit till brandstationen på öppet hus idag. Barnen och gubben tittade på brandbilar och jag tittade på brandmän... Vi fick se hur de räddade en man ur en bil som hade vält på sidan. Hur de klippte bort taket osv... Intressant.
Känner nästan ingen som går i kyrkan tyvärr, annars hade jag nog gärna spanat in första adventsmässan på plats nånstans. Har inte varit på sådan på över 15 år så...  Av någon anledning känns det ju underligt att gå ensam till kyrkan, åtminstone för mig. Första advent signalerar för mig i år att det är dags att börja käka pepparkakor och dricka julmust  Samt tända ett ljus.
CITAT (Pirum @ 03-12-2006, 15:37) Första advent signalerar för mig i år att det är dags att börja käka pepparkakor och dricka julmust  Samt tända ett ljus. Håller med, första advent är liksom startskottet
anna_rispan
03-12-2006, 16:31
CITAT (Pirum @ 03-12-2006, 15:37) Känner nästan ingen som går i kyrkan tyvärr, annars hade jag nog gärna spanat in första adventsmässan på plats nånstans. Har inte varit på sådan på över 15 år så...  Av någon anledning känns det ju underligt att gå ensam till kyrkan, åtminstone för mig. Första advent signalerar för mig i år att det är dags att börja käka pepparkakor och dricka julmust  Samt tända ett ljus. jag säger som min syster..du är ju inte själv, flera folk i kyrkan... Vi tänder första ljuset.
CITAT (Scrollan @ 03-12-2006, 09:53) Ska på Nyckelvikens julmarknad. (mannen åkte tidigare pga att han ska leda radiokommunikationen mellan funktionärerna)
Därefter ska vi vidare till Stadsmissionens julmarknad. Avslutade dagen med att äta buffé på en koreansk restaurang som heter Seoul.
CITAT (Jejja @ 03-12-2006, 15:18) Vi har varit till brandstationen på öppet hus idag. Barnen och gubben tittade på brandbilar och jag tittade på brandmän... Vi fick se hur de räddade en man ur en bil som hade vält på sidan. Hur de klippte bort taket osv... Intressant. Här mår personalen på Brandstation, så dåligt att de inte orkade anordna den traditionsenliga advents... öppet hus. Vi har också för många år sedan sett en likadan "räddning" Man blir imponerad av deras skicklighet och snabba insatser.
CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:04) CITAT (Jejja @ 03-12-2006, 15:18) Vi har varit till brandstationen på öppet hus idag. Barnen och gubben tittade på brandbilar och jag tittade på brandmän... :lol: Vi fick se hur de räddade en man ur en bil som hade vält på sidan. Hur de klippte bort taket osv... Intressant. Här mår personalen på Brandstation, så dåligt att de inte orkade anordna den traditionsenliga advents... öppet hus. Vi har också för många år sedan sett en likadan "räddning" Man blir imponerad av deras skicklighet och snabba insatser.  Varför mår dom dåligt?
Eva i Skåne
03-12-2006, 19:22
CITAT (Eva i Skåne @ 03-12-2006, 10:31) Just nu sitter jag i stugan och dricker frukost-te med maken. I eftermiddag ska jag vara på julskyltningen i Höör några timmar. Trädgårdsföreningen ska göra lite reklam för sig, sälja julkransar (som vi knåpade ihopa under trivsamma former i fredags) och almanackor med egna naturfoton.
Ikväll tänker jag vara hemma och mysa en stund med familjen, tända första adventsljuset och kanske dricka en mugg glögg. Nu är jag hemma från julmarknaden Julkransarna gick hyfsat bra att sälja och var garanterat byns billigaste och minst lika snygga som de som kostade 2-3ggr så mycket. Almanackor gick inte lika bra Åt nylagad grönkålssoppa (det ska väl vara grönt i en trädgårdsförening  , inte glögg som alla andra stånd hade) och den var jättegod. Jag som inbillat mig att jag inte gillade grönkålssoppa, snacka om fördomar Sen gick jag ett varv i byn med mannen. Köpte sex lotter av några idrottstjejer och vann på tre av dom. Skämdes nästan att få ut mina vinster Köpte en hemlig kasse för 100:- med varor för ca350-400:- vid en porslinsaffär av typ Duka/Cervera. En jättefin ljusstake som jag nu satt datumljuset i och 4-5 andra saker som kan bli bra julklappar... Snart blir det kvällsfika och DÅ ska första adventsljuset tändas
Har just ätit lutfisk med vit sås, knapersteckt bacon och gröna ärtor, till det ett gott mustigt rödvin. Så tände vi också första adventsljuset. Lutfisk första advent är en tradion i min familj. GITA
Vi har också ätit lutfisk idag - sagolikt gott var det!
CITAT (stina @ 03-12-2006, 19:16) CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:04) CITAT (Jejja @ 03-12-2006, 15:18) Vi har varit till brandstationen på öppet hus idag. Barnen och gubben tittade på brandbilar och jag tittade på brandmän... Vi fick se hur de räddade en man ur en bil som hade vält på sidan. Hur de klippte bort taket osv... Intressant. Här mår personalen på Brandstation, så dåligt att de inte orkade anordna den traditionsenliga advents... öppet hus. Vi har också för många år sedan sett en likadan "räddning" Man blir imponerad av deras skicklighet och snabba insatser.  Varför mår dom dåligt?  Politikerna vill dra ner på tjänster trots att det flera ggr i höst har visat sig vara livsavgörande att styrkan var intakt. Inget schema ännu för januari mm. mm= allmänt trassligt pga politikerna
CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:36) CITAT (stina @ 03-12-2006, 19:16) CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:04) CITAT (Jejja @ 03-12-2006, 15:18) Vi har varit till brandstationen på öppet hus idag. Barnen och gubben tittade på brandbilar och jag tittade på brandmän... Vi fick se hur de räddade en man ur en bil som hade vält på sidan. Hur de klippte bort taket osv... Intressant. Här mår personalen på Brandstation, så dåligt att de inte orkade anordna den traditionsenliga advents... öppet hus. Vi har också för många år sedan sett en likadan "räddning" Man blir imponerad av deras skicklighet och snabba insatser.  Varför mår dom dåligt?  Politikerna vill dra ner på tjänster trots att det flera ggr i höst har visat sig vara livsavgörande att styrkan var intakt. Inget schema ännu för januari mm. mm= allmänt trassligt pga politikerna  Fy fasiken rent ut sagt....
CITAT (askar @ 03-12-2006, 19:36) CITAT (stina @ 03-12-2006, 19:16) CITAT (askar @ 03-12-2006, 20:04) CITAT (Jejja @ 03-12-2006, 15:18) Vi har varit till brandstationen på öppet hus idag. Barnen och gubben tittade på brandbilar och jag tittade på brandmän... Vi fick se hur de räddade en man ur en bil som hade vält på sidan. Hur de klippte bort taket osv... Intressant. Här mår personalen på Brandstation, så dåligt att de inte orkade anordna den traditionsenliga advents... öppet hus. Vi har också för många år sedan sett en likadan "räddning" Man blir imponerad av deras skicklighet och snabba insatser.  Varför mår dom dåligt?  Politikerna vill dra ner på tjänster trots att det flera ggr i höst har visat sig vara livsavgörande att styrkan var intakt. Inget schema ännu för januari mm. mm= allmänt trassligt pga politikerna  Meeen då.... Menar politikerna på att de måste dra ner på tjänster för att kunna skapa ett nytt schema? (antar att du menar schemat med de nya EU-reglerna?)
Vet inte om det är pga nya EU-reglerna, men tror inte det. Politikerna här har fullt upp med att fixa sig själv höga löner Plötsligt ska de betraktas och lönas lika som riksdagsledamöterna... tycker de I vår lilla kommun (stor till ytan men bara dryga 20.000 inv.) Politikernas löneförhöjningNu blev det här alldeles OT... Förlåt!
vickeva
03-12-2006, 20:39
Har städat hela huset idag, och efter middag på rester från igår (Creolskans söndagsgryta..) så körde jag och handlade, och sedan var det dags för lussebullebak. Första degen bakade jag ut tillsammans med min 11årige son. Sedan kom tonårsdotterne med 7 (!) kompisar och ville också baka, så det blev en omgång till  Tordde att vi skulle kunna fylla hela frysen, men det blev inte så mycket över med så mycket ungar i huset.. Fullt med ljus är tända och adventsstjärnor hänger uppe (2 svarta och 2 vita..)
fruberglund
03-12-2006, 20:56
Firar Isaks 1-årsdag! Jo, vår lille plutt blir 1 år idag och släkten har varit här och ätit tårta. Se mer här i Isaks 1-årstråd
Har städat och gjort en adventsstake och lite adventsblomgrupper pyntat med lite ljus i trädgården mm mm Druckit glögg och ätit pepparkakor med ädelost på. Advent är en mysig tid tycker jag  Eva St
ingrid fuxwall
03-12-2006, 21:59
Nu har jag ju inget emot julen som sådan och inte advent heller men idag har jag jagat mördarsniglar och sedan planterade jag lite tulpan och påskliljelökar som jag glömt.
Har inte direkt någon julstämning. Glömde ju skriva att vi såg en förskräckligt massa kantareller när vi var i skogen, men sådant har jag slutat plocka.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|